Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 
 
 
 
 
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 · 
Posted: 17.11.2014 - 09:20  ·  #1
Hebben net een V70 2.5 T AWD (voorjaar 2006, normale versnellingsbak). Auto heeft 109.500 km's op de teller staan.

Het valt ons op dat bij een snelheid van net 120 km. er een geluid verschijnt, voorzijde rechts?, alsof er een motor naast je rijdt. Een en ander is overigens niet meer waar te nemen bij 140 km. op de teller. Dan klinkt alles veel harmonieuzer.

Auto heeft dus geen automaat, wel een 5bak. Voor het mooie had 'ie m.i. beter, om het toerental en de verbruikskosten te verlagen, met een 6bak uitgevoerd moeten zijn.

We kennen dit niet van onze vorige Volvo, t.w. een S80 2.4 170 pk. (automaat), die erg stil en ook duidelijk zuiniger was.

Herkennen jullie dit? Hoort dit bij dit type motor/ uitvoering?

Groet, Rick
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 · 
Posted: 17.11.2014 - 11:38  ·  #2
Zou een defect wiellager kunnen zijn....
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 · 
Posted: 17.11.2014 - 15:15  ·  #3
Bedankt J.W.

Nemen we mee. Ben benieuwd naar hoe lang de lijst met gebreken/ problemen gaat worden.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 · 
Posted: 22.11.2014 - 11:59  ·  #4
Heb ook een rechter wiellager vervangen, dit hoorde ik alleen al bij 50kmh.

Zou mss ook nog een homokineet kunnen zijn daar die immers met dezelfde snelheid draaien ls het wiel.

Steven
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 · 
Posted: 22.11.2014 - 16:09  ·  #5
Al is naar de banden gekeken
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Banden zijn niet de oorzaak

 · 
Posted: 22.11.2014 - 21:53  ·  #6
Bedankt jullie voor de reactie's weer.

Op 5 december gaat 'ie terug naar de dealer. Ik betwijfel of men daar wel de/ een lager(s) heeft vervangen, zoals de verkoper me voor de aankoop in het vooruitzicht stelde.

Wel zag ik dat er linksvoor een (vrij) nieuwe schokdemper (Monroe) op zit. Een andere verkoper vertelde me dat toevallig ook, in het voorbijgaan, bij de aflevering.

De nieuwe banden achter, van Vredestein, zijn duidelijk stiller dan de vorige t.w. (goede gebruikte) Pirelli's. Met die laatste was het knap rumoerig achterin de V70.

Beide banden(merken) lijken echter niet de oorzaak van het geluid achter, dat nog steeds waarneembaar is. Het lijkt ook wel op het geluid dat je hoort als je, wat langer, over een onderbroken streep rijdt.

Dus: achter is er wat en ook (rechts) vóór. Ben benieuwd naar hoe ver de dealer wil gaan.

Overigens rijdt het ding wel erg lekker hoor.

Wordt vervolgd!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 · 
Posted: 22.11.2014 - 21:57  ·  #7
raar dat er maar 1 schokdemper wordt vervangen. nu heb je verschil tussen links en rechts. zou dit nog eens aankaarten en de wegligging en veiligheid ter sprake brengen.
ik had geklapper op klinkerwegen en dat lag dus aan de schokdempers. (misschien bij jou ook de schokdemper de boosdoener?)
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Inderdaad

 · 
Posted: 22.11.2014 - 22:06  ·  #8
Goed dat je dit zegt Waltersan.

Vond het zelf ook al een beetje vreemd. Ben ook gewend dat men 2 (ipv 1 schokdemper) schokdempers vervangt om verschil te voorkomen. Zal dit ook aankaarten.

Bedankt!
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 · 
Posted: 22.11.2014 - 22:11  ·  #9
Even en vervolg op de vorige reactie:

Dit verklaart volgens mij niet het geluid rechtsvóór alsof er een motor passeert. Zat echt in de spiegels te kijken, of ik werd ingehaald door een motorrijder. Een meer hoogtoerig geluid dus.

Of het moet horen bij een 2.5T (schakel) bij >120 km. op de snelheidsmeter!?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 · 
Posted: 22.11.2014 - 22:29  ·  #10
Dit hoort zeker niet! Kan het lager zijn, aandrijfas, of een resonantie van het één of ander.
Ruanna
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arendonk
Leeftijd: 54
Homepage: honda80cc.nl
Berichten: 200
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 · 
Posted: 22.11.2014 - 23:38  ·  #11
AWD...is het je cardan niet??
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 · 
Posted: 23.11.2014 - 07:32  ·  #12
Ergens houd ik hier ook al rekening mee. Maar of de verkopende partij (Volvo dealer) hierin mee wil gaan?

Zal de wagen voor afloop van de garantie nog eens ter keuring, misschien bij mijn eigen dealer of bij een van de forumsponsors, aanbieden.

Bedankt voor jullie meedenken!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 · 
Posted: 23.11.2014 - 10:46  ·  #13
Ik heb rechtsvoor bij wind tegen ook een brom. Diverse malen alles nagekeken. Omdat het alleen bij een bepaalde windrichting en snelheid is houd ik het erop dat het een resonantie van de windgeleider achter de spoiler is. Heb je die al eens vastgezet?
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Rumoerige V70 2.5T. Hoort dit?

 · 
Posted: 06.12.2014 - 07:40  ·  #14
Auto is gisteren naar de (officieel Volvo) dealer geweest. Proefrit gemaakt. Monteur houdt het op een wiellager. Na het vervangen van de linker, blijkt het geluid nog aanwezig en zal het toch de rechter zijn. Werkplaatschef heeft een en ander ook geconstateerd en leek zich te schamen. Auto is uitgelijnd en de, nieuwe, banden zijn nog eens gebalanceerd. Volgens mij gebeurt dit toch standaard bij nieuwe banden?

Voor de rechter wiellager moeten we weer een andere keer terug komen.

Tijdens de proefrit en voor de aankoop merkten we een en ander al op. Verkoper had tevoren al gemeld dat er bij aflevering 2 nieuwe wiellagers op zouden komen. En dat de auto zou worden uitgelijnd. Staat ook nog eens op de verkoopbon. Bij aflevering van de wagen stond het stuur echter nog scheef en was er nog steeds een geluid, met trilling, hoorbaar.

Volgens mij hebben we de dealer ergens op betrapt. We zullen ze in de komende (garantie)tijd scherp in de gaten houden.

Persoonlijk denk ik dat er ook iets achter zit. Mogelijk speling op een as, in de buurt van het cardan. Toch de haakse overbrenging/ koppeling? De winst van de dealer zal in dit geval nog minder worden natuurlijk.

Groet, Rick
Flying Dutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterbeek
Leeftijd: 54
Berichten: 175
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

In ieder geval een wiellager

 · 
Posted: 16.01.2015 - 19:01  ·  #15
Vandaag blijkt inderdaad een wiellager linksachter, en niet links- of rechtsvoor, de veroorzaker van het opvallende geluid (alsof er iets in een band zit/ alsof je over onderbroken belijning rijdt).

De officiële Volvodealer is betrapt op het niet naleven van de verkoop afspraken (bij aflevering nieuwe wiellagers vóór).

Afijn. In ieder geval is het achter weg.

Maar:

Op de één of ander manier zit er toch nog iets vóór wat vaag 'klopt/ trilt'. Speling?
Zit het nu tussen onze oren of is er toch nog iets?

Zou daarom graag eens willen vergelijken met een andere V70 2.5T AWD eigenaar (liefst model 2006, geen automaat, waarvan de wagen ook nog eens is voorzien van het Four-C systeem). Wie heeft en wil?

Groet, Rick
 
Selected quotes for multi-quoting:   0