S60 D5 185pk laten chip tunen :D

Verstandig of niet

 
 
 
 
 
Rene Bruin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spijkenisse
Leeftijd: 39
Berichten: 46
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 05.11.2013 - 17:28  ·  #1
Hey mede forum leden,

Ik heb een hele nette Volvo s60 d5 my2007 met 145dkm, deze wil ik graag laten kietelen. Echter ben ik zeer benieuwd wat jullie daarvan vinden.
Ik heb het forum al goed doorgespit maar daar staan vooral meningen op (wat erg goed is) maar ik ben juist opzoek naar ervaringen. (Ook slechte uiteraard)

Wat is aan te raden, ik heb totaal geen zware voet +/- 1op17. Maar zo nu en dan wil ik wel gas geven O-)
Is dit een goede reden om all THE way te gaan 240pk, of juist een reden om het rustig aan te doen?

Let me know ;)

Alvast bedankt

René
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 05.11.2013 - 18:08  ·  #2
Lekker rustig aan blijven doen en de auto houden zoals hij bedoeld is! Geen dichtzetten van de EGR of verwijdering van DPF. Allebeiden zitten er niet voor niks onder. ;) Over de uitstoot en versmering in je motor is al veel geschreven hier op het forum dus dat ga ik maar even niet opnieuw doen. ;)
Mijn advies is dus hou hem lekker origineel. Zo weet je zeker dat het spul heel blijft! Dit zeker gezien het feit dat het een diesel is en de 185 PK variant een erg gevoelige motor is! ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 05.11.2013 - 19:23  ·  #3
Ik ben niet zo'n voorstander van tuning, maar goed, dit is aan jou.
Een ding wil ik je wel meegeven;
Als je het doet, doe het dan verantwoord.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 05.11.2013 - 19:37  ·  #4
Ik ben alleen bang dat deze toch al vermogende motor niet verantwoord te tunenen valt! ;) Daarbij komt dat je erg hoge slijtage inwendig en aan je bak krijgt. Ik zou hier echt nooit aan beginnen als je je auto heel wilt houden! :)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 05.11.2013 - 19:43  ·  #5
...
Rene Bruin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spijkenisse
Leeftijd: 39
Berichten: 46
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 05.11.2013 - 21:02  ·  #6
Quote door Laguna-S60

Ik had t ook gedaan.. d'r zijn genoeg die zo rondrijden, en dat gaat hard van z'n plek af kan ik je vertellen :love:

En natuurlijk alles kan stuk.. maar dit kan ook als het blok niet gekieteld is.
Dus ik zou er persoonlijk niet heel bang voor zijn. zijn d'r genoeg die de R niet durven te chippen, t gaat binnenkort toch echt gebeurt O-)


Ja de R, daar ben ik wel heel benieuwd naar.. Ik blijf in twijfel aangezien de D5 al veel power heeft O-)
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 05.11.2013 - 21:14  ·  #7
@Gerrit, gaan jullie de S60 toch nog tunen?
Niet nodig, wel leuk 8-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 05.11.2013 - 21:21  ·  #8
Quote door Bizon S60 D5 2006

Quote door Laguna-S60

Ik had t ook gedaan.. d'r zijn genoeg die zo rondrijden, en dat gaat hard van z'n plek af kan ik je vertellen :love:

En natuurlijk alles kan stuk.. maar dit kan ook als het blok niet gekieteld is.
Dus ik zou er persoonlijk niet heel bang voor zijn. zijn d'r genoeg die de R niet durven te chippen, t gaat binnenkort toch echt gebeurt


Ja de R, daar ben ik wel heel benieuwd naar.. Ik blijf in twijfel aangezien de D5 al veel power heeft


Wees verstandig en doe het NIET. ;) Als je het wel gaat doen dan niet uit komen huilen als ie kapot loopt. Verder hebben we hier al vele welles-nietes topic's rondom tunen. Daar staan ook heel veel dingen vernoemd over het waarom dit niet verstandig is. Dingetjes als economisch delict enzo. ;) Dus misschien dat alles toch maar eens op je gemakkie doorlezen. :)
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 06.11.2013 - 07:06  ·  #9
@Trissy, economich delict moet je wel wat voor doen, namelijk >20% vermogenstoename.
En of je nu wel of niet tuned, auto's kunnen (en gaan) altijd stuk. Ligt 100% aan de berijder en niet aan de tuning.
Voor mij geldt dat het best wat geld mag kosten.
Ben niet te beroerd geweest de R te tunen en er desalniettemin Lpg in te laten zetten.
Gaan de kleppen vervelend doen , dan simpelweg herstellen.
Tav tuning: Als je een standaard R hebt trek je heel snel de AWD stuk als je maar vaak genoeg stoplicht sprintjes trekt, dat is met tuning ook zo. Niet doen dus. Maar af en toe vermogen aanspreken kan een auto echt wel tegen.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 06.11.2013 - 07:33  ·  #10
Ik heb uiteindelijk gekozen om het niet te doen. De motor zal het grootste probleem niet zijn. De versnellingsbak des te meer. Ik weet niet wat jij voor bak hebt, maar ik heb een geartronic 6 bak en die hebben 440 nm als max capaciteit, de 2,4D en D5 van 2009 en nieuwer leveren standaard 420 nm. Anders dan het vermogen, zul je het koppel wel snel aanspreken omdat die bij lage toeren al vrijkomt. Als je een 5 bak geartronic hebt, zal die nog iets minder nm's aankunnen.

Voor de handbak is het vliegwiel de zwakke schakel heb ik ooit begrepen, helemaal bij hoge koppels bij lage toerentallen.

Dus qua motor zal het allemaal best kunnen, maar de rest van de aandrijflijn is voor mij reden geweest om het niet te doen.

Overigens bij veel tuningbedrijven op de site heb je van die rijderservaringen gedeeltes. Staar je daar niet blind op, die zijn meestal binnen een maand na tuning geplaatst en idedereen is dan nog in hosannastemming. Als het misgaat, is dat (veel) later. Ook de negatieve reacties worden verwijderd of niet geplaatst is mijn ervaring bij bv Tunex. (En dat was alleen maar een feitelijke weergave van een probleem, die ze vervolgens ook netjes oplosten en beide componenten had ik genoemd). Die rijderservaringen is puur een marketingtrucje. Mensen plegen hun miskoop de eerste tijd (rond de 4 weken) nog volop te verdedigen als zijnde goede/verstandige aankoop. Op het moment dat mensen toegeven aan een miskoop, is de aanbieder en de mogelijkheden op hun site al vaak buiten beeld verdwenen. Ergo, doorgaans goede ervaringen, maar of dat ook echt zo is, is niet altijd met zekerheid te zeggen.
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 06.11.2013 - 08:13  ·  #11
Ik heb een schakelbak en inmiddels wel een andere koppeling (SPEC 3+) en single mass vliegwiel, dus daar zal het niet aan liggen:)
Rene Bruin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spijkenisse
Leeftijd: 39
Berichten: 46
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 06.11.2013 - 09:31  ·  #12
Hey guys bedankt, wat cool dat er ideeën gespuid worden helemaal blij mee.
Zelf heb ik een hand 6 bak, en net wat ik al zeg ik wil gewoon zo nu en dan in z'n 3 en 4 doortrekken. Stoplicht trekjes heb ik niet, en ik ben van mening dat dat niet bij mijn S60 hoort O-) .

Ik blijf in twijfel maar aan de andere zijde, ik heb genoeg kracht en hij gaat goed van z'n plek.

Ik vroeg het mij ook af omdat de dealer er zelf mee kwam, de welbekende Polestar tuning.. Echter van die laatste lees ik bar weinig.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 06.11.2013 - 15:14  ·  #13
Originele Volvo tuning. Het kost behoorlijk wat maar je houdt het wel bij Volvo. Ik blijf van mening het niet te doen! Maar als je het risico dan toch neemt, doe het dan wel bij Polestar! :)

@ Marc. Je kent mijn standpunt daarin en het noX verhaal. Daar zit je bij tuning van een diesel gelijk veel te hoog. Maar ook ik ga hier op het forum niet alles 100 keer herhalen. Mijn standpunt is deze dus. Daar ga ik ook niet van afwijken.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 06.11.2013 - 15:43  ·  #14
...
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: S60 D5 185pk laten chip tunen :D

 · 
Posted: 06.11.2013 - 15:45  ·  #15
Quote door Laguna-S60
Ik had t ook gedaan.. d'r zijn genoeg die zo rondrijden, en dat gaat hard van z'n plek af kan ik je vertellen :love:
Kan jij dat vertellen Gerrit, welke S60 D5 heeft jou mishandeld? ;)

Ik zou hem gewoon chippen, daar gaat hij niet kapot van. Als je een beetje je best doet is hij met 163/185 pk ook kapot te krijgen.
Mijn D5 (M56 bak) is bij 312.000km gedaan door Fasttech en zit nu op 191pk/370Nm, niet helemaal wat toen beloofd was maar toch. Mijn rijstijl is hetzelfde gebleven, bijna nooit harder dan 100 maar wel stevig die kant op. Verbruik veranderd niet. Apk uitstoot al 2 jaar geen probleem.
Ik wil het nog een keer over doen bij Volvotune. Eerst het hele egr traject spoelen, dan dat rotding dichtzetten en nieuwe software voor de motor, 225/450 of zo.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0