Een kennis overweegt een S80 T6 automaat (2000-2004) aan te schaffen en kwam bij mij 'omdat ik volvo rij' en dan blijkbaar alles weet De standaardzaken weet ik wel, maar volgens mij was er iets met de T6 in combinatie met een automaatbak. Wie o wie?
Wegens ruimte gebrek is er een te zwakke bak gebruikt.
Met heeft het vermogen en koppel al terug geschroefd om het heel te houden maar toch krijgen mensen het voor elkaar het te slopen voor dat er 2 ton op staat.
Verder is het auto met grote dorst.
Door de lange overbrenging heerst er rust aan boord en rijd je makkelijk te snel.
Wat tot groot verbruik van remmen lijd.
Ik rij al bijna 3 ton met 320 pk zonder enig probleem aan motor en bak.
Dus het kan wel
Ziet er op papier netjes uit, mist wel 50.000 km onderhoud in t boekje. 1 jaar ouder, maar een hele dikke en luxe bak met nette kilometerstand van 163.000 (NAP).
Toelichting op de gebruikte automatische versnellingsbak gebruikt op de t6 tm 2003:
De as van de vierde versnelling is niet gehard en zal dus als eerste overlijden. Voor zover ik weet is dit de zwakste schakel van deze versnellingsbak.
Fijne motor, alleen de combi met de GM automaat is slecht, uiteindelijk hebben ze bij Volvo daar wel van geleerd en is men overgegaan op de TF80SC van Aisin.
Niet alleen dat, de kettingaandrijving tussen de krukas en de bak is ook niet al te fijn, als de bak dan inderdaad kapot gaat, dan is het een hele dure om te reviseren omdat eigenlijk alles tot pulp is gedraaid.
Zuipen, tja, wat wil je met een 6 pitter met 2 turbo's en ruim 270 pk standaard? dat zal geen zuinigheidswonder kunnen zijn.
Zo'n wagen kopen is prima, als je maar heel zeker bent dat de automaat " gedaan "is, door een betrouwbare partij, en niet een oplapbeurtje heeft gehad, dan sta je spoedig weer voor dat dilemma, en een revisie overstijgt de waarde van de T6 ( oud model) )