Rolherrie in XC70 : Lagers of Banden?

 
 
 
 
 
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Rolherrie in XC70 : Lagers of Banden?

 · 
Posted: 11.05.2014 - 11:23  ·  #1
Hoi,

Heb nu een ruime week een XC70 uit 2002 met 193K op de teller. Er zitten nog goede Scorpion STR banden onder om de originele XC70 wielen. Als ik rondrij hoor ik als ik ergens boven de 40-50 ga steeds meer een zoemend achtig geluid in de auto. ligt niet aan de motor( zonder gas hoor je het zelfde ), niet aan de overbrenging( met gas erop of zonder gas hetzelfde), dus zal ergens lagers of banden moeten zijn.

Ik hoor het achterin, maar zoonlief van 8 hoort het rondom als ie achterin zit. De lagers voor zijn vervangen bij ~100k km, achter nog niet. Het kunnen dus lagers of banden zijn. Heeft iemand hier ervaring mee met dit type auto en/of banden?

Hoor graag even.

Groet,
Jasper.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Rolherrie in XC70 : Lagers of Banden?

 · 
Posted: 11.05.2014 - 11:47  ·  #2
Lagers kunnen inderdaad een zingend geluid produceren wanneer deze versleten/ruim zijn.
Hoe snel deze slijten bij een XC70 weet ik niet, maar dat ze voor al vervangen zijn zou wellicht een indicatie kunnen zijn.
Zelf heb ik bij een BMW E30 gehoord hoe versleten lagers klinken en jouw beschrijving lijkt daar wel op.
Overigens kunnen banden wel een dergelijk geluid produceren, maar ik vermoed eerder de lagers...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0