ruitenwisser sproeier

 
 
 
 
 
post767
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 19.07.2014 - 22:30  ·  #1
Mijn ruitenwisser sproeier doet het niet meer, als je hem inschakelt hoor je een relais achtige tikje onder het dashboard??

Ik kan in het boekje geen zekering vinden van de sproeierpomp, wie kan mij helpen???
De andere functies van de wisser werken wel gewoon goed

bedankt alvast
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 19.07.2014 - 22:51  ·  #2
Op zich zou het een simpel iets moeten zijn.
Check de volgende zaken:
- Zit er voldoende vloeistof in het reservoir? (kan ook lek geraakt zijn, dus "vorige week nog bijgevuld" is geen garantie op een vol reservoir)
- Als je wilt sproeien (2 man job), bromt het pompje dan, ofwel krijgt deze spanning?
- Pompje werkt? => Check of er vanuit het pompje wel vloeistof gepompt wordt door even een slangetje los op het pompje te doen en deze naast/voor de auto te laten sproeien.
- Sproeit met een apart slangetje wel? => check op verstoppingen

- Werkt pompje niet (bromt niet of geen ander teken van leven?) => meet of er wel spanning op het stekkertje komt als je wilt sproeien. Wel spanning => pompje overleden.
- Geen spanning? => check zekering, relais. Alles goed? => wellicht een probleem in de bekabeling en/of in de schakelaar aan het stuur.

Kortom, logisch nadenken en logische stappen in je onderzoek volgen, dit maakt de kans reëel dat je de fout achterhaald.

P.S. Wel handig om (al dan niet via je onderschrift) in het bericht te laten weten om watvoor auto/bouwjaar/modeljaar het gaat.
post767
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 20.07.2014 - 13:00  ·  #3
Het gaat om een V70 2.4d van 2005!!

In het boekje kan ik geen zekeringen vinden van de sproeir pomp?? Weet iermand hoe deze gezekerd is?
post767
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 23.07.2014 - 22:59  ·  #4
Probleem opgelost! Het pompje bleek deffect!
Toch heb ik de zekering gewoon niet kunnen vinden, iemand een iedee??
PAS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 39
Homepage: schoonburo.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 22.05.2015 - 10:26  ·  #5
Even deze omhoog schoppen.

Klikt als ik hendel naar me toe haal en neem iets waar onder de motorkap tevens paar druppels als ik herhaaldelijk blijf ´hendelen´......waar/welke zekering? Is het pompje veel werk om te vervangen en wat zou zoiets nieuw kosten?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 22.05.2015 - 11:20  ·  #6
Quote door PAS60

Even deze omhoog schoppen.

Klikt als ik hendel naar me toe haal en neem iets waar onder de motorkap tevens paar druppels als ik herhaaldelijk blijf ´hendelen´......waar/welke zekering? Is het pompje veel werk om te vervangen en wat zou zoiets nieuw kosten?


???????????????
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 22.05.2015 - 12:11  ·  #7
Slang defect of pompje aan zijn eind ?
Even langs de sloop, voor € 15.- ben je weer klaar.
PAS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 39
Homepage: schoonburo.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 07.06.2015 - 16:55  ·  #8
Pomp defect dus 15 euro later probleem weg!
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 19.10.2015 - 18:10  ·  #9
Nog even een schop omhoog, waar zit de pomp?
Hangt deze aan het reservoir en pompt hij vanaf daar de vloeistof omhoog of zit hij apart?

Kwam er vandaag achter dat bi mij de sproeiers ook niet meer werken en aan het reservoir zelf hangt nog een klein slangetje dat duidelijk ergens aan hoort maar dat niet meer doet.
Bedenk me na het lezen van bovenstaand dat ik de pomp wel hoor, maar er ook niets uit het reservoir wordt gepompt door het korte slangetje dat er nog aan hangt.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 19.10.2015 - 18:21  ·  #10
Ah, we gaan op die forum even verder ;)

Ja, die zit aan het reservoir. Ik heb wel de bumper er even af gehaald om hem te vervangen, zit nu een Mondeo pompje op bij mij.
Probeer anders even te sproeien met het slangetje los, dan weet je gelijk of de pomp echt kapot is. Die van mij ging kapot rond 280.000 km.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 19.10.2015 - 18:22  ·  #11
Ik kwam dit topic via Google toevallig tegen :)

Net nog even buiten staan kijken, nog eens aan de hendel staan trekken en.....het werkt weer :lol:
Geen idee wat het was, maar ga er rekening mee houden dat het binnenkort misschien weer hapert en het dan nog eens beter bekeken moet worden.

Weet na jouw bericht in ieder geval waar de pomp te vinden is, dus een volgende keer gaat de bumper er waarschijnlijk maar even af.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 19.10.2015 - 20:43  ·  #12
Ik denk, dat 80% van de huidige automobielen (Ford, Renault, VW) met exact hetzelfde pompje zijn uitgerust, dus op de sloop vind je altijd iets van je gading. Nieuw kosten ze je ook de kop niet (APS, Breezan ca €25,-) dus daarvoor hoef je niet op de sloop je handen vuil te maken.
Wat vaak wil helpen, is met een dunne naald, de sproeikopjes op je motorkap door te prikken. Zit vaak wat vervuiling uit je sproeiwater in.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 19.10.2015 - 21:20  ·  #13
Dit ontwerp is al wat ouder, 2000 of 2001? Hoe dan ook, op het pompje stond Fomoco (Ford Motor Company) en de sloop had een Mondeo staan. 10 euro voor het pompje die mijn schoonvader er toen uit gehaald heeft :D Helemaal geen vuile handen dus.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 19.10.2015 - 21:22  ·  #14
handige jongen die jeroen. :D

Quote door Jeroen

10 euro voor het pompje die mijn schoonvader er toen uit gehaald heeft :D Helemaal geen vuile handen dus.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: ruitenwisser sproeier

 · 
Posted: 13.11.2015 - 09:51  ·  #15
Bij mij is sinds gisteren de sproeier van de voorruit er mee gestopt. Achter sinds 2 weken al defect, maar helaas had ik geen tijd om er naar te kijken. Gisteravond dus maar even met de zaklamp op pad. Bij het bedienen van de handel geen gezoem ,maar stilte. Zekeringen dan maar controleren. Nr 10,en 16, waarvan nr 10 (achter stuk was. Na vervangen van deze, nog steeds niets. Heeft de v70 1of 2 pompjes? Lijkt mij stug dat beide in eens stuk zijn. Wie heeft advies?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0