ruis/zoem over tweeters

kachelweerstand?

 
 
 
 
 
wannahaveV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 46
Berichten: 188
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

ruis/zoem over tweeters

 · 
Posted: 30.09.2015 - 21:20  ·  #1
hmm... moet ik op zo'n korte termijn alweer een topic starten in deze categorie? Not so good, not so good....

Tsja, de titel doet vermoeden dat dit een audio-gerelateerd vraagstuk zou worden, maar neen:

SYMPTOOM:
vanaf 122km/u hoor ik plots een irritante duidelijk waarneembare zoem/ruis wat lijkt voor de voorste tweeter(-s).

ONDERZOEK:
laat ik de snelheid zakken tot 120km/u dan is het subiet weg. Stereo aan/uit, cruise control aan/uit: geen verschil. Toen dacht ik opeens aan de ventilatorstand: in standje AUTO, 0 of tot handmatig hoogste stand: geen verschil. Nu komt het: zet ik de blower handmatig op MAX, dan is de zoem weg. Zet ik de blowerstand dan subiet halverweg, 0 of AUTO, komt het binnen enkele seconden weer terug.

WAT IS HET?
Komt jullie dit bekend voor? Kan dit de kachelweerstand zijn, of het control panel, of is dat te kort door de bocht :'( ? Dynamoruis, lees ik ook wel over, maar dat het dan exact vanaf wen bepaalde snelheid is, is dat dan juist logisch of onlogisch? Het is niet toerentalafhankelijk, alleen bij 120+.

Het achterklepslot is gefixt, nu weer terug richting de voorkant van de auto dus <_<

Volvo heeft toch geen technisch End of Life ingebouwd in electronica=delen mag ik hopen...
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: ruis/zoem over tweeters

 · 
Posted: 01.10.2015 - 08:01  ·  #2
Is het stiekem geen wiellager die slecht begint te worden.
wannahaveV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 46
Berichten: 188
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: ruis/zoem over tweeters

 · 
Posted: 01.10.2015 - 09:54  ·  #3
Uiteraard ook gecheckt, netjes links/rechts bochtjes gemaakt, auto even opgekrikt en gevoeld/geluisterd: prima in orde. Vanmorgen was er was krakerig gezoem gedurende een tiental seconden bij 125km/u, daarna niet meer gehoord.

Op mijn audiosysteem SC-805 zit ASC; omdat het zo specifiek begint en ook abrupt stopt bij 122 resp 120, denk ik toch eigenlijk richting audio.

Iemand tips?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: ruis/zoem over tweeters

 · 
Posted: 01.10.2015 - 16:46  ·  #4
Quote

Stereo aan/uit, cruise control aan/uit: geen verschil

Quote

Op mijn audiosysteem SC-805 zit ASC; omdat het zo specifiek begint en ook abrupt stopt bij 122 resp 120, denk ik toch eigenlijk richting audio.


Ik zie de logica niet want eerst zeg je dat als de radio aan of uit is het geen verschil maakt. Dus blijft de ruis.
Als de radio uit is dan is er toch geen geluid wat geproduceerd wordt? Of is er een aparte versterker die aan staat en reageert op snelheid?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: ruis/zoem over tweeters

 · 
Posted: 01.10.2015 - 18:01  ·  #5
heb je een carkit parrot of zoiets erin? ik zou ook denken dat er geen ruis kan zijn van de sc als die uit staat. maar ja wie weet <_<
wannahaveV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 46
Berichten: 188
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: ruis/zoem over tweeters

 · 
Posted: 01.10.2015 - 19:33  ·  #6
Inderdaad Steve, maar dit was het enige wat ik zo kon bedenken wat relateert aan tweeters en een vastgestelde snelheid. Radio aan/uit, ASC aan/uit, geen verschil. Bij radio uit staat er natuurlijk nog wel spanning op, dus misschien dat dat 'lekt'? Ik denk dat ik morgen even de radio los koppel en kijk of dat effect heeft. Het kwaaltje is van de week opeens ontstaan.


Een Parrot of andere carkit zit er niet in.


Zijn er forumleden die zeer veel kennis van (deze) audio hebben en bekend zijn met ruis/lekken/interferentie etc? Als het bijvoorbeeld in de radio zit, kun je deze dan ontstoren?

To be continued...
wannahaveV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 46
Berichten: 188
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: ruis/zoem over tweeters

 · 
Posted: 02.10.2015 - 09:26  ·  #7
Dag 3: de zoem heeft mijn Volvo weer verlaten, vond het zeker te koud worden en is met de vogels mee naar het zuiden vertrokken. Althans, laten we op zoiets maar hopen...

Ook het achterklepslotprobleem is de wereld uit. Brave Volvo!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: ruis/zoem over tweeters

 · 
Posted: 02.10.2015 - 09:51  ·  #8
Zooo - zo braaf zien we ze niet vaak :lol: :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0