s40 start niet / accu laadt niet

tja een s40 is geen v70, ik weet het...

 
 
 
 
 
Jenm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaanstad
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

s40 start niet / accu laadt niet

 · 
Posted: 13.04.2014 - 18:12  ·  #1
Hallo,

Allereerst sorry voor het posten van een S40 probleem op dit forum. Maar ik ken jullie een beetje en ik post liever hier dan in een ander forum waar ik enkel lid van zou worden voor 1 vraag. Dus vandaar mijn keuze :)

De s40 (1997) van mijn vrouw heeft nu enige tijd start problemen. Dat wordt duidelijk veroorzaakt door een lege accu. Maar de vraag is eigenlijk waarom is ie leeg?
Bij het starten heeft het dashboard duidelijk wat weinig prik en ook de startmotor heeft het heel moeilijk. Als hij dan loopt (evt. met startkabels) dan wordt het dashboard gelijk een stuk feller. in stilstand staat er ongeveer 9-10 volt tussen de accu polen, als de motor loopt is dit iets meer dan 14.
Ik heb geprobeerd het probleem op te lossen door een acculader erop te zetten. Dat leek eerst goed te werken, de auto sloeg meteen aan de volgende dag, maar nu werkt dat niet meer (??) zodra ik de lader verbindt zie ik de ampere meter even uitslaan en meteen terug naar 0 schieten. Als ik de klemmen loshaal gaat het lampje op de lader ook gelijk uit, teken dat de lader zelf zich uitgeschakelt heeft (normaal als ie aanstaat met de klemmen los brandt het lampje).
Ik heb ook geprobeerd te kijken of er lekspanning was, door de minpool los te halen en tussen de pool en klem te meten. Ik mat geen enkele A.
Wat mij overigens wel opviel is toen ik uitstapte nadat ik even bezig was geweest ik een tik van de auto kreeg.

Ik ben verre van een expert op dit gebied maar leer graag :) Ieder die een idee heeft waar ik op zou moeten letten laat het vooral horen. Gooi er liefst ook wat uitleg bij dan leer ik er ook wat van :)

nogmaal excuses voor het misbruiken van dit forum voor een S40! :)
peter71
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 849
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: s40 start niet / accu laadt niet

 · 
Posted: 13.04.2014 - 18:44  ·  #2
Beste Jenm,

niet zo lang geleden reed ik ook een S40 met veel plezier.
Ik heb wel eens rare elektronische storingen gehad. Dan deden de verstralers en mist achterlicht het niet de eertse 15 min. en dat soort wazige problemen.
Nu blijkt de massa kabel van de accu naar het chassis te zijn gefelst( of hoe je dat ook schrijft).
Op het oog lijkt ie heel maar de draden in de kern zitten niet meer vast aan het oog.
Dit is op te lossen om de kabel te demonteren, aan beide kanten van de huls ( zowel de kant die op de acccu gaat en de kant die aan het chassis zit) een gat te boren van 6/8 mm en het gat te vullen met soldeer zodat de draad en de huls weer 1 geheel wordt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Jenm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zaanstad
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: s40 start niet / accu laadt niet

 · 
Posted: 03.05.2014 - 11:25  ·  #3
Dank voor je antwoord Peter, en sorry voor mijn late reageren het is nogal druk geweest.

Ik heb het een en ander even doorgemeten en ik zie geen verschil tussen een stukje chasis en de pluspool en tussen de polen zelf. Wat me doet geloven dat deze kabel nog goed is. Wel hebben we inmiddels de accu vervangen en voorlopig doet de auto het nog prima. Hoe lang dat gaat duren is een beetje de vraag. ALs de accu straks leeg is beginnen we weer van voren aan natuurlijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0