Gisteren teruggekomen na een rondrit Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en via de Baltische staten terug naar huis.
Bijna 8000 km. Deze keer overnacht in de auto, zodat ik niet steeds een tent hoefde op te zetten en af te breken. En dat was maar goed ook, want ik heb best wat regen gehad. Eigenlijk was het weer ronduit slecht te noemen voor de tijd van het jaar. Helemaal bovenin Noorwegen heb ik nachten gehad van net boven het vriespunt, terwijl Nederland zuchtte onder de hitte.
Daarom had ik het nog wel een keer bekeken en ben ik vervroegd teruggereden.
En slapen in een s60? Ja het kan. ik had de achterste leuningen verwijderd en de rechterhelft geëffend met een paar kussens, zodat ik hier goed en gestrekt kon liggen.
En hoe deed de Volvo het? Eigenlijk voortreffelijk. Geen olie of andere vloeistoffen verbruikt. Gemiddeld verbruik 1:18,2 als ik de laatste tankbeurt in Polen niet meetel. In Duitsland heb ik het gemiddelde weer iets omhoog gehaald door de laatste 100km even de motor schoon te branden. Even de eigenaar van een nieuwe Hyundai Pallisade (volgens mij) duidelijk gemaakt dat ie de volgende keer beter een volvo d5 van bijna 20 jaar kan kopen als je snel wilt gaan op de autobahn.
Het bakbeest trok snel op maar was niet opgewassen tegen zoveel koppel van een D5 en de hogere top. Jammer dat ik mijn dashcam net die dag eraf had gehaald omdat ik nog wat beeldmateriaal erop had staan wat bewaard moest worden.
Toch had ik wel wat minor probleempjes, voornamelijk electrisch. Twee keer de zekering van de sigarettenaansteker erdoor. Waarschijnlijk omdat ik constant mijn compressor koelkast met 100W aan het laden was. De stekker werd gloeiend heet. Is ie niet echt op berekend.
En enkele irritante foutmeldingen in de Dim. Iets met parkeerverlichting. Bleek later dat er enkele lampjes los in de fitting zaten, waarschijnlijk losgetrild tijdens de rit. En op het laatst elke keer wanneer ik de rem intrapte kwam er een oranje driehoek in beeld.
Bleek een doorgebrand remlicht te zijn. Eigenlijk niets bijzonders dus, beetje saai.
Hoewel saai....wel twee keer in aanraking met de politie geweest. Eerste keer in Helsinki. Moest een halve dag wachten op de ferry, dus ben even met de drone gaan vliegen boven de stad. Op veel plaatsen mag je daar gewoon vliegen, alleen enkele gebouwen en gebieden zijn verboden terrein, maar dat staat keurig aangegeven op een officiële dronemap. En ik heb ook het vereiste dronebewijs voor mijn type drone. Echter....ik pakte net een hoekje mee van een gebouw in een NFZ (Noflyzone). Binnen 10 minuten zag ik politie rondrijden en bij het landen van mijn drone kwamen ze weer langs en hadden ze mij. Het bleek dat dat gebouw van de Supo was, de Finse geheime dienst. Ze konden op hun telefoon precies zien welke route ik had gevlogen.
Na veel overleg en gebel ben ik er gelukkig met een waarschuwing vanaf gekomen.
Tweede keer bij de Litouwse grens, om 4 uur 's nachts. Ik zag die gast wel staan gebaren, maar ik dacht dat ik wat zachter moest rijden, dus dat deed ik. Ze sprongen direct in hun wagen en kwamen achter mij aan met zwaailicht. Na controle van rijbewijs, autopapieren en kofferbak kon ik weer verder.
Zo, nu alleen de auto nog een fatsoenlijk wasbeurt geven, van binnen en van buiten, want hij ziet er niet uit.
Bijna 8000 km. Deze keer overnacht in de auto, zodat ik niet steeds een tent hoefde op te zetten en af te breken. En dat was maar goed ook, want ik heb best wat regen gehad. Eigenlijk was het weer ronduit slecht te noemen voor de tijd van het jaar. Helemaal bovenin Noorwegen heb ik nachten gehad van net boven het vriespunt, terwijl Nederland zuchtte onder de hitte.
Daarom had ik het nog wel een keer bekeken en ben ik vervroegd teruggereden.
En slapen in een s60? Ja het kan. ik had de achterste leuningen verwijderd en de rechterhelft geëffend met een paar kussens, zodat ik hier goed en gestrekt kon liggen.
En hoe deed de Volvo het? Eigenlijk voortreffelijk. Geen olie of andere vloeistoffen verbruikt. Gemiddeld verbruik 1:18,2 als ik de laatste tankbeurt in Polen niet meetel. In Duitsland heb ik het gemiddelde weer iets omhoog gehaald door de laatste 100km even de motor schoon te branden. Even de eigenaar van een nieuwe Hyundai Pallisade (volgens mij) duidelijk gemaakt dat ie de volgende keer beter een volvo d5 van bijna 20 jaar kan kopen als je snel wilt gaan op de autobahn.

Het bakbeest trok snel op maar was niet opgewassen tegen zoveel koppel van een D5 en de hogere top. Jammer dat ik mijn dashcam net die dag eraf had gehaald omdat ik nog wat beeldmateriaal erop had staan wat bewaard moest worden.
Toch had ik wel wat minor probleempjes, voornamelijk electrisch. Twee keer de zekering van de sigarettenaansteker erdoor. Waarschijnlijk omdat ik constant mijn compressor koelkast met 100W aan het laden was. De stekker werd gloeiend heet. Is ie niet echt op berekend.
En enkele irritante foutmeldingen in de Dim. Iets met parkeerverlichting. Bleek later dat er enkele lampjes los in de fitting zaten, waarschijnlijk losgetrild tijdens de rit. En op het laatst elke keer wanneer ik de rem intrapte kwam er een oranje driehoek in beeld.
Bleek een doorgebrand remlicht te zijn. Eigenlijk niets bijzonders dus, beetje saai.
Hoewel saai....wel twee keer in aanraking met de politie geweest. Eerste keer in Helsinki. Moest een halve dag wachten op de ferry, dus ben even met de drone gaan vliegen boven de stad. Op veel plaatsen mag je daar gewoon vliegen, alleen enkele gebouwen en gebieden zijn verboden terrein, maar dat staat keurig aangegeven op een officiële dronemap. En ik heb ook het vereiste dronebewijs voor mijn type drone. Echter....ik pakte net een hoekje mee van een gebouw in een NFZ (Noflyzone). Binnen 10 minuten zag ik politie rondrijden en bij het landen van mijn drone kwamen ze weer langs en hadden ze mij. Het bleek dat dat gebouw van de Supo was, de Finse geheime dienst. Ze konden op hun telefoon precies zien welke route ik had gevlogen.
Na veel overleg en gebel ben ik er gelukkig met een waarschuwing vanaf gekomen.
Tweede keer bij de Litouwse grens, om 4 uur 's nachts. Ik zag die gast wel staan gebaren, maar ik dacht dat ik wat zachter moest rijden, dus dat deed ik. Ze sprongen direct in hun wagen en kwamen achter mij aan met zwaailicht. Na controle van rijbewijs, autopapieren en kofferbak kon ik weer verder.
Zo, nu alleen de auto nog een fatsoenlijk wasbeurt geven, van binnen en van buiten, want hij ziet er niet uit.