S70 op het oog

met die prijzen van tegenwoordig...

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2182
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

S70 op het oog

 · 
Posted: 25.12.2022 - 18:15  ·  #1
Hoi allen,

Mijn vrouw heeft ruim 5 jaar geleden tegen me gezegd, ik wil niet meer auto's in dit huishouden dan er rijbewijzen zijn. Nou kan ik aardig met de 480 als tweede auto uit de voeten, maar die begint daar wel onder te lijden. Poika mag er in januari flink mee aan de slag.
Echter, de oudste wordt donderdag 18 en dan is zijn rijbewijs ook geldig zonder dat er iemand met rijbewijs naast hem zit. Tijd om mijn vrouw eens aan haar uitspraak te houden. 😂 Eisen: stevige auto, voldoende luxe voor een lange rit (ik moet af en toe een uur voor mijn werk onderweg) en ouder dan 20 jaar, want dan kan die via mijn werkgever heel goedkoop de oldtimerverzekering in en is het onderhoud nog goed zelf te doen. Niet te zwaar want dan wordt de belasting weer zo duur. Budget zo rond 1500 à 2000 euro plus nog eens 1000 euro om dingen aan te pakken.
Ik realiseer me donders goed dat de prijzen voor tweedehands auto's, zelfs die van slagschepen uit de jaren 90, de pan uit zijn gerezen en ben eens gaan rondkijken.
Vrijdag een Saab 9000 uit 1995 van 1745 euro bekeken in hetzelfde dorp als waar mijn schoonvader woont, die is Saab-rijder sinds de tweetaktjes. Wat een frikandel was dat. Veel schade en roest (waar je op de foto's niets van zag), motorstoringslampjes, accu en dynamo stuk, homokineet stuk, kachelradiateur lek (waar de verkoper niets over meldde). Hard weggerend. Beetje met Poika heen en weer zitten appen, die zei "koop toch een Corolla" 😂
Gisteren in Culemborg (da's vlakbij) een Volvo S60 uit 2002 bekeken van 1950 euro. Ook al zo'n frikandel. Bumper aan de voorkant stond scheef, een en ander sloot niet netjes aan op de motorkap. Auto stond er een maand maar accu was al helemaal plat, zelfs op contact zetten lukte niet. Bestuurdersportier was niet met de sleutel te openen. Interieur zag er niet uit, veel kapot. Banden van een merk waar ik nog nooit van had gehoord. Afijn, wegwezen. (distributie was trouwens pas 2 jaar oud)

Nu wil ik dinsdag hier naar gaan kijken:
https://www.autobedrijfsanders…-line.html
XN-VB-76 Volvo S70 2.5 Comfort-Line 272.779 km

De APK-historie vermeldt het volgende:
APK 2020-01-22
Adviespunt Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1, 6 t/m 2, 5 mm
APK 2018-03-16
Rapportagepunt Overmatige olielekkage
APK 2015-02-09
Adviespunt Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1, 6 t/m 2, 5 mm
Rapportagepunt Overmatige olielekkage

Met olielekkage kan ik wel leven, ik ben een 480 gewend, maar 't schijnt te duiden op een kapotte PCV. Banden zag ik op de foto's waren van een Chinees budgetmerk, dus daar is door de vorige eigenaar op bezuinigd. Ik weet dat bij de 850/S/V70 classic de verdamper vaak lek is dus een defecte airco kan ik verwachten. Knopje van de spiegelverstelling is weg, bekleding van de portieren laat los (zie ik vaker bij oudere auto's, lijmlaag laat los). Distributie weet ik niet wanneer die vervangen is. APK is vervallen maar auto wordt geleverd met afleverbeurt en nieuwe APK.

Verder iets waar ik op moet letten bij een S70 met 2.5 liter 10-klepper uit 1999? Of gewoon laten staan en zoals Poika zei een Corolla kopen?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3729
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 25.12.2022 - 18:55  ·  #2
Tja, met dat budget en geen frikandel zijn (en Volvo willen hebben), dat lijkt mij ook niet geheel realistisch.
Volgens mij heb je met een Corolla dan meer kans van slagen :P
Mss dat je met een S70 wat meer kans van slagen hebt, want dat is naar mijn gevoel echt het minst gewilde model. Maar een auto van 20 jaar oud die "perfect" is lijkt mij een illusie:P
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2182
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 25.12.2022 - 20:11  ·  #3
Haha, nee, ik verwacht geen perfecte auto, maar een hobbyproject met een waslijst aan gebreken, waardoor je er eigenlijk eerst een sloopauto moet kaalplukken voordat je er überhaupt mee kunt gaan rijden, daar zit ik ook niet op te wachten.
Toch denk ik dat veel handelaren momenteel een slaatje proberen te slaan uit de schaarste en de hoofdprijs vragen voor de categorie "loop of sloop".
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2024
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 25.12.2022 - 20:46  ·  #4
Shop voor een model tot 1998, minder gedoe en elektronica. Goedkoop onderhoud en oerdegelijk met een non-turbo.

Ooit voor mijn vriendin zo begonnen, een 850 10V, gekocht voor €600. 1xgroot en preventief onderhoud. 6 jaar gereden, 6x olie vervangen en 1x relais 103, meer was er niet nodig.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 25.12.2022 - 20:57  ·  #5
Bij het zoeken naar iets anders zijn banden voor mij de aanwijzing over het onderhoud.
Staat de auto op goedkope Chinese hoeven loop dan maar door. Dan is de auto minimaal of niet onderhouden.
Olielekkage kan erger worden. De kans dat er een APK afkeur volgt is niet uitgesloten.

In deze prijsklasse heeft het kopen bij een handelaar geen meerwaarde. Geen garantie, niets om op terug te vallen.
Met dit gebrek is zo iets op MP voor 1000 euro of minder te vinden.

Voor weinig geld en weinig kosten zou ik het advies van Polka volgen.

Moet het toch een Volvo zijn dan zou je eens naar een V40 kunnen kijken op MP.
Bekendste gebrek los zittende hemelbekleding bij de bouwjaren rond 2000.
Zoeken tot 1800 euro levert al wat jongere auto's op dan 2002.
Goedkoop verzekeren kan bij Allianz wanneer de auto nog geen 20 jaar oud is.

Deze V70 is misschien wel wat:
https://www.marktplaats.nl/v/a…40pk-2000-
Distributieriem recent gedaan, geen overdreven kilometerstand. Komplete onderhoudshistorie.

Aandacht: de voorstoelen. Trekhaak, let op de toestand van de koppeling.
140 PK motor, geen turbo. Minder kans op motorproblemen.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2182
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 25.12.2022 - 22:11  ·  #6
Dank voor de tips Willy. Ik werk echter voor een van de grootste autoverzekeraars van Nederland en krijg personeelskorting, waardoor een WA-verzekering op een oldtimerpolis me misschien 50 euro per jaar kost. :) Vandaar dat ik zoek naar 20 jaar of ouder. Garantie is trouwens wel degelijk van toepassing al beseffen handelaren dat niet, je hebt altijd 12 maanden garantie op basis van conformiteit. Het is alleen niet altijd even makkelijk die garantie te claimen.
Ik zoek voorts geen V70 want a. ik heb er al een en b. ze zijn zwaarder, dus duurder in belasting. En die je aanwees bevindt zich op 2 uur rijden, dan kijk ik liever wat dichter bij huis. In Nijkerk staat er eentje van 1998 te koop met nieuwe koppeling en distributie.
https://link.marktplaats.nl/m1908777233

En waarom dan een S70 en geen S/V40 of een Toyota? Nou, ik rijd sinds mijn rijles in 1988 (in een zescilinder) met viercilinders. Nu het nog kan... IK WIL EEN VIJFCILINDER!!! :D
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 25.12.2022 - 22:18  ·  #7
Quote door Wakkerewilly

Bij het zoeken naar iets anders zijn banden voor mij de aanwijzing over het onderhoud.
Staat de auto op goedkope Chinese hoeven loop dan maar door. Dan is de auto minimaal of niet onderhouden.

Dat je aan de banden kunt zien hoe het onderhoud is, mwa, beetje kort door de bocht.

Ik heb barrels op Michelin gezien. Zo heb ik ook weer nette auto's op Altimax bandjes gezien. Het is het totaalplaatje. Daarnaast is het een instinker; als een handelaar 2 V70's heeft staan, waarvan de mooiste op stalen velgen staat en de mindere op LM. Dan wisselt hij de wielen gewoon om.. 😉
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 25.12.2022 - 22:43  ·  #8
Mooie auto Brinkie die voldoet aan je wensen.

Geen idee wat je je voorstelt aan garantie bij een 20 jaar oude auto met 300.000 km op de teller die nog geen 10% kost van de nieuwprijs.
Garantie zal door alle handelaren worden uitgesloten met clausules als hobby object of oldtimer.
Die uitsluiting is wettelijk toegestaan. De EU richtlijn die garantie verplicht stelt laat deze uitzondering toe.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1441
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 26.12.2022 - 08:46  ·  #9
Quote door brinkie

In Nijkerk staat er eentje van 1998 te koop met nieuwe koppeling en distributie.
https://link.marktplaats.nl/m1908777233


Zo te zien heb je daar best een mooiert te pakken. Ziet er goed uit, mooi leder interieur die je niet (te) vaak ziet.
Zeker voor zijn leeftijd ziet ie er behoorlijk fris uit! Maar ik zou wel een proefrit maken, want voor het zelfde geld is het onderstel zo gaar als wat en komen er van allerlei lijken uit het onderstel. En voor het zelfde geld natuurlijk ook niet.....

Voordeel van een S70 boven een V70, zit minder plastic in de kofferruimte en je hebt pakken minder piepjes en kraakjes. En het klinkt allemaal minder hol waardoor een S70 stiller is om mee te rijden. Dat vond ik altijd een nadeel van een V70 classic, komt heel veel lawaai via de kont naar binnen....
Volvo S70 '99
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 26.12.2022 - 15:36  ·  #10
Ik zou ook kijken naar dingen zoals de aandrijfassen. Heb mijn s70 toen gekocht en was deze binnen 4 maanden kapot. Wel gewoon door normale slijtage, maar is toch best een kostenplaatje. Uiteindelijk zelf met een kennis kunnen vervangen. Dus dat scheelt.
S80 Kinetic
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 234
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 26.12.2022 - 15:50  ·  #11
https://www.marktplaats.nl/v/a…-koppeling

Deze ziet er inderdaad prima uit.
Maar wat duur zijn auto's geworden! Ook in de goedkoopste klasse.
2 jaar geleden kocht je voor dit geld gewoon nog een prima S60 of S80 van 18 jaar oud.
Dat kan je nu wel vergeten.
emperorbone
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 47
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 26.12.2022 - 21:00  ·  #12
Is de grijze/zilveren s70 inclusief die Nokia? :D

Die ziet er op het eerste gezicht inderdaad goed uit. Klein voordeel is ook dat deze gestikte deurpanelen niet loslaten, de gelijmde panelen doen dat vroeg of laat allemaal lijkt het.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2182
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 26.12.2022 - 21:10  ·  #13
LOL, zo'n Nokia 6310i heb ik nog in een doos op zolder liggen dus als de verkoper die wil houden heb ik een vervanger 🙃
Dat van de panelen viel me ook al op bij de andere die te koop staat, daar laten de gelijmde panelen los. Zie dat op heel veel auto's, lijm injecteren en dan heel goed aandrukken zal misschien helpen maar ik vrees dat er weinig aan te doen is.

De zilveren S70 heeft op 22-12 heeft die nieuwe APK gekregen. Morgen maar even bellen, zou mooi zijn als die er nog is, Nijkerk is niet ver van hier. En anders ga ik in Veldhoven kijken, ik vind die kleur ook wel wat hebben.

Edit: ze zijn met kerstvakantie . Wordt niks meer dit jaar. ;)
hetschaap
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: wageningen
Leeftijd: 34
Berichten: 496
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 27.12.2022 - 08:57  ·  #14
ik rijd nu een paar weken in een s70 van volservice en alhoewel het een 'ouwe leenbak' is, rijdt het erg lekker! Ik snap de keuze voor een S70 ipv een corolla wel. die laatste zijn dan wel erg degelijk maar niet erg comfortabel als je het mij vraagt (al roesten ze ook wel degelijk, en aandrijfassen etc. etc. slijt ook allemaal op een toyota).
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 44
Berichten: 2053
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: S70 op het oog

 · 
Posted: 27.12.2022 - 10:00  ·  #15
Vind zo'n S70 ook een leuke auto en heb wel eens gekeken om er eentje aan te schaffen. Een mooi model.
Jammer dat de prijzen zo geëxplodeerd zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0