Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 
 
 
 
 

Poll

Ruilmotor (B5244S2) met 80 of 180 duizend KM?
80d KM
 
1 (20%)
180d KM
 
4 (80%)
Total votes:5
This poll ends: 13.08.2022 - 00:00
tvdhoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 11.08.2022 - 17:19  ·  #1
Mijn blok (B5244S2) is aan vervanging toe. Online zie ik een hoop ruilmotoren in de aanbieding voor schappelijke bedragen. Maar de kilometerstanden lopen nogal uiteen. Simpel verstand zegt: hoe minder KM's, hoe beter!

Maar een vriend van mij zei altijd dat te weinig KM ook niet goed is. 'Een Volvo van 15-20 jaar oud met minder dan een ton op de teller rijdt te weinig en is waarschijnlijk altijd voor korte ritjes gebruikt, met z'n eigen soort problemen en slijtage tot gevolg,'

Wat zijn jullie ideeën hierover? Zal ik voor een blok met 80dkm of 180dkm gaan?
En waar moet je rekening mee houden?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3149
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 11.08.2022 - 17:31  ·  #2
Stel dat een auto eens per week een rit doet van 50 km, zelfde dag weer 50 km terug. Dat is 5000 per jaar maar wel goede kilometers.
In theorie zou het dus wel kunnen.

Ik denk dat je bij deze blokken niet zo bang hoeft te zijn voor kilometers. De vraag is dan wat is er gebeurd met dat 80k blok? Vroeg verongelukt en sinds dien weg gezet en weg gerot en uitgedroogd?
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 11.08.2022 - 17:59  ·  #3
Ik heb s60 (turboloos) verleden jaar aangekocht met 148k.
Volgens mij is dat hetzelfde blok.

Als ik al problemen had dan was het remmen, draagarmen etc. ofwel de aangeschroefde zaken.

M.i. moet je onderzoek doen naar de oorsprong en daarna het blok inbouwen plus vertroetelen.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 11.08.2022 - 19:54  ·  #4
De achtergond van de gebruikte motor is van belang. Is bij 180.000km de distributie al vervangen of moet dat nog gebeuren.
Moet het alsnog dan ben je zo maar 500 euro verder wanneer je de reparatie moet laten doen.

Hoe zeker is de informatie die de verkoper geeft. Niet ieder sloperij gaat uitgebreid testen of de motor in orde is.
Valt de motor tegen dan ben je in ieder geval nog een keer de kosten van inbouwen kwijt wanneer je het inbouwen laat doen.

Ik zou liever iets meer betalen bij een betrouwbare gespecialiseerde sloperij dan op de goedkoopste motor afgaan. Ik heb goede ervaringen met RIma in Druten.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 11.08.2022 - 20:00  ·  #5
80k lijkt mij ook wel bijzonder weinig. Is het niet 80k ná eerdere revisie?
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 341
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 11.08.2022 - 20:12  ·  #6
Liefst uit een schadeauto en zo ie zo wp, riem, spanners, rollen, olie, filter en bougies vervangen...
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 11.08.2022 - 21:58  ·  #7
Doe de bobines er dan ook maar bij.
Vervangen heeft alleen zin wanneer niet aantoonbaar is dat er al onderhoud aan de motor is uitgevoerd.

Een motor met aantoonbaar 80.000 km zal wel schaars zijn en mogelijk stevig geprijsd
Wil je nog 200.000 km met de Volvo rijden dan heeft een motor met weinig aantoonbare kms zin.
Zo niet dan kun je voor minder geld beter uitkijken naar een goed blok met meer kms.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 505
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 11.08.2022 - 22:06  ·  #8
Quote door tvdhoff

Mijn blok (B5244S2) is aan vervanging toe.


Ik weet niet wat een ruimotor en het uit en inbouwen kost maar misschien ben je voordeliger uit met een andere auto?

En toevallig heb ik een nette V70 te koop staan ;-). Oke, die heeft 354.xxx gelopen maar wel met een dik boek aan onderhoud....
tvdhoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 11.08.2022 - 23:58  ·  #9
Quote door hetschaap

Quote door tvdhoff

Mijn blok (B5244S2) is aan vervanging toe.


Ik weet niet wat een ruimotor en het uit en inbouwen kost maar misschien ben je voordeliger uit met een andere auto?

En toevallig heb ik een nette V70 te koop staan ;-). Oke, die heeft 354.xxx gelopen maar wel met een dik boek aan onderhoud....


Interessant ook. PM gestuurd!
tvdhoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 12.08.2022 - 00:07  ·  #10
Jullie maken allemaal goede punten. Zelf vind ik 80k km op een blok van 15 jaar oud ook twijfelachtig. Historie is onvoldoende bekend. 180k is logischer, maar dan gelijk eea aan onderdelen meenemen.

De prijzen van de motoren vallen allemaal wel mee, maar laten installeren kost een flinke bak geld. Plus de extra onderdelen. Helaas geen maatje meer om dit samen mee te doen, dus dat wordt het een dure gok om de garage aan het werk te zetten.

Of laten doen via een van de bedrijven hier bekend op het forum. Dat is misschien het betrouwbaarst.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 12.08.2022 - 04:34  ·  #11
Voor het werk kun je bij een aantal specialisten goed terecht, dat is geen probleem.


Ik zou een dergelijke investering alleen doen wanneer de rest van de auto in uitstekende staat verkeert.
Dat betekent dat er flink geïnvesteerd is in onderhoud.
Is dat niet het geval dan geef je behoorlijk wat geld uit aan een auto die het niet waard is.

Wordt het toch een andere V70 dan heb je maar een probleem. Probeer er een te vinden met aantoonbaar matige kilometerstand.
In de 400.000+ sector is er voldoende aanbod.
Probeer iets te vinden met niet meer dan 250.000 km zonder gebreken of achterstallig onderhoud.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 12.08.2022 - 06:49  ·  #12
Ook ik stem voor 180dkm. Ook al is zelfs dat een zeer lage stand in 15 jaar.
Je zit al gauw aan slijtage, olieverbruik en noem het maar.

Uitkijken naar een andere auto is wellicht verstandiger.. Iets meer uitgeven en je hebt een auto die in z'n geheel maar 180dkm gereden heeft. ;-)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3149
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 12.08.2022 - 09:41  ·  #13
Quote door Wakkerewilly
De achtergond van de gebruikte motor is van belang. Is bij 180.000km de distributie al vervangen of moet dat nog gebeuren.
Moet het alsnog dan ben je zo maar 500 euro verder wanneer je de reparatie moet laten doen.


Niet als dat blok toch al op een pallet staat. Materiaal kost 100 euro en je kan overal direct bij, dan is het voor een goede monteur misschien maar een half uur werk.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 12.08.2022 - 09:55  ·  #14
Inhakend op het commentaar van hetschaap: ik snap dat je mogelijk aan je eigen auto gehecht / gewend bent, maar je moet het nu objectief bekijken (als je het niet doet omdat je zelf sleutelen kan / leuk vindt), dus als er andere onderdelen aan je eigen auto zo langzamerhand ook aan vervanging toe zijn (uitlaat, ophanging, interieur...) dan is het ook niet onverstandig om te overdenken of het financieel wel zo handig is om zo'n operatie te doen op een toch al oude auto, zeker als je het moet uitbesteden. Maar als de rest van je auto goed onderhouden is en je niet op korte termijn veel moet gaan vervangen qua ophanging, aandrijfassen etc etc. dan 'weet je wat je hebt' en dan kan je met een ruilmotor nog vele jaren door. Ik moet je zeggen dat het bij mij niet gauw zou opkomen om een andere motor te lepelen in een toch al oudere auto, tenzij de restwaarde van een auto met vervangmotor (die lager ligt dan een met een originele motor, veel mensen zijn toch achterdochtig) hoger ligt dan de kosten die je erin moet steken voor de motorwissel.
tvdhoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Ruilmotor (B5244S2) met weinig of juist wat meer km?

 · 
Posted: 22.08.2022 - 16:45  ·  #15
Dank voor alle overwegingen!

Weten wat je hebt is zeker een argument voor behoud, evenals lage bijtelling ivm youngtimerregeling. Maar de kosten voor vervanging komen ook in de buurt van een vervangende wagen, die hopelijk op alle punten beter is.

Zodoende gekozen om mijn auto weg te doen en ingeruild bij een handelaar in het Noorden van het land. Heb nu een V70 uit 2004 met zelfde aantal KM's maar een stuk beter. Heb 'm laten checken bij Combi garage nabij Groningen voordat ik 'm kocht en die vonden geen bijzonderheden.

Vanaf hier maar weer eens verder!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0