schok bij het optrekken

 
 
 
 
 
Jelle W
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: APELDOORN
Leeftijd: 69
Berichten: 55
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

schok bij het optrekken

 · 
Posted: 31.03.2010 - 01:05  ·  #1
Ik heb een V70 D5 met automaat 2006. Erg fijne auto en rijd werkelijk super. Ik heb alle vloeistoffen vervangen, water, remolie versn.b.olie motor olie st.bekr.olie om dat de auto 100.000 km gelopen had en je natuurlijk nooit weet hoe de vorige eigenaar er mee is omgegaan. Nu is mij opgevallen dat wanneer je voor een stoplicht staat te wachten volgens mij er een ontkoppeling plaatsvindt tussen versn. bak en vloeistof koppeling. Wanneer ik mijn voet snel van de rem haal en gas geef gaat dit op zijn zachts gezegd niet soepel en wanneer de motor koud is met een schok. Wanneer alles op bedr.temp. is, is dit fenomeen aanzienlijk minder. Wanneer ik langzaam van de rem naar het gas ga loopt het wel soepel.
Kan iemand mij vertellen of dit normaal is, zo niet wat kan er eventueel aangedaan worden.

Mijn eerste V70 was een 140 pk benzine schakel auto waar ik momenteel nog spijt van heb dat ik hem heb weg gedaan. Dit is mijn 2e en één me full options Summum uitvoering. Deze wil ik vorlopig niet kwijt want hij brengt mij overal met veel plezier. :D :D
wezelt4ever
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: lanaken
Leeftijd: 50
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 / 2010
Subject:

Re: schok bij het optrekken

 · 
Posted: 31.03.2010 - 21:24  ·  #2
ik heb een V70 geartronic uit 2006 met 225.000. Het probleem dat je beschrijft herken ik niet. Geen ontkoppeling als ik stil sta. Ook bij het optrekken geen schokken. Het lijkt me ook niet de bedoeling. Ben geen techneut, dus kan je op dat vlak niet adviseren.

Succes met je verdere zoektocht
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: schok bij het optrekken

 · 
Posted: 02.04.2010 - 00:15  ·  #3
Hallo Jelle,

het klink alsof jouw bak nog software heeft met een neutral-control.
De ouder types hadden dit i.i.g. nog wel. Het was software die, bij meer dan enkele sec. stilstand de bak naar neutraal schakelde , ook al stond hij in 'D'.
Dit zou een brandstofbesparing moeten opleveren. (je kunt het testen, laat na een tijdje stilstand in 'D' alleen je rem los, blijft hij dan gewoon stilstaan zit er een neutral-control in, trek thij direct langzaam op (echt direct, niet na een aantal sec.) dan zit het er niet in.

Aangezien dit resulteerde in een schok bij het optrekken (als je te snel gas geeft, is de bak nog niet ingeschakeld en 'klapt' hij erin bij een hoger toerental) en de brandstofbesparing minimaal bleek, is deze software later 'herschreven' en de neutral control eruit gehaald.
Deze nieuwe software kun je eenvoudig bij de dealer laten inlezen, kosten minimaal en een paar minuten werk. (bij de mijne (2001) ook gedaan, was echt een wereld van verschil).

Echter, alhoewel ik niet exact weet wanneer die nieuwe software is geleverd, zou ik verwachten dat een van 2006 die al wel zou hebben...
Hans
 
Avatar
 
Subject:

Re: schok bij het optrekken

 · 
Posted: 01.09.2011 - 23:12  ·  #4
Hallo Jelle,

Inmiddels in het een half jaar later..
Ik vroeg me af of het probleem met de schokkende automaat nog opgelost is. Mijn auto heeft namelijk exacte hetzelfde. Bij gas los (lage snelheid) voel ik de bak duidelijk 'ontkoppelen' en bij (vervolgens) gas geven voel ik de bak weer met een schok inschakelen. De bak schakelt overigens zeer soepel. Het is met name in de file een erg onrustig gevoel, ik moet echt met veel beleid weer optrekken om niet steeds die schok (schokje) te voelen.
Groet,
Hans
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: schok bij het optrekken

 · 
Posted: 03.09.2011 - 18:01  ·  #5
Jelle is gevlogen denk ik. Was Snelle Jelle...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: schok bij het optrekken

 · 
Posted: 04.09.2011 - 00:13  ·  #6
Quote

Ik vroeg me af of het probleem met de schokkende automaat nog opgelost is


Ik denk dat je beter de raad van V70 2.4T op kunt volgrn.
Als de bak verder soepel schakelt lijkt het inderdaad software te wezen.
Hopelijk post jij dan ook of het hiermee op is gelost.
Succes.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0