RTI schermen ombouwen naar TomTom

 
 
 
 
 
Hano1963
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 61
Berichten: 104
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

RTI schermen ombouwen naar TomTom

 · 
Posted: 13.10.2013 - 15:53  ·  #1
Hallo, Ik ben vanwege alle storingen en defecten en de enorme kosten van herstel maar eens aan de gang gegaan. RTI met Hu850 werkte niet meer.

De autoradio heb ik inmiddels vervangen voor een JVC KW-SD70BT. Alles erop en eraan. En het lettertype/font is hetzelfde als die van de overige componenten, zelfs de kleur is helemaal goed te krijgen en het geluid is fantastisch. Bleutooth vanaf m,n telefoon streamen, alles werkt perfect.
En hij staat niet lelijk in het dashboard.
Het ombouwen viel me erg mee.

Dat even vooraf. Nu zijn er natuurlijk 2 dingen die ik mis. Navi kan vanaf m,n telefoon maar is toch niet zo geweldig. En de piepjes van de sensoren in de bumpers gingen ook via de HU..
Die laatste zijn het probleem niet. Schaf wel een setje ergens goedkoop aan.

Nu heb ik voor de andere auto nog een TomTom Go europe Live liggen. En ergens op Youtube zag ik dat iemand daar z,n TOmTom ingebouwd had in z,n RTI scherm.

Vandaag de apparatuur eruit gehaald. Unit opengemaakt. Oude scherm eruit en daarin toch wel heel erg mooi de TomTom gezet. So far so good.

Maar nu de vraag. Ik wil natuurlijk dat de unit omhoog gaat als het contact aangaat. En dat dan de TOMTOM ook aangaat. Volgens mij als ik de TomTom aansluiting op de 12v aansteker zet gaat deze vanzelf aan en uit met het contact. Achter de radio maak ik dan wel een verbinding zodat je niets ziet van draden etc.

De vraag uiteindelijk: Ik kom wat meer tegen dan ik verwacht had aan printplaten etc.
Waar het mij om gaat is het kleine electromotortje dat de unit omhoog duwt.
Er zit daar een aansluiting met een grijs/bruine draad aan. That's it.

Wel is hij ook aangesloten op een printplaat. Geen idee wat wat doet.

Ik wil alleen maar dat het scherm omhoog en omlaag gaat bij contact, of wellicht nog met een schakelaar ertussen.

Kan ik gewoon die grijze en bruine zien als de stroomaanvoer? Bruin = massa Grijs = ??
Of zorgt het printplaatje voor de "stop" en "neer"?

Heb geen testopsteling maar misschien heeft iemand dit wel eens gedaan of weet een oplossing?

Groetjes
rolthof
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Berichten: 78
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: RTI schermen ombouwen naar TomTom

 · 
Posted: 13.10.2013 - 16:34  ·  #2
Ben wel erg benieuwt hoe de radio eruit ziet in de volvo en dadelijk de tomtom. Wacht op de foto's.

Veel succes


mis namelijk ook meer info van de rti. b.v. de snelheid enz.

S80 executive rijder
Rolthof
binsbergen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 36
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: RTI schermen ombouwen naar TomTom

 · 
Posted: 13.10.2013 - 16:48  ·  #3
De 2 draadjes moeten op + en -
Op de ene manier aansluiten is omhoog, draden omkeren is omlaag. Even testen dan zie je wat ik bedoel
Ben alleen even kwijt of het motortje 12v was of minder (5 volt komt ook wel voor)

Printje doet voor het schermpje niet veel meer dan de polariteit omkeren op de motor

Met wat handigheid (en 2 relais') kun je het scherm zelf via een schakelaar of contact schakelen
Zo heb ik het in het verleden ook gedaan.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: RTI schermen ombouwen naar TomTom

 · 
Posted: 13.10.2013 - 17:29  ·  #4
Dit kan ook nog wel eens handig zijn.
Hano1963
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 61
Berichten: 104
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: RTI schermen ombouwen naar TomTom

 · 
Posted: 13.10.2013 - 18:25  ·  #5
Goede reacties! Kan ik wat mee.

Even een snelle test gedaan met de acculader. Is inderdaad 12v en simpel + en - Als ik op de ene manier stroom erop zet gaat hij omhoog en verwissel ik dan gaat hij omlaag. Dat gaat dus goed.
Het motortje blijft echter draaien nadat hij in de juiste stand staat en dat is niet wenselijk.
Er moet dus een "stop" op. Dat zal wel in die printplaat geprogrammeerd zitten inderdaad.

Een schakelaar heeft niet mijn voorkeur. Wil eigenlijk dat hij net als op de oude manier op contact aan en uit naar beneden en naar boven gaat.
De oude printplaat gebruiken lijkt me te ingewikkeld want daar zitten ook andere connectoren op die ik niet gebruik.

Wat voor relais zou je kunnen gebruiken? Het gaat immers gewoon om de "stop". Of misschien nog een andere oplossing?

Voor zover al bedankt.

Ga nog even naar het schema van Bigdog kijken. Vorige keer heeft hij me fantastisch op weg gebracht daarmee.
Had toen een probleem met de nieuwe radio aansluiten en na 2 dagen zoeken kreeg ik het schema en had ik binnen 5 minuten door dat het aan een zekering lag in het zekeringenkastje onder het dashboard.

Ik hoor graag meer opties. Moet mooi zijn en geen prutswerk.

Ik zal overigens als alles klaar is even de foto's posten want met die nieuwe JVC ben ik erg content. Prachtig geluid! € 209,00 bij Wehkamp en een klein bedrag voor een kabelsetje. Was snel klaar. Ook het inbouwen . Alleen de middenspeaker doet het niet, maar ik mis hem ook niet.

Misschien kan ik die nog voor de TomTom gebruiken want daar schijn je een externe speaker op aan te kunnen sluiten volgens het menu op de TT.

Wel een leuke bezigheid dit. Met de regen buiten lekker in de garage staan en klooien. :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0