S80 lekt koelvloeistof

 
 
 
 
 
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 07.07.2013 - 18:56  ·  #1
Hoi Volvoliefhebbers,

Afgelopen vrijdag mijn ouders getrakteerd op een weekendje Moezelgebied en zijn we lekker met de VolvoS80 vertrokken naar plaatsje Boppard nabij Koblenz. Ritje van iets meer dan 400 km en lekker gereden. Stukjes in Duitsland boven de 200 gereden en wat een wegligging, heerlijk gewoon.
Zaterdag moezelgebied in gereden en op gegeven moment kregen we de melding te zien in display van stop de auto zsm ivm koelvloeistof. Auto uitgezet en zat niet veel koelvloeistof meer in. Iets meer dan het minimum dus dacht beetje water erbij tot net onder maximum en kijken maar. Auto gestart en geen melding meer totdat na tijdje rijden weer de zelfde melding in scherm kreeg.
Gelukkig hoefde we niet al te ver mee te rijden dus auto bij hotel gezet en volgende dag maar kijken. Toen gekeken wat het pijl was en lag er plasje water/koelvloeistof onder de auto. En pijl onder minimum niveau!

Gelukkig had ik koelvloeistof bij me en heb ik dit tot onder max ingegooid en kijken bij rijden wat er gebeurd en gelukkig geen meldingen meer totdat we paar 100 km gereden hadden en even gingen stoppen onderweg en bij terugkomst bij de auto weer een plas lag en geen koelvloeistof meer in reservoir. Lijkt er dus op dat als je koelvloeistof/water bijvult en gaat rijden dat er niks aan de hand is en geen meldingen te zien krijgt maar als je de auto stil gaat zetten en in combinatie met de motor uit te zetten dat er dan koelvloeistof/water verlies op gaat treden.

Weet iemand wat er aan de hand is, lekkage ergens? was overigens wel erg warm gisteren en vandaag. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft dat bij uitzetten auto de koelvloistof/water te warm wordt en het eruit spuugt ?

Misschien met ritje naar Moezelgebied en terug en wat we daar gereden hebben te maken. Kleine 1100 km gereden?

Ik rij zelf al maandenlang elke dag zo'n 160 km per dag naar werk en terug zonder problemen en nu dit met die koelvloeistof die lekt.

Misschien vind de volvoS80 het niet leuk meer als de motor wordt uitgezet :-)

Wellicht hebben jullie dit ook eens meegemaakt of weten hoe dit kan komen ?

gr.

Fabian
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 07.07.2013 - 23:07  ·  #2
Normaliter zou je verwachten dat het water van de airco komt.
Maar koelvloeistof verliezen is niet goed.
Misschien maar eens naar de garage om dit te laten controleren.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 07.07.2013 - 23:15  ·  #3
Als het koelvloeistof niveau in het potje niet terugloopt ga ik uit van de airco hoor. Dan is er dus ook niks aan de hand. ;)
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 08.07.2013 - 13:11  ·  #4
Vanochtend weer even gecontroleerd en geen koelvloeistof in bakje.Weer gevuld tot net onder max en ben gaan rijden.
Na nog geen paar km gereden te hebben, weer melding van stop de auto zsm ivm koelvloeistof te laag.Gekeken en klein beetje was eruit gelopen.

Lijkt dus op een lekkage ergens.

Om het nog wat complexer te maken heb ik soms dat pas bij stilstaan en uitzetten van de motor er koelvloeistof gaat lekken en dan zie je het eruit lopen. Dus soms tijdens rijden verlies je koelvloeistof eruit en soms pas nadat de auto stilstaat en je de motor hebt uitgezet.

Kan maar 1 ding bedenken en als je koelvloeistof verliest, dat dit komt door lekkage ergens, toch?

gr.

Fabian
patrickkoning
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 33
Berichten: 614
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 08.07.2013 - 14:32  ·  #5
Ik denk dat er ergens een lek zit. Tijdens m'n eerste rit in de S80 naar pomp kwam ik er op een pijnlijke manier achter dat ze bij aflevering de dop er niet goed op gedraaid hebben. Oftewel, de inhoud van het hele reservoir lag op de grond bij het tankstation. Dit gebeurde nadat de auto 2 min uit stond, het systeem bouwt dus een enorme druk op nadat je de auto uitgezet hebt. Ik vermoed dus ook helaas ergens een lekje.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 08.07.2013 - 14:50  ·  #6
Als je de dop eraf haalt, zit er dan heel veel druk op? Ik bedoel zie je dan weer vloeistof terug in het potje komen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 08.07.2013 - 20:01  ·  #7
Lijkt mij toch dat er ergens een lek in het systeem zit.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 08.07.2013 - 20:04  ·  #8
Of overdruk in het systeem waardoor die terugloopt door druk opbouw. Dat had ik door die dop op het potje.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 08.07.2013 - 22:40  ·  #9
Een ding is zeker GOED!
Het verdwijnt niet in je motor block dan had jij echt een probleem!!!
Nu nog ff zoeken waar het lekt en verhelpen!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 08.07.2013 - 22:43  ·  #10
Daar heb je wel een punt Nikolai.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 08.07.2013 - 22:47  ·  #11
Lekkende koppaking wordt je inderdaad niet blij van! :sick:
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 09.07.2013 - 10:23  ·  #12
- een modern koelsysteem werkt op overdruk (dat werkt kookpuntverhogend)
m.a.w. pas als de moter warm wordt komt er overdruk te staan op het systeem en gaat het systeem harder(!) lekken.
- je verliest koelvloeistof

conclusie: het systeem is lek

ga naar de garage, die hebben gereedschap om zonder dat de moter draait het koelsysteem op overdruk te zetten. Als de overdruk gedurende korte tijd weglekt weet je 100% zeker dat er een lek in het systeem zit. Doordat de moter bij die actie niet hoeft te draaien kan de monteur eenvoudig zoeken/kijken waar de koude vloeistof weglekt. Dat kan dan worden opgelost.
Blijf niet te lang doorrijden met een lekkend systeem. als het buiten 30C+ is heb je alle koeling hard nodig.
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 09.07.2013 - 22:19  ·  #13
Ik heb de garage vanochtend al gebeld en afspraak is al gemaakt.
Precies hetgene wat jij beschijft, geeft mijn garagist ook aan. Die kan zelf de druk op voeren om zo te kijken waar het lek zit.

Kan hij meteen de airco bijvullen want in de auto merk ik weinig van de werking van de airco.
Is ook een paar jaar niet meer bijgevuld dus mooi moment om dit meteen te laten doen.

Verder ben ik erg tevreden met de S80, sinds december 2012 in bezit en kan alleen maar zeggen dat het een fijne en vooral comfortabele auto is. Nog wat koudere lucht in de auto en dat geeft met deze temperaturen ook wat meer comfort :-)

gr.

Fabian
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 22.07.2013 - 13:49  ·  #14
Probleem is verholpen gelukkig.

Garagist had het gelukkig snel gevonden, bleek een kleine lek te zijn in dikke slang en verholpen.
Meteen airco bijgevuld en weer lekker koud in de auto, ideaal met dit weer :-)

Verder heerlijke auto die S80

gr.

Fabian
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S80 lekt koelvloeistof

 · 
Posted: 22.07.2013 - 17:10  ·  #15
Mooi dat het is opgelost man! :D En die airco... Geen overbodige luxe met dit weer inderdaad! ;) Veel plezier met de S80 gewenst! ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0