Ruitenwissers werken niet meer

Xc70 2008

 
 
 
 
 
L@mpie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bergschenhoek
Leeftijd: 56
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Ruitenwissers werken niet meer

 · 
Posted: 09.06.2016 - 17:32  ·  #1
Hallo allemaal,

Zal je altijd zien. Ben je in Italië op vakantie doen je ruitenwissers ineens helemaal niets meer.

Vanmorgen net op weg voor wat boodschappen en spuit m'n voorruit effe schoon vanwege het stof hier. Spuiten dus wel maar wissen ho maar. Hendel doet ook niets.

Het gaat om mijn XC70 / 2008 / D5

De achterruitenwisser doet het normaal incl sproeien.
Zekering onder rechterkant dashbord (15A) geruild met mistlampen vóór geen resultaat. (mist werkt)
Accu een tijdje los gehad voor een reset. Geen resultaat.

Nu zit er volgens het boekje nog een 30A zekering onder de motorkap. Deze zit echter onder wat andere zekeringen en kan ik niet zomaar bij. Volgens het boekje moeten deze door een Volvo dealer verwisseld worden...

Ergens op het wijze www kwam ik tegen dat een reset van deze 30A zekering de WMM (Windshield Motor Module) kan resetten. Al zou de accu los dit toch ook moeten doen?

Nu heb ik getracht het bovenste zekering gedeelte los te halen maar ben bang dat ik misschien iets sloop :'(

Nu kom ik altijd bij de dealer en heb Volvo assistance. Via Volvo asssitance een afspraak morgen vroeg bij een dealer in Pisa.

Mocht iemand nog tips hebben (of de oplossing...) hoor ik dat graag.

Nu hopen dat het morgen droog blijft.... <_<
BlackSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 221
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Ruitenwissers werken niet meer

 · 
Posted: 09.06.2016 - 22:22  ·  #2
Zekering is inderdaad 1e in lijn, daarna relais. De zijn de twee meest voor de handliggende bij een niet al te oude auto :thumb:
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Ruitenwissers werken niet meer

 · 
Posted: 09.06.2016 - 22:27  ·  #3
Ik heb het ooit met de bmw gehad, daar kon ik de relais van voor en achter omwisselen, kon ik weer verder.
L@mpie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bergschenhoek
Leeftijd: 56
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Opgelost

 · 
Posted: 10.06.2016 - 15:41  ·  #4
Net terug vanuit Pisa.

Geweest naar Auto Nesti (Volvo / Mazda dealer) en werd meteen geholpen. Auto ging kort daarna de werkplaats in. Keurig schone hoes over de stoel, karton op de vloer...

Zo'n 3 kwartier later kwam de baas zelf vertellen dat de ruitenwisser motor overleden was.

Helaas niet op voorraad en zou dinsdag worden (weekend etc..)

Ze boden wel een bijzonder alternatief. Ze hadden een 2016 XC70 demo staan met 9000km op de teller waar ze de ruitenwisser motor wel uit wilde halen om in mijn auto te zetten.
Dan kon ik vandaag meteen weer verder.
Een nieuwe ruitenwissermotor kost €370,- Deze 'gebruikte' kon ik voor €300,- krijgen.

Afijn, als de gebruikte ook weer 230000km meegaat, scheelt het weer in de prijs. Dus akkoord gegeven.
De demo XC70 werd ook naar binnen gereden en met twee man ging men aan de slag. Mocht meekijken in de werkplaats en na een dik half uur was ie verwisseld.

Samen met twee uurtjes arbeid toch wel weer een aardig bedrag extra kwijt deze vakantie..

Maar daarna meteen Pisa in geweest en effe die toren daar recht geduwd. :D
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Ruitenwissers werken niet meer

 · 
Posted: 10.06.2016 - 17:27  ·  #5
Ach, die wissermotor had in NL ook wel de geest gegeven.

Compliment voor de bereidwilligheid van die firma!!
Toch wel een goede fooi achtergelaten?!
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Ruitenwissers werken niet meer

 · 
Posted: 10.06.2016 - 18:55  ·  #6
Fijn dat het weer is opgelost! En zo te lezen erg netjes geholpen! Wel grappig dat een motor uit een nieuwe ook gewoon nog past =) Mooie oplossing ook ^_^
Fijne vakantie nog in ieder geval!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0