Rubber stabilisatorstang vervangen

 
 
 
 
 
ReVolvoR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 95
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Rubber stabilisatorstang vervangen

 · 
Posted: 04.06.2019 - 22:53  ·  #16
Zoals JJM zegt, platte schroevendraaier gebruiken. Aan de binnenzijde zit aan elk gat van de beugel een opkantje aan wat weer in de andere gaten past waar de schroef door moet. Het probleem bij mij was dat dat opkantje niet meer overeen kwam en mooi in de oogjes paste wegens de nieuwe dikke rubber die de boel onder spanning zet.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Rubber stabilisatorstang vervangen

 · 
Posted: 04.06.2019 - 23:02  ·  #17
Volvoservice repareert deze dacht ik met een 5kg hamer en een goeie klap op de beugel zodat de speling eruit is.
ReVolvoR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 95
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Rubber stabilisatorstang vervangen

 · 
Posted: 04.06.2019 - 23:23  ·  #18
Quote door Jasper79

Volvoservice repareert deze dacht ik met een 5kg hamer en een goeie klap op de beugel zodat de speling eruit is.

Is een tijdelijke oplossing. Door de jaren krimpen de rubbers en als je dan de beugels met de 5kg oplossing hebt gemaakt gaan de nieuwe rubbers er nog veel harder in spannen zodat je de beugels er niet meer ver genoeg overheen krijgt om de boel terug vast te zetten. Aan 1 zijde was de rubber bij mij zefls zo verduurd dat van de vulkanisering niets meer over bleef en ik hem gewoon over de stang kon schuiven.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Rubber stabilisatorstang vervangen

 · 
Posted: 05.06.2019 - 00:59  ·  #19
Quote door ReVolvoR

Quote door Jasper79

Volvoservice repareert deze dacht ik met een 5kg hamer en een goeie klap op de beugel zodat de speling eruit is.

Is een tijdelijke oplossing. Door de jaren krimpen de rubbers en als je dan de beugels met de 5kg oplossing hebt gemaakt gaan de nieuwe rubbers er nog veel harder in spannen zodat je de beugels er niet meer ver genoeg overheen krijgt om de boel terug vast te zetten. Aan 1 zijde was de rubber bij mij zefls zo verduurd dat van de vulkanisering niets meer over bleef en ik hem gewoon over de stang kon schuiven.


Dennis zijn uitleg was ook gebaseerd op het vervangen van de complete stabilisator stang omdat de losse rubbers niet leverbaar zouden zijn.

Heb ze niet opgezocht maar ik denk dat er vast iets voor te koop is, zeker gezien de posts hierboven over het vervangen van de rubbers ;)
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Rubber stabilisatorstang vervangen

 · 
Posted: 05.06.2019 - 08:54  ·  #20
Quote door GRUNNS60

idd twee delen zitten op elkaar geklemd maar zijn los te wrikken. in elkaar is ook een kunstje rubbers komer er strak in, ik heb brug gebruikt om de twee delen weer bij elkaar te krijgen. ik gebruik de brug dan als krik zeg maar.


Aha dat lukte me niet toen ik eronder lag. Volgende keer iets meer tijd voor nemen dus haha. bedankt voor de tip!
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3194
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Rubber stabilisatorstang vervangen

 · 
Posted: 05.06.2019 - 15:17  ·  #21
Quote door JJM
Quote door Jeroen

Ik heb losse rubbers op de stang gezet van mijn S60 gezet. Frank had ze via Ebay gekocht denk ik.
Oude eraf snijden, nieuwe aan 1 kant insnijden en er omheen leggen. Beetje lijm ertussen en de klem weer om de stang draaien.
Dat gaat zo muurvast zitten dat ik de laatste keer bij controle geen beweging in het geheel kreeg. Die lijm is meer voor de sier blijkt achteraf.

Nieuwe stang bij de dealer, 180 ballen.
2 losse rubbers, tientje.


Heb je t dan over achter of voorzijde?


Late reactie... Achterzijde :)

Bij mijn auto hebben we toen de beugels zelfs met hamer en beitel open gebeukt, daar moest echt grof geweld aan te pas komen.
Met de nieuwe rubbers ginen ze niet heel moeilijk dicht maar gemakkelijk was het ook niet.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 345
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Rubber stabilisatorstang vervangen

 · 
Posted: 05.06.2019 - 22:28  ·  #22
Quote door Jasper79

Heb ze niet opgezocht maar ik denk dat er vast iets voor te koop is, zeker gezien de posts hierboven over het vervangen van de rubbers ;)


Die zijn zeker te koop. Het merk Tedgum heeft ze in hun assortiment. Wel goed opletten welke maat je koopt. Er zijn namelijk twee verschillende diktes van de stabilisator. Te weten 19 en 21 mm. Er vanuit gaand dat er nog nooit iets is vervangen met betrekking tot de (achter) stabilisator, kun je met behulp van je VIN en Vadis opzoeken welke dikte de stabilisator stang van jou eigen voertuig heeft. En anders met een schuifmaat onder de auto gaan liggen en opmeten. De volgende Tedgum codenummers zijn er: Diameter stabilisator Achteras [mm]: 19 = 00747641, en Diameter stabilisator Achteras [mm]: 21 = 00747924

Het vervangen is i.d.d. een drie letter klus, maar zoals gezegd, het helpt je wel van het gebonk af aan de achterkant van de auto.
VolvoTaz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 77
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Stabilisatorstangrubbers achter

 · 
Posted: 04.07.2019 - 14:07  ·  #23
Zou hier graag even mijn belevenissen, lees als hinderlijk geklop achter, aan toe willen voegen en raad willen.Het betreft mijn S60 van 2001 met 384.00 km's op de teller.
Apk heeft 2 weken geleden niets dan lof opgeleverd over de staat waarin mijn voiture verkeert! En dat al 5 jaar op rij!

In het najaar hoorde ik steeds nadrukkelijker hinderlijk kraken achter. Ik dacht toen bijna alles gelezen te hebben dat al eerder geschreven was over dit specifieke onwijs dure onderdeel.

Dus onder de auto en zoeken en kijken en voelen.
Had toen 2 nieuwe, gedeelde rubbers bij de hand.
De binnendiameter was te klein, maar zou te ruimen zijn. Had ook de lijm die eerder geadviseerd werd bij de hand.
De beugels waren eenvoudig te lossen en te demonteren. Er waren slijtsporen te zien in die beugels, wat mij deed besluiten de oude rubbers er nog niet af te halen.
Met een plakje rubber kon ik de boel wel opsluiten en dus strakker om die stang krijgen, was de gedachte.
Een advies was ook de boel wel met vet in de beugel op te sluiten.
Het lukte om de boel weer zoals het hoorde vast te zetten.
Het kraken was bijna helemaal weg.

Maar nou komt het!
Kort daarna was er toch weer ook dat geklop te horen bij bepaalde veerbewegingen. Net alsof er plank op de bodem klapte, na een stevige korte in en uit beweging.
Dus weer alles uit de achterbak, inclusief de gehele bekleding. Maar kom er niet achter wat die klap veroorzaakt.

Kan het dan toch die stabilisatorstang en/of de rubbers zijn?

Hans
 
Selected quotes for multi-quoting:   0