S70 start soms niet

(startmotor slaat niet aan)

 
 
 
 
 
Rienk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

S70 start soms niet

 · 
Posted: 19.03.2024 - 09:00  ·  #1
Goedendag,

Sinds een week start mijn S70 uit 1998 soms (ongeveer 1 op de 6 keer) niet.
Lampen doen het gewoon, en accu heeft genoeg spanning.
De startmotor draait helemaal niet (ook niet eens een klein beetje).
Met startkabels erbij slaat de auto ook niet aan (dus wederom lijkt het erop dat de accu nog goed is).
We kunnen de auto wel probleemloos aanduwen (maar mijn vrouw is daar wat minder enthausiast over :-)).

Hoe kom ik erachter of het 't startmotor relais, het contact (sleutel), of iets anders is?

Groeten van Rienk
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 347
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: S70 start soms niet

 · 
Posted: 19.03.2024 - 09:20  ·  #2
Door met een spanningzoeker te controleren of je startrelais aangestuurd wordt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: S70 start soms niet

 · 
Posted: 19.03.2024 - 09:49  ·  #3
Als de accu wel goed is, maar de starter doet helemaal niets, dan lijkt het erop dat het signaal dat hij iets moet doen niet doorkomt (soms). Zou dat signaal wel doorkomen maar je accu is slecht, of de dikke kabel is slecht, dan zou hij wel proberen te draaien maar slecht rondkomen, of zoemen.
Ik zou het ook gooien op het startrelais. Of de plus (signaal)verbinding, bij de V70n komt het wel eens voor dat die aansluiting op de starter corrodeert, dat heb ik toch al een paar keer gelezen hier op het forum.
Rienk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: S70 start soms niet

 · 
Posted: 19.03.2024 - 10:26  ·  #4
Dank voor jullie advies!
Dan ga ik vanmiddag maar eens dat startrelais opzoeken. Ik neem aan dat het startrelais (net als bij de meeste autos) gewoon op de startmotor zit?
En als ik dan (alsvast) zoek naar onderdelen, dan vind ik alleen complete startmotoren, niet alleen het relais. Klopt dat?
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: S70 start soms niet

 · 
Posted: 19.03.2024 - 11:11  ·  #5
Quote door Rienk

Dank voor jullie advies!
Dan ga ik vanmiddag maar eens dat startrelais opzoeken. Ik neem aan dat het startrelais (net als bij de meeste autos) gewoon op de startmotor zit?
En als ik dan (alsvast) zoek naar onderdelen, dan vind ik alleen complete startmotoren, niet alleen het relais. Klopt dat?


dat kan kloppen, dat relais zit op de startmotor en ze worden vaak als één onderdeel verkocht.
Je kunt natuurlijk even kijken of de auto wél start als je een tik op de startmotor geeft met een hamertje, en of de auto wel start als je de startkabel direct op de startmotor aansluit. Als ie wel start nadat je een tik op de startmotor geeft, dan is het relais een beetje stroef (dit is soms nog wel te servicen; startmotor uit te auto, startmotor uitelkaar halen, bendix en relais schoonmaken en een beetje vet op glijdende delen).
Als ie wel start (contact op positie 2, versnelling in z'n vrij) nadat je de startmotor direct met de starthulp aansluit, dan is je kabel ergens niet meer lekker.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 409
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: S70 start soms niet

 · 
Posted: 19.03.2024 - 20:04  ·  #6
Ik heb iets soortgelijks gehad bij mijn C70 uit 2004. Bleek de eenvoudig te vervangen antennering rond het contactslot te zijn,
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 409
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: S70 start soms niet

 · 
Posted: 19.03.2024 - 20:08  ·  #7
Excuus, de startmotor draait niet, lees ik. Dat doet ie wel als de antennering defect is.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: S70 start soms niet

 · 
Posted: 20.03.2024 - 10:20  ·  #8
Quote door Bolbo

Als de accu wel goed is, maar de starter doet helemaal niets, dan lijkt het erop dat het signaal dat hij iets moet doen niet doorkomt (soms). Zou dat signaal wel doorkomen maar je accu is slecht, of de dikke kabel is slecht, dan zou hij wel proberen te draaien maar slecht rondkomen, of zoemen.
Ik zou het ook gooien op het startrelais. Of de plus (signaal)verbinding, bij de V70n komt het wel eens voor dat die aansluiting op de starter corrodeert, dat heb ik toch al een paar keer gelezen hier op het forum.


Ik zet mijn geld daarop in
Rienk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: S70 start soms niet

 · 
Posted: 20.03.2024 - 11:18  ·  #9
Eindelijk (gisteren) sloeg de startmotor eens niet aan.
Dus meteen mijn multimeter gepakt om te meten of er een signaal naar het startrelais wordt gestuurd, maar daarna starte de volvo wel weer...
Wel meteen het contact (van de signaal kabeltje) op de startmotor schoongemaakt met contact spray.
Dit verhaal wordt dus nog vervolgd.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0