S70 2.5 10V motor gasklep, wat voor slangen zitten daar allemaal op?

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2204
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

S70 2.5 10V motor gasklep, wat voor slangen zitten daar allemaal op?

 · 
Posted: 17.06.2023 - 13:19  ·  #1
Ik heb een Volvo S70 2.5 10V uit 1999 waar ik gisteren de bovenste motorsteun terug in heb gebouwd. Hiervoor moest ik een kunststof adapter op de gasklep (aan de luchtfilterzijde) draaien anders kon ik er niet goed bij. Het is nog een volledig mechanisch systeem, met een gaskabel.

Die adapter kan ik nergens in VIDA terugvinden, wel dit plaatje.
Er zitten 3 aansluitingen op voor een luchtslangen naast de hele grote, die van het luchtfilter komt.
Nr 15 op het plaatje is er niet, die is afgedopt.
Nr 14 zit niet aangesloten, de slang ligt er los bij. Kan er ook met geen mogelijkheid op, of er is een koppelstuk pleite. Maar die is kennelijk van de carterventilatie.
Er zit nog een klein, ik vermoed een vacuumslangetje, die met een klein stukje slang erop zat. En die floept er steeds af. En kan ik nergens terugvinden op tekeningen. Ik maak straks wat extra foto's, het zit naast nr 14 op de foto en komt van dezelfde slang als de carterventilatie af. Op de tekening van de carterventilatie lijkt het om nummer 12 te gaan, maar waar die aan de andere kant aangesloten zit is ook niet duidelijk. (De MAP sensor?)

Ik heb zo het idee dat de problemen waar ik nu mee te maken heb (motor houdt in bij 4000 toeren en krijgt vermogen pas terug bij terugvallen naar stationair) hiermee te maken hebben, want ik heb hieraan gezeten. Maar er staan geen foutmeldingen in de ECU (die kan ik met knippercodes uitlezen) dus ik heb verder geen idee waarom de motor inhoudt.

Wat is precies de functie van dat slangetje, want van VIDA word ik niet wijzer...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: S70 2.5 10V motor gasklep, wat voor slangen zitten daar allemaal op?

 · 
Posted: 17.06.2023 - 15:44  ·  #2
Ik heb exact hetzelfde met mijn S70 uit 1998 ...... slangetje hangt nu los maar ik heeb geen enkel probleem. Heb ook al zitten zoeken in Vida, Youtube maar wordt niet wijzer. Ben benieuwd.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2204
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: S70 2.5 10V motor gasklep, wat voor slangen zitten daar allemaal op?

 · 
Posted: 18.06.2023 - 16:20  ·  #3
Ik heb het denk ik gevonden, het heet een flame trap.




Die dingen kosten geen drol en worden op de slang van de carterventilatie aangesloten. Doel is om te voorkomen dat de gassen van de carterventilatie gaan ontvlammen.

En hebben helaas niets met het probleem in mijn auto te maken. :(
Rien
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 43
Berichten: 36
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: S70 2.5 10V motor gasklep, wat voor slangen zitten daar allemaal op?

 · 
Posted: 18.06.2023 - 16:46  ·  #4
Als de flametrap niet (goed) vast zit kan dat volgens mij wel voor een serieus vacuum probleem zorgen en dat zou dan weer wel verband kunnen hebben met het probleem dat je geen vermogen boven de 4000 toeren hebt.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: S70 2.5 10V motor gasklep, wat voor slangen zitten daar allemaal op?

 · 
Posted: 18.06.2023 - 19:09  ·  #5
De beruchte “kerstboom” in de directe nabijheid van het gasklephuis ook al een gecontroleerd?
Er gaat geen lambda lampje branden op het dashbord ten tijden dat het euvel zich voordoet?

Voor de rest, zeker het vacuumtraject goed controleren op lekkages en alle slangen nalopen….
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2204
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: S70 2.5 10V motor gasklep, wat voor slangen zitten daar allemaal op?

 · 
Posted: 18.06.2023 - 23:37  ·  #6
Gevonden! 😅 Inderdaad die los liggende slang.

Het was de aansluiting van de carterventilatie op de flame trap. Er ging geen storingslampje branden en er werd ook geen storingscode opgeslagen. We hebben de dunne vacuumslang in een stuk ruitensproeierslang gefrot en de dikke afvoer van de carterventilatie in een stuk ontluchtingsslang, beide had ik toevallig nog liggen en pasten prima op de flametrap.

En nu rijdt de S70 weer als vanouds. 🥳
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 727
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: S70 2.5 10V motor gasklep, wat voor slangen zitten daar allemaal op?

 · 
Posted: 19.06.2023 - 08:14  ·  #7
Heel fijn dat het weer ok is. Ze zijn altijd gevoelig voor vacuümlekken, die met het stijgen der jaren meer zullen voorkomen.....
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2204
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: S70 2.5 10V motor gasklep, wat voor slangen zitten daar allemaal op?

 · 
Posted: 19.06.2023 - 08:48  ·  #8
Ik heb een aantal plekken gezien waar slangetjes aan het verkruimelen zijn, dus ik ga een stel van deze bestellen. Ik ken iemand die bij Volvo werkt, die neemt ze voor me mee naar Volvodrive komend weekend. Nu nog even kijken in Vida hoeveel ik er nodig heb.

dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 727
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: S70 2.5 10V motor gasklep, wat voor slangen zitten daar allemaal op?

 · 
Posted: 19.06.2023 - 09:22  ·  #9
Huh, Volvodrive event? In juni? Dat had ik niet in de gaten. Was altijd in september toch?
Fijn dat je het even noemt.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2204
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: S70 2.5 10V motor gasklep, wat voor slangen zitten daar allemaal op?

 · 
Posted: 02.07.2023 - 13:16  ·  #10
Quote door brinkie

Het was de aansluiting van de carterventilatie op de flame trap. Er ging geen storingslampje branden en er werd ook geen storingscode opgeslagen. We hebben de dunne vacuumslang in een stuk ruitensproeierslang gefrot en de dikke afvoer van de carterventilatie in een stuk ontluchtingsslang, beide had ik toevallig nog liggen en pasten prima op de flametrap.

Nu ik de carterventilatie heb vervangen, blijkt deze vacuumslang van de distributiezijde van het inlaatspruitstuk (dus links als je ervoor staat) direct naar de flame trap voor de gasklep te lopen en zit verder nergens aan vast. De vacuumslang zelf was zo bros dat bij het vervangen het stuk bij de inlaat in meerdere stukken brak en het kniestukje aan de luchtinlaat was ook vergaan. Dus het was eventueel ook wel op te lossen door nieuwe vacuumleiding (die koop je per meter voor een paar euro) door de bescherming heen te trekken. Maar het is wel een punt van aandacht bij oudere auto's, al wordt dit automatisch meegepakt bij het vervangen van de carterventilatie gelukkig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0