schokbreker advies

mennob88
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

schokbreker advies

· 
Posted: 23.11.2017 - 13:34  ·  #1
Beste forumleden,

onlangs heb ik een beetje een rare ervaring gehad tijdens het rijden, op de snelweg +/- 135 kmh leek het alsof er een wiel scheef zat en was de complete achterkant aan het schudden. direct heb ik de eerste afslag genomen en naar de volvo gereden, op de 80 weg merkte ik weinig tot niets meer van het schudden.

aangekomen bij de volvo heb ik eerst even naar de banden gekeken of daar oets aan te zien was maar dit was niet het geval, vervolgens is de baliemedewerker even weg gereden met mijn auto maar bij terugkomst vertelde hij ook niets te merken.
toen ben ik met een monteur even gaan rijden over de snelweg waar er ook geen effect meer te voelen was, wel gaf hij aan dat de achterkant iets na slingerde bij een kleine beweging aan het stuur. volgens hem een schokbreker.

nu is heeft mijn auto er ook al 193000km op zitten en wat ik hier zo lees zijn de schokbrekers dan ook echt wel ten einde.

mijn vraag aan jullie, zijn er nog andere onderdelen die ik het beste kan vervangen tijdens de schokbrekers achter, als ik er dan toch mee bezig ben zeg maar.
bijv. de vering ed. of is dat allemaal niet nodig?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: schokbreker advies

· 
Posted: 23.11.2017 - 14:30  ·  #2
Remmen incl parkeerrem nakijken. Geen / minder problemen na stilstand (=afkoeling remmen) is vaak de remmerij die aanloopt. Achterremklauwen en parkeerremschoenen zijn berucht.
Wielbouten goed vast? Kan ook nog wiellager zijn maar lijkt me meer continu probleem.
Schokbreker gaar zal je toch eerst merken in deinen denk ik?
mennob88
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.11.2017 - 18:51  ·  #3
De klauw en vloeistof aan de linker achterkant waar ik het voelde is ongeveer 3 weken geleden vervangen door de volvo garage, had een vast zittende klauw gehad.
blokken en schijven achter zijn ook net nieuw maar van voor de vastzittende klauw, volgens de anwb had ik nieuwe blokken nodig door verglazing maar de garage vond ze goed en is direct apk gekeurd.

Na die ene keer heb ik het overigens niet meer gemerkt de garage gaf toen aan dat het wellicht even een vastzittende demper is geweest, ik was ook net onderweg toen ik het merkte.
aan die kant staat de auto ook al jaren lager in vergelijking met de rechter achterkant.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 23.11.2017 - 19:28  ·  #4
Als je auto aan 1 kant lager staat heeft dat volgens mij meer met de veer te maken dan met de schokbreker.
Geen gebroken voor toevallig? Komt vaker voor.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 23.11.2017 - 20:49  ·  #5
had vroeger nivomats ander een classic en daar stond op een gegeven moment een kant ook lager. Een nivomat die niet helemaal lekker is kan na een nachtje inzakken. Maar ik weet niet of je nivomats hebt. Heb ze tot nu toe op een gegeven moment vervangen voor gewone schikbrekers, trek geen caravan of iets anders zwaars dus zag het nut er niet van in.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.11.2017 - 20:55  ·  #6
Er zijn er meer hier waarvan de auto aan de ene kant iets lager staat dan de andere kant.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 23.11.2017 - 22:17  ·  #7
Heb je ook last van scheef afslijtende achterbanden? Dan heb je zeker nivomats.
Nivomats zijn behoorlijk aan de prijs en zijn zelfstellend wat de hoogte betreft. Ze voegen alleen wat toe als je wisselende belading hebt.
Naast de prijs is een ander nadeel dat je banden er zeer snel en scheef van slijten.

Mocht je een conversie gaan doen zonder extra sportive aspiraties en graag Bilstein shocks willen dan zou hetzelfde rijtje onderdelen dat ik gebruikt heb ook een logische keuze voor jou zijn: (Let wel ik heb een V70, dus verifieer je onderdelen)
Veren: Bilstein B3 (36-214792)
Taatspot: Febi (22648)
Schokbrekers: Bilstein (24-193276)
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 24.11.2017 - 20:30  ·  #8
Waarom slijten banden de banden met nivomats dan scheef en sneller af?
Heb daar nu idd last van, maar voorheen helemaal niet. Geeft dit aan dat ze versleten zijn?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 24.11.2017 - 21:03  ·  #9
Sommige zijn "doorgezakt" en hebben daardoor scheve bandslijtage. Heeft niks met nivomat te maken. Het enige verschil tussen wel en geen nivomat is de schokdemper zelf en de dikte van de veer.
mennob88
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.11.2017 - 21:40  ·  #10
Ik heb geen nivomats maar de achterbanden waren wel beide scheef afgesleten, buitenkanten waren kaal, binnen zat er nog genoeg op. Bij doorzakken verwacht ik het andersom, binnen kaal, buiten genoeg profiel. Of heb ik het mis?
De voorbanden waren netjes recht afgesleten. Bij het uitlijnen was er weinig te verstellen alleen rechter voorwiel.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 24.11.2017 - 21:45  ·  #11
Misschien een keer vierkant laten uitlijnen?
mennob88
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.11.2017 - 21:53  ·  #12
Quote door Janvis

Misschien een keer vierkant laten uitlijnen?

Ja sorry, ik bedoelde van de 4 had alleen het rechter voorwiel een foute waarden, de rest viel binnen de margers maar is evengoed iets beter afgesteld.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 25.11.2017 - 00:28  ·  #13
Bij doorzakken verwacht ik het andersom, binnen kaal, buiten genoeg profiel. Of heb ik het mis?

Bij doorzakken krijgt het wiel wellicht wat meer toe-spoor?
Heeft niks met nivomat te maken. Het enige verschil tussen wel en geen nivomat is de schokdemper zelf en de dikte van de veer.

Ik ga even af op wat me verteld is. Nivomats zijn niet alleen dempers, maar hebben ook dragend vermogen. Versleten nivomats hebben daarom misschien meer (negatief) effect dan gewone schokbrekers.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 25.11.2017 - 10:06  ·  #14
De achterkant is weinig aan te verstellen. Ik weet dat er meerdere zijn die ofwel extreem negatief camber hebben (komt vaak door speling op rubbers waardoor hij gaat 'doorzakken'). Maar heb ook meermaals gelezen dat ze extreem positief camber hebben, wat jij ervaart. Niet alleen is je bandenslijtage raar, maar de bochtvastheid is ook slechter. Door verkeerde sporing kun je ook dit slijtagepatroon krijgen, maar dat zal een goede uitlijner zeker herkennen. Probleem is dat er veel mensen zijn die zich uitlijner noemen, maar er de ballen verstand van hebben.
JanRSmit
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 71
Subject:

· 
Posted: 25.11.2017 - 10:48  ·  #15
Toch de moeite waard om de ophanging te laten controleren op versleten rubbers of speling. En de uitlijining echt goed te laten controleren en nastellen. Laatst bij Maas banden laten doen. Maakt wel verschil, ook al waren het in mijn geval geen grote afwijkingen, wel erg tevreden over.

Selected quotes for multi-quoting:   0