S70 start en slaat meteen af

brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

S70 start en slaat meteen af

· 
Posted: 26.04.2026 - 07:08  ·  #1
De ellende met de S70 houdt niet op. Gisteren heeft de oudste de S70 mee, geen enkel probleem. Na een uurtje wil hij weer weg, start en de motor loopt heel beroerd, slaat even later af. Motor weer starten, gasgeven en slaat meteen af. Probleem wordt steeds erger, nu slaat de motor al meteen af na starten.
VIDA gaf geen storing en de tool om de knippercodes van de ECU uit te lezen evenmin (de Fenix ECU van de 10V kun je niet met VIDA uitlezen).
Antennering er even afgehaald en stekker gereinigd. (Antennering is overigens niet meer nieuw te koop!)
Ik heb vervolgens met VIDA de IMM (immobiliser) uitgelezen en daar lijkt weinig mee mis te zijn. Andere sleutel erin geeft ook een ander sleutelnummer dus er wordt wel degelijk een sleutel uitgelezen.
ANWB gebeld, die heeft de brandstofpomp even permanent van 12V voorzien en dan blijft de motor lopen. Op een of andere manier krijgt de brandstofpomp geen spanning als de motor loopt, maar wel bij het aanzetten van contact.
Straks maar even kijken of ik aan de relais wat kan meten en anders maar een hack met een aparte schakelaar of zo om de brandstofpomp aan de gang te houden.

Weet iemand of de immobiliser alleen de brandstofpomp of ook de ontsteking uitschakelt? Als dat laatste het geval is, dan kan ik een storing in de immobiliser uitsluiten.

Andere vreemde zaken: na diverse uitleespogingen in VIDA gaf de display van kilometerstand streepjes aan. Accu er een tijdje af gehaald, terug erop en alle karakters op het display stonden tegelijkertijd aan. Contact aan en het display deed weer normaal, maar nu doet de verlichting van het dashboard het niet meer.

Alle zekeringen door de ANWB man gecheckt, die zijn OK, op 1 na, die van de radio. Is vervangen en nog steeds geen licht.

Ik begin nu wel het vertrouwen in deze auto te verliezen 😢
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
emperorbone
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: S70 start en slaat meteen af

· 
Posted: 26.04.2026 - 08:05  ·  #2
Het relais voor de brandstofpomp (nr 103) wil nog wel eens de geest geven bij de Classics. Bij mij is ie door een vorige eigenaar al een keer vervangen, als het goed is kun je hem overbruggen als tijdelijke fix. Voor vervanging zijn ze als imitatie nog steeds te krijgen, of anders een gebruikte van de sloop
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 26.04.2026 - 09:46  ·  #3
Ik heb er eens eentje gemaakt voor een 850, door de soldeer verbindingen opnieuw aan te stippen. Die heeft het toen nog een tijd gedaan.
Die auto had vooral het probleem dat de koude start goed ging, maar de warme start vrij kort daarna niet meer ging.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.04.2026 - 14:23  ·  #4
Ik heb het relais eruit getrokken en de contacten 15 en 87 overbrugd, nu rijdt de auto tenminste, al draait de brandstofpomp continu als het contact aan staat.
VIDA geeft nu heel soms foutmelding IMM-321 en af en toe valt de toerenteller terug terwijl het toerental constant is. Behalve relais 103 vervangen zal ik straks de ECU eruit trekken en de contacten reinigen.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.04.2026 - 19:58  ·  #5
Inmiddels er wel achter dat het niet aan de startonderbreker ligt, want als ik de antennering eraf haal, dan slaat ook met overbruggen van de brandstofpomp de motor meteen af. Duidelijk dat de startonderbreker de ontsteking ook uitschakelt.
Met een meetpen heb ik vervolgens op de relaisvoet gemeten. Zie ook schema, op 15 staat geschakelde plus, 87 is de uitgang naar de brandstofpomp (deze twee heb ik nu overbrugd), 31 is massa en 31B wordt door ECU geschakeld naar massa. Deze wordt keurig geschakeld, met de LED in de meetpen kon ik dat aantonen.

Intussen heb ik op de werkbank even het relais aan een nader onderzoek onderworpen. Bij inschakelen van de +12V schakelt het relais even ("priming" van de brandstofpomp), maar 31B naar massa doet niets. Conclusie: relais kaduuk. Zie ook de foto van de printplaat, een weerstand is verschoven van zijn plek en een andere component ontbreekt geheel.

Dus dat wordt even afwachten tot er een nieuw relais wordt geleverd.

(Oh ja, over het licht in het instrumentenpaneel wat het niet deed, die doen het bij deze Volvo dus niet als je het licht uit hebt staan. De andere twee die ik heb doen dat wel...)
Mick moker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 28.04.2026 - 17:57  ·  #6
Hallo Brinkie

best zoekplaatje maar gelukkig ben je handig zat met vida en heb je kennis van elektrotechniek en elektronica.
hoop dat andere hier ook wat aan hebben nu je het zo fijn uitlegt. :Thumbsup:
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.04.2026 - 14:58  ·  #7
Nou, het nieuwe relais zit er in.
Het wordt marginaal beter, de motor slaat nu pas na een paar seconden af.
Je ziet ook duidelijk de toerenteller af en toe een beetje hikken, alsof er een slecht signaal uit de ECU komt. Ik ga straks de ECU er maar eens uit trekken en dan de boel eens goed reinigen.
Poika dacht aan het contactslot, daar ga ik ook even aan meten straks.

Edit: contactslot lijkt niets mis mee te zijn. ECU contacten gereinigd en teruggeplaatst. Boel is daardoor uiteraard gereset.
Maar nog steeds slaat de motor af na enkele seconden. Bij koude motor c.q. de eerste start na een tijdje niets gedaan te hebben blijft de motor langer draaien, een seconde of 10. En als de motor afgeslagen is, hoor ik de brandstofpomp met korte tussenpozen aan en uitgeschakeld worden.
Misschien toch maar eens een andere ECU proberen. Zijn de Fenix 5.2 van de 10V geprogrammeerd met het chassisnummer? Zit niet aan de CAN bus dus lijkt me niet.
volvo355
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 26
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 29.04.2026 - 19:13  ·  #8
De MAP sensor (of in ieder geval iets van een luchtdruk/temp sensor) boven de radiatorfan kan dit zelfde gedrag ook veroorzaken als ik het mij goed herinner. Wellicht toevallig op de sloop in de buurt deze 1 oppikken
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.04.2026 - 05:50  ·  #9
Als een MAP- of temperatuursensor de oorzaak is, zou je verwachten dat de motor met doorverbonden relais niet zou lopen en zou je foutmeldingen verwachten c.q. een motorstoringslampje. Maar ik kan het altijd proberen.
Rien
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 30.04.2026 - 13:44  ·  #10
Hallo Robert,

Vervelend probleem. Probeer een beetje met je mee te denken.

Als eerste heb ik ook ooit na enkele keren uitlezen met Vida streepjes op het display van de kilometerstand gehad. Bij mij verdween dit na een keer opnieuw starten en rijden en daarna nooit meer overkomen. Zou me daar niet te druk over maken.

- Als ik het goed begrijp lijkt het originele relais 103 bij inspectie defect.
- Bij overbruggen van relais 103 draait de benzinepomp continue maar start de auto normaal.
- Pas hierna is foutcode IMM-321 in beeld gekomen, mogelijk dus een gevolg en niet de oorzaak van het startprobleem.
- Met een nieuw (aftermarket) relais 103 lijkt het iets beter maar slaat de motor nog steeds af.

Kan het niet geheel onderbouwen maar zou het probleem kunnen worden veroorzaakt door de benzinepomp?
De benzinepomp wordt aangestuurd door relais 103. Feit dat in je relais weerstanden verschoven zijn lijkt mij veroorzaakt te worden door oververhitting met smelten van soldeertin als gevolg. Misschien levert het nalopen van de aansluiting van relais 103 naar de benzinepomp, of het doormeten van de bedrading nog iets op. Anders mogelijk de benzinepomp zelf.

Veel succes!
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.04.2026 - 15:33  ·  #11
Daar zat ik ook aan te denken, maar... De benzinepomp wordt met relais geschakeld! Dus dan zou je verwachten dat de boel niet zo snel kan uitfikken, want dat relais kan een boel hebben.

Ik zal dit aftermarket relais er weer uittrekken en op de werkbank bekijken, of die überhaupt op 31B wil schakelen.
Rien
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 30.04.2026 - 17:58  ·  #12
Ben het met je opmerking dat de benzinepomp door het relais geschakeld wordt eens. Dit zou de schade aan het relais niet kunnen verklaren.

Volgens mij kun je niet zo maar een andere ECU proberen. De code uit de transponder in de autosleutel zit volgens mij opgeslagen in je immobiliser en de ECU. Als je alleen de ECU vervangt dan zou de startonderbreker niet meer door de ECU vrij gegeven worden.

Zat nog even de elektronische schema's door te kijken en zie dat relais 103 gevoed wordt door relais 2/32, Engine control system main relay. Misschien kan deze de veroorzaker zijn.

Anders blijven alleen de aansturing van relais 103 door de ECU (B:27 Control signal fuel pump) of de aarde op punt 31/51 van relais 103 over.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.04.2026 - 19:21  ·  #13
Misschien kan dit iets zijn: check of de accu-kabels in de accu-klemmen nog goed contact maken/niet gecorrodeerd zijn ->overgangsweerstand->spanningsverlies naar het electrisch systeem. Als je op de accu-polen en klemmen meet, meet je +12 V, maar op de kabels zelf wellicht minder dan 12V. En of de diverse massa-punten niet gecorrodeerd zijn. Ook de aansluitingen op het blok. Dus meet je bij bijvoorbeeld de voeding van de ECU of stuurzijde brandstofpomp relais daadwerkelijk 12V.

Ik heb het zelf gehad, auto sloeg na starten direct af, moest opnieuw starten. Dat duurde na verloop van enkele weken steeds langer voordat hij dan aansloeg. Ik heb toen nieuwe kabels en klemmen gemonteerd.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.04.2026 - 19:53  ·  #14
Ik begin ook steeds meer een combinatie van factoren te vermoeden.
Twee dingen vallen op. Ten eerste, de brandstofpomp wordt telkens ingeschakeld en weer uitgeschakeld door de ECU, je kunt dat ook meten met een probe. Als dat nou net gebeurt terwijl de motor net gestart is, dan loopt die ietsje langer. (Dan krijg ik weer even hoop en 5 seconden later slaat de motor alsnog af)
Ten tweede, start ik de motor als het relais is overbrugd, dan zie ik regelmatig de toerenteller een stukje terugvallen.

Ik krijg toch ergens het idee dat er een massaprobleem is. Als ik weer wat tijd heb, ga ik de massapunten nalopen. Ik heb het complete schema in pdf op m'n onedrive gezet, die kan ik ook vanaf de telefoon benaderen, handig als je voor de deur aan het sleutelen bent. 😎
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.05.2026 - 19:55  ·  #15
Nachtje de accu eraf gehad, nu weer gestart.
Twee foutmeldingen in de ECU en nu blijft het storingslampje ook branden
3-4-3 Fuel Pump Relay fault
1-2-1 Manifold Absolute Pressure (MAP) signal absent or faulty
En die laatste, die is nieuw, en kan precies het probleem veroorzaken. Nieuwe kosten niet veel geld, maar door de feestdagen komen die niet eerder dan woensdag binnen.
Selected quotes for multi-quoting:   0