Ruiten beslaan als sunroof open is

Ronkuh
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

Ruiten beslaan als sunroof open is

· 
Posted: 13.04.2018 - 20:58  ·  #1
Ik heb nu weer iets raars bij de hand. De ruiten van de auto beslaan als de sunroof open staat. De airco doet het volgens mij goed, ook de verwarming doet het goed, controle van de kachelradiator laat geen lekkage zien en zolang ik alle ramen en het dak dicht laat heb ik geen last van condens maar zodra het dak open gaat begint eerst het raam rechtsachter te beslaan, dan links achter en daarna de rest. Vooral op de snelweg bij 120km/u zijn dan snel alle ramen beslagen. Bovendien heb ik het idee dat er een ammoniak geur ontstaat. Glycol geur zou ik nog kunnen verklaren als de kachelradiator lekt maar Amoniak!? 🤤Heel bijzonder. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Iemand tips?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Ruiten beslaan als sunroof open is

· 
Posted: 14.04.2018 - 00:07  ·  #2
Ik denk dat je ECC de airco uitschakelt als je sunroof open staat en de boel daardoor beslaat, en stinkt. Zou wel minder moeten worden wanneer de airco is drooggeblazen (vocht op het koelelement verdampt als de airco uit gaat, komt het interieur in en slaat neer op de relatief koelere ramen)
Zet maar eens handmatig je airco uit en dan je sunroof open, en kijk of hetzelfde gebeurt.
De ECC doet veel meer dan alleen binnentemperatuur afregelen obv de gemeten temperatuur. Hij kijkt ook naar de stand van de ramen, de buitentemperatuur, compenseert voor sterke zonneschijn dmv de zonlichtsensor in het dashboard etc.
Dus ik denk dat het sunroof ook wordt meegenomen.
Ronkuh
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.04.2018 - 15:51  ·  #3
Goeie tip. Ga ik eens verder onderzoeken. Bij het schoonmaken van het interieur vandaag kwam ik erachter dat de wateruitloop van de sunroof links en rechts in de 'reservewiel bakken' allebei los lagen en rechts zelfs het rubber weg is. Ik vraag me dus ook af of een open dakje een soort onderdruk in de auto creƫert waardoor er uitlaatgassen via die gaten naar binnen wordt gezogen?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.04.2018 - 18:40  ·  #4
Dat zou je wel ruiken, iig bij een diesel. Ik heb een tijdje een lekke catalysator gehad (vorige auto) en dat rook ik telkens als ik stilstond, werd door de ventilatie naar binnen gezogen. Kreeg er ook direct koppijn van trouwens, dat deed me toch wel denken wat voor zooi we eigenlijk continu uitstoten...
Mekstra
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 14.04.2018 - 23:35  ·  #5
Beslagen ramen, daar is iets niet ok.
Kan je niet verklaren door ECC werking of wat dan ook, hier is simpelweg teveel vocht in de auto. Mijn auto heeft ook een open dak plus ECC, nog nooit beslagen ramen gehad in de afgelopen 5 jaar.
Ronkuh
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.04.2018 - 18:34  ·  #6
nou ik kan de verwarming of airco aan of uit zetten maar zodra ik een raam of dak open zet begint het te ruiken naar ammoniak en na een tijdje beginnen de achterruiten te beslaan. Raarrrrr.
Sniereffo
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 17.04.2018 - 19:37  ·  #7
Als je in het Engels zoekt op "Ammonia Smell Volvo" kom je onder meer het volgende artikel tegen: http://volvoxc90site.com/xc90-…read-this/

Wellicht geeft dat enige hints in de goede richting?

Selected quotes for multi-quoting:   0