S60 P3 vreemd gedrag met aanhanger

VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

S60 P3 vreemd gedrag met aanhanger

· 
Posted: Gisteren om 20:28  ·  #1
Heren en dames,

Even een vraagje. Vandaag een lege dubbel asser aanhanger achter me S60 P3 gehad. Overgebracht van een locatie naar een andere locatie via 50km en 60km wegen. Nu zal ik er niet beladen mee gaan rijden (beladen komt die achter een bedrijfsbus) maar de S60 hobbelde en trilde nogal nadat die aanhanger er achterhing. Klinkt dat logisch dat de aanhanger dat kan veroorzaken? Vraag het vooral omdat die er leeg wel wat vaker achter zal gaan hangen.

Wel onder de indruk dat de auto mij precies kon melden via tekst dat het knipperlicht van de aanhanger stuk was. 😆
PugZ78
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Re: S60 P3 vreemd gedrag met aanhanger

· 
Posted: Vandaag om 06:47  ·  #2
Een lege aanhanger zal meer stuiteren dan een beladen aanhanger, dus niet zo gek dat je daar iets van voelt. Je zou eens kunnen testen door er wat gewicht in te leggen en kijken of het dan anders wordt.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

Re: S60 P3 vreemd gedrag met aanhanger

· 
Posted: Vandaag om 10:21  ·  #3
Zijn de assen van de aanhanger recht, staan de wielen wel in lijn onder de aanhanger, zit er een groot onballans in de wielen. Is dat allemaal gecontroleerd?
In het verleden heb ik vele kilometers afgelegd met een gesloten enkelas en later met een dubbelas aanhanger.
Die enkelasser mocht inclusief belading 1400 kg wegen en was dus een geremde aanhanger. Leeg stuiterde die aardig bij slecht wegdek en op drempels. Maar beladen veel minder en je voelde bij remmen dat de aanhanger zelf ook flink remde: een heel veilig gevoel. Maar de wagen zelf, 740 station en 850 station, voelde niet anders.
Met de gesloten tandemasser achter de V70N 2.5 T AWD merkte je amper dat die er achter hing, zowel leeg als beladen. Die aanhanger was 2.40 meter hoog, woog leeg al ca. 850 kilo en mocht incl belading 2800 kilo wegen. Nooit iets van trillen of schokkend gevoel in de auto.
Selected quotes for multi-quoting:   0