RTI update en uitval bas HU-850

 
 
 
 
 
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

RTI update en uitval bas HU-850

 · 
Posted: 31.07.2012 - 07:45  ·  #1
Hallo,

Ik heb afgelopen weekend mijn S60 Chrono Edition uit 2005 opgehaald.
Hierin zit het Mobilty pakket met de HU-850, telefoon, RTI, alarm en Premium audio.
Erg fraai allemaal, heerlijk geluid, maar ik heb een paar vraagjes.

1. De DVD van het RTI systeem is van 2004, deze wil ik dus updaten.
Zit er bij de laatste 2012 versie, behalve nieuw kaartmateriaal, ook een update voor de software?

Ik ben al een paar jaar Navigon gewend op m'n iPhone en dat vind ik verreweg het meest prettige en duidelijke systeem dat ik ken (veel beter dan TomTom bijvoorbeeld).
Het Volvo systeem is wat dat betreft een paar flinke stappen terug, hoewel de betrouwbaarheid wel goed schijnt te zijn. Uiteraard ook fraai dat het allemaal geïntegreerd is met het audiosysteem en het schermpje dat uit het dashboard omhoog komt, maar de software, kaartweergave en aanwijzingen zijn niet meer van deze tijd.

Met Navigon krijg je panorama 3D view, dus in de bergen ook daadwerkelijk hoogteverschil en schaduw aan die kant van de berg, afhankelijk van tijdstip en stand van de zon, rijstrook assistent, reality view en sinds kort zelfs je eindbestemming als foto, die wordt opgehaald van streetmaps zodra je de eindbestemming nadert.

Ik moet dus wel even wennen met het RTI systeem dat je opeens 8 jaar terug gooit in de ontwikkeling van navigatiesystemen.

De vraag is dus of met de nieuwe DVD ook de software wordt bijgewerkt naar de huidige maatstaven. Zit er op z'n minst 3D view in, zodat je niet zo'n duf 2D plat kaartje hebt met wat pijltjes erop? Het missen van de overige "nice to have" opties kan ik mee leven, maar birdview is bij alle systemen eigenlijk standaard.

Ik wil dus best een update doen en daar wat geld aan uitgeven, maar geen 199,= voor alleen nieuwe kaarten, daar koop je tegenwoordig een nieuwe PNA voor met Europa dekking. Ik weet ook dat het via de illegale weg kan, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.


2. Ander vraag betreft het uitvallen van de lage tonen. De potmeter van de e HU-850 lijkt niet helemaal lekker meer. Als ik het knopje indruk (en dus naar buiten komt) en ik trek dan heel voorzichtig aan het knopje, terwijl ik het frontje naast het knopje een beetje indruk, dan komt de bas in al z'n hevigheid weer terug en klinkt het als een huis.
Als je 'm weer loslaat klinkt het allemaal weer bescheten. Het truukje met het knopje een paar keer herhalen en wat langer vasthouden zorgt ervoor dat de bas wel blijft, maar soms valt 'ie dan toch weer weg, heel irritant dus.

Is dit een bekend euvel en kan hier wat aan gedaan worden, contactspray bijvoorbeeld?


Vast bedankt,
Arnold
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: RTI update en uitval bas HU-850

 · 
Posted: 31.07.2012 - 13:57  ·  #2
Hallo Arnold,

Welkom op het forum.
S60 chrono edition, dat klinkt goed, kun je hier ook foto's van plaatsen ?
V.w.b. De RTI, 3D view hoef je hier niet te verwachten.
Ik heb zelf ook een RTI en ook navigon, maar vind de RTI wel makkelijker en preciezer ( scherm is groter en daar hij aan de auto is gekoppeld tevens exacter ).
Ook de TMC werkt hier behoorlijk goed.
Voor flitsers gebruik ik zelf Flitsmeister, dit is gratis en werkt erg goed.
Bij een kaart van 2010 of jonger is er ook een softwareupdate.
Originele kaarten kun je ook op marktplaats vinden, duurder als een kopie, maar nog steeds een gereduceerd tarief.
Mocht het je allemaal niet goed genoeg zijn, dan kun je de computer vervangen door een state of the art model.
Het beste kun je dan even bellen met Bob van Volvotech.
Premium Audio is het mooiste originele audiosysteem van Volvo.
Dit gaat ook een behoorlijk stuk verder dan een high performance set.
Tenzij je een enorme basfreak bent, zul je merken ( als alles weer na behoren werkt ) dat je hier absoluut geen subwoofer meer nodig hebt.
Aangaande de HU850, ik denk dat hier stof of smeer de boosdoener is.
Een goede (vetvrije) contactspray zou hier afdoende moeten zijn.
Mochten er vragen resten, dan lees ik dit nog wel.
Veel plezier met je aanwinst !
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: RTI update en uitval bas HU-850

 · 
Posted: 31.07.2012 - 15:21  ·  #3
Dank je voor je uitgebreide antwoord.
Ik zal binnenkort een paar fatsoenlijke foto's maken van de bolide en ze hier plaatsen.

De originele velgen heeft de vorige eigenaar vervangen door imitatie R velgen, niet onaardig, maar ook niet geheel mijn smaak.
De originele Chrono velgen liggen nog bij zijn garage en zijn voorzien van winterbanden. Deze worden over een week of twee bij mij thuis afgeleverd en dan ga ik eens kijken welke ik mooier vind.

Dit is nog een foto van de vorige eigenaar, hier met de winterbanden op de originele Chrono velgen. Verder zit er nog een sport pakket op, dus achter spoiler, lederen stuurwiel, sportmatten etc. Verder nog Xenon verlichting en dus het Mobility pakket en Premium speakers en zwaardere versterker onder de voorstoel.

Het is een D5 geartronic van mei-2005 met 178.000km op de teller met een eco-tuning tot 380Nm en loopt volgens opgaaf gemiddeld 1:17 (niet slecht voor een automaat). Ik moet dit nog toetsten aan mijn eigen gebruik en rijstijl, maar de boordcomputer geeft nu een gemiddelde van 5.8/100 aan na 300km rijden (30% binnendoor / 70% snelweg).




Terugkomend op de RTI, ik had al wel zoiets verwacht (geen 3D), maar ik heb al wel vaker gehoord dat de Volvo systemen nauwkeurig zijn en dat de traphic info erg goed is. Ik heb hiervoor een V40 gehad met een HU-1205, die vond ik niet zo geweldig, mede door de ongelukkige lage plaatsing en de beperkte pijlnavigatie. Deze heb ik uiteindelijk verkocht en had meer lol met mijn Navigon.

Flitsmeister gebruik ik idd ook, erg prettig en heeft me al meerdere keren behoed voor een bon op de A15 :police:

Als het knopje van de bas goed staat komt er ongelooflijk veel laag uit de speakers, veel meer dan de High Performance set die ik in de V40 had. Bij sommige CD's is het zelfs zo laag (Toto en Simon Phillips) dat ik de bas wat terug moet draaien, een sub zou dan ook echt zwaar overdreven worden. Ik vind het geluid echt onwijs goed, ook voor rustige muziek en de stemmen klinken erg helder en overtuigend. Thuis heb ik een vrij dure installatie, dus in de auto stel ik ook hoge eisen aan de audio. Wat dat betreft mazzel dat deze auto al helemaal voorzien was van de nodig luxe.

Ik zal bij de plaatselijke electronica winkel wel een busje contactspray gaan halen en hopen dat daarmee het probleem verhlopen is. Het zou natuurlijk ook nog een soldeerpuntje op de printplaat kunnen zijn die los zit, in dat geval moet de hele radio eruit.

Wordt vervolgd....
Joepiec
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 76
Berichten: 462
Geregistreerd: 10 / 2009
Subject:

Re: RTI update en uitval bas HU-850

 · 
Posted: 31.07.2012 - 15:30  ·  #4
Een antwoord op jou vragen heb ik niet Arnold, maar wil je wel even welkom op het forum wensen.
Mooie auto. :love:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: RTI update en uitval bas HU-850

 · 
Posted: 31.07.2012 - 20:44  ·  #5
Ik zie het al,.....ook audiokenner.
Zal dus wel goedkomen met de HU-850.
Mooie S60,....Lucky Bastard. ^_^
 
Selected quotes for multi-quoting:   0