Ruitenwissers werken af en toe......Help kan het oorzaak niet vinden

 
 
 
 
 
quijote242
 
Avatar
 
Subject:

Ruitenwissers werken af en toe......Help kan het oorzaak niet vinden

 · 
Posted: 13.08.2013 - 21:38  ·  #1
Beste Mensen,

Ik heb een storing die niet makkelijk op te lossen is bij mijn Volvo S60 bouwjaar 2005
De ruitenwisserbladen werken sinds gisteren niet meer ongeacht de stand in de schakelaar
Vandaag een afspraak met mijn universele garage, de monteur is de hele dag bezig geweest en kwam tot de conclusie dat de ruitenwissermotor wel werkt getest op de tesbank, bij het lezen van de Volvo via de OBD Cam geeft een melding van sluiting.
De zekeringen getest en die zijn goed
De Zekeringkast losgemaakt in de motorruimte en bij het bewegen van de zekeringkast werken af en toe spontaan de ruitenwissers
Men zou denken dat de kortsluiting onder de zekeringkast ligt
De monteur zou morgen weer veder gaan werken.
Juist de dag dat wij met vakantie zouden vertrekken met de caravan naar Frankrijk
Wie heeft er daar ervaring mee of het zelfde meegemaakt
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast hartelijk bedankt
Met vriendelijke groet,
Quijote242
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Ruitenwissers werken af en toe......Help kan het oorzaak niet vinden

 · 
Posted: 13.08.2013 - 21:50  ·  #2
Ik kan je helaas niet verderhelpen, maar wens je wel veel succes.
Hopelijk kun je nog tijdig met vakantie.
Succes kerel.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Ruitenwissers werken af en toe......Help kan het oorzaak niet vinden

 · 
Posted: 13.08.2013 - 23:19  ·  #3
Als het goed is, zit die zekering aan de rechterkant van het bakje (nummer 7). Als je goed kijkt, zie je dat de grijze relais- en zekeringhouder simpelweg in het zwarte doosje geklikt zit (in het midden wel rode vergrendelaars). Is dus echt kinderspel om die los te maken om de boel eens te bekijken.

Klinkt als een los contact met/bij de zekeringspootjes of een kabelbreuk. Het rechterpootje van je zekering komt van de accu, het linkerpootje gaat richting motor. Even doormeten dus aan welke kant de storing zit.

Ook kunnen het de relais zijn (ook even doormeten dus), zitten in hetzelfde bakje, rechterrij. De onderste is voor standje "continu wissen langzaam/snel" de middelste is voor de interval/regensensor stand.

Snap eerlijk gezegd niet dat dit een hele dag moet duren bij je garage, zeker als je een afspraak hebt gemaakt. Elektrisch doormeten lijkt me een stap die je neemt voor het demonteren van de motor (en waarvoor de plastic afdekplaat onder de voorruit helemaal los moet)

Verder sluit ik me aan bij Bigdog, ik hoop dat je nog zorgeloos op vakantie kunt!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0