Rondje Scandinavie

ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Rondje Scandinavie

· 
Posted: 24.06.2025 - 17:41  ·  #1
Gisteren teruggekomen na een rondrit Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en via de Baltische staten terug naar huis.
Bijna 8000 km. Deze keer overnacht in de auto, zodat ik niet steeds een tent hoefde op te zetten en af te breken. En dat was maar goed ook, want ik heb best wat regen gehad. Eigenlijk was het weer ronduit slecht te noemen voor de tijd van het jaar. Helemaal bovenin Noorwegen heb ik nachten gehad van net boven het vriespunt, terwijl Nederland zuchtte onder de hitte.
Daarom had ik het nog wel een keer bekeken en ben ik vervroegd teruggereden.

En slapen in een s60? Ja het kan. ik had de achterste leuningen verwijderd en de rechterhelft geëffend met een paar kussens, zodat ik hier goed en gestrekt kon liggen.

En hoe deed de Volvo het? Eigenlijk voortreffelijk. Geen olie of andere vloeistoffen verbruikt. Gemiddeld verbruik 1:18,2 als ik de laatste tankbeurt in Polen niet meetel. In Duitsland heb ik het gemiddelde weer iets omhoog gehaald door de laatste 100km even de motor schoon te branden. Even de eigenaar van een nieuwe Hyundai Pallisade (volgens mij) duidelijk gemaakt dat ie de volgende keer beter een volvo d5 van bijna 20 jaar kan kopen als je snel wilt gaan op de autobahn. ;)
Het bakbeest trok snel op maar was niet opgewassen tegen zoveel koppel van een D5 en de hogere top. Jammer dat ik mijn dashcam net die dag eraf had gehaald omdat ik nog wat beeldmateriaal erop had staan wat bewaard moest worden.

Toch had ik wel wat minor probleempjes, voornamelijk electrisch. Twee keer de zekering van de sigarettenaansteker erdoor. Waarschijnlijk omdat ik constant mijn compressor koelkast met 100W aan het laden was. De stekker werd gloeiend heet. Is ie niet echt op berekend.
En enkele irritante foutmeldingen in de Dim. Iets met parkeerverlichting. Bleek later dat er enkele lampjes los in de fitting zaten, waarschijnlijk losgetrild tijdens de rit. En op het laatst elke keer wanneer ik de rem intrapte kwam er een oranje driehoek in beeld.
Bleek een doorgebrand remlicht te zijn. Eigenlijk niets bijzonders dus, beetje saai.

Hoewel saai....wel twee keer in aanraking met de politie geweest. Eerste keer in Helsinki. Moest een halve dag wachten op de ferry, dus ben even met de drone gaan vliegen boven de stad. Op veel plaatsen mag je daar gewoon vliegen, alleen enkele gebouwen en gebieden zijn verboden terrein, maar dat staat keurig aangegeven op een officiële dronemap. En ik heb ook het vereiste dronebewijs voor mijn type drone. Echter....ik pakte net een hoekje mee van een gebouw in een NFZ (Noflyzone). Binnen 10 minuten zag ik politie rondrijden en bij het landen van mijn drone kwamen ze weer langs en hadden ze mij. Het bleek dat dat gebouw van de Supo was, de Finse geheime dienst. Ze konden op hun telefoon precies zien welke route ik had gevlogen.
Na veel overleg en gebel ben ik er gelukkig met een waarschuwing vanaf gekomen.
Tweede keer bij de Litouwse grens, om 4 uur 's nachts. Ik zag die gast wel staan gebaren, maar ik dacht dat ik wat zachter moest rijden, dus dat deed ik. Ze sprongen direct in hun wagen en kwamen achter mij aan met zwaailicht. Na controle van rijbewijs, autopapieren en kofferbak kon ik weer verder.

Zo, nu alleen de auto nog een fatsoenlijk wasbeurt geven, van binnen en van buiten, want hij ziet er niet uit.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: Rondje Scandinavie

· 
Posted: 24.06.2025 - 17:53  ·  #2
Een paar foto's
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ries123
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 24.06.2025 - 18:38  ·  #3
Mooi avontuur Hans. Jammer van het slechte weer maar volgens mij wel genoten gezien de plaatjes. En mooi avontuur om eens in je auto te overnachten, is toch wat anders dan een V70 waar je met 2 personen languit naast elkaar kan liggen :)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.06.2025 - 18:55  ·  #4
Quote door ries123

Mooi avontuur Hans. Jammer van het slechte weer maar volgens mij wel genoten gezien de plaatjes. En mooi avontuur om eens in je auto te overnachten, is toch wat anders dan een V70 waar je met 2 personen languit naast elkaar kan liggen :)

Ik kan ook een luxe camper kopen en misschien doe ik dat ook wel een keer als ik met pensioen ben, maar voor nu ben ik zo tevreden.
En ondanks het slechte weer is het altijd weer een mooie ervaring. En dat telt.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 24.06.2025 - 20:38  ·  #5
Mooi rondje hoor. En prima te doen in een S60 als je alleen bent.
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.06.2025 - 07:47  ·  #6
Da's een hele mooie ronde die je gemaakt hebt. Staat wel op mijn lijstje om ooit nog eens te doen, na pensionering pas denk ik.
En de S60 is dan wel geen camper, maar wel van alle gemakken voorzien!
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.06.2025 - 11:27  ·  #7
Mooi hoor , heb er ook goede herinneringen aan .
Maar in de auto slapen , ik ben 2mtr dat was niks voor me geweest .
Wij zijn opbde motor gegaan , tentje mee .
Heel lang geleden , zonder telefoons !

Wat me wel bij bleef , hele stukken saai rechtdoor , wij zijn in Noorwegen begonnen en toen omhoog .
Hadden we mischien andersom moeten doen .
Nooit een agent gezien toen , is maar goed ook , we hadden het gas aardig
open met onze Honda Africa Twins , wat een plezier heb ik van die motor gehad , dikke ton op gezet .

De s60 is wel lekker relax rijden voor dat soort reizen
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.06.2025 - 12:08  ·  #8
Mooie rit geweest, zo te lezen Hans! Just curious: hoe doe je dat met douchen en zo als je in je auto slaapt?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.06.2025 - 12:19  ·  #9
Finland en Zweden is idd hele lange rechte vlakke wegen. Erg saai en weinig te zien.
Met de auto is het wel oppassen voor speedcamera's, maar met de motor hoef je eigenlijk niets te vrezen omdat je van voren wordt geflitst.
Wel oppassen voor agenten met laserguns, maar volgens mij mag je rustig 10km/h te hard rijden. Deze keer passeerde ik er ook weer een met iets meer dan 10km te hard. Maar wordt je aangehouden, dan ga je ook goed nat.
Gevaarlijker zijn de rendieren en schapen op de weg. En af en toe een overstekende eland.
Lang geleden ook een keer op de motor gegaan met een kameraad. Wat zijn we nat geworden.🥴
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.06.2025 - 12:33  ·  #10
Quote door PvL

Mooie rit geweest, zo te lezen Hans! Just curious: hoe doe je dat met douchen en zo als je in je auto slaapt?

Nou Pieter.... Gewoon niet. 😂
Nee, zonder gekheid. Een beetje improviseren met wat water en vochtige doekjes. Je bent toch alleen.
En hoe noordelijker je komt, des te vaker kom je een parkeerplaats tegen met een echt goed en schoon publiek toilet welke ook nog verwarmd is. Dan neem je de invalidentoilet/babyverzorgruimte. Hier kan je je nog net niet douchen, maar wel even flink opknappen.
Of je kan even voor een paar tientjes op een camping overnachten. Kan je ook effen douchen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 25.06.2025 - 12:43  ·  #11
Vorig jaar op de motor door Noorwegen. 80 weg, en de derde motor moest even bijtrekken om weer bij ons te komen.
Niet eens gek, 92 km/u in de laser van oom agent. 5000 NOK, met de koers van toen €440...
Dure boetes daar. En in Finland gaat het op percentage van je maandsalaris hoorde ik later.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.06.2025 - 12:55  ·  #12
Quote door Jeroen

Vorig jaar op de motor door Noorwegen. 80 weg, en de derde motor moest even bijtrekken om weer bij ons te komen.
Niet eens gek, 92 km/u in de laser van oom agent. 5000 NOK, met de koers van toen €440...
Dure boetes daar. En in Finland gaat het op percentage van je maandsalaris hoorde ik later.

Dat is niet misselijk.
Dat akkefietje in Helsinki met mijn drone....ze vroegen mij al hoeveel mijn netto maandinkomen was. En of ik nog minderjarige kinderen thuis had. Ze waren de hoogte van de boete al aan het berekenen.
Gelukkig niet zo ver gekomen.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.06.2025 - 13:03  ·  #13
Phoe dat kost wat inderdaad , maar niet meer op de motor dan , we hebben toen geregeld 160 gereden , omdat we het helemaal zat waren , dat was een beetje wat nog verantwoord was met onze bepakking en pk's .
Was een andere tijd toen .

Wel geregeld op aangsproken ons rijgedrag , of gemaand langzamer te rijden door mede weggebruikers , dat deden we dan ook , maar ja na uren niks , ging het toch weer steeds wat sneller .
Je kwam ook gewoon niemand tegen , zeker als je ver noord was , dat is nu ook anders .
En ja natte sneeuw ook gehad , was eind juli begin augustus .
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 25.06.2025 - 14:47  ·  #14
Quote door Jeroen

De werkelozen kunnen m dus flink op de staart trappen 😄
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 25.06.2025 - 21:00  ·  #15
Ik heb voor de xc60 een opblaasbed wat precies op de maat van de achterbak is.
Wel met de achterbank plat uiteraard,

Zeer comfortabel slapen.

Selected quotes for multi-quoting:   0