Schokdempers aan vervanging toe, maar...

dure Nivomat systeem, of...?

 
 
 
 
 
Musicmaker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 29
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Schokdempers aan vervanging toe, maar...

 · 
Posted: 19.04.2023 - 14:30  ·  #1
Hallo !

Mijn 20 jaar oude V70 2.4 D is toe aan nieuwe schokdempers achter. Volgens mijn garage mag dit alleen het NIVOMAT systeem zijn, maar dit is zeer prijzig en voor zo'n oude auto vind ik dat nogal wat. Ik vond echter ook een ombouwset naar 'normale' schokdempers: https://nordicar.com/volvo-par…760907-kit

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit aan te raden? Heeft iemand tips voor een monteur die dit kan doen?

Alvast hartelijk dank!
emperorbone
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 47
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Schokdempers aan vervanging toe, maar...

 · 
Posted: 19.04.2023 - 16:59  ·  #2
Als je nu nivomats hebt zul je ze voor nivomats moeten vervangen als je alleen de schokdempers vervangt. Als je ze wilt vervangen door normale schokdempers zul je ook de veren moeten vervangen aangezien de veren die bij nivomats horen veel slapper zijn, de nivomats nemen namelijk een deel van de functie van de veren over. Waarschijnlijk is dat wat je garage bedoelt met dat het alleen nivomats mogen zijn. Ik weet niet hoe het op v70n zit, maar de veren vervangen tegelijk met de schokdempers zou behalve iets meer werk geen probleem moeten zijn voor een gemiddelde monteur.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers aan vervanging toe, maar...

 · 
Posted: 19.04.2023 - 22:46  ·  #3
Nivomat is goud, ik vind het een super systeem. Ik zou bij bijvoorbeeld Rima naar een knappe/recente set gaan kijken.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1457
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Schokdempers aan vervanging toe, maar...

 · 
Posted: 26.04.2023 - 02:08  ·  #4
Ik heb geconverteerd van Nivomat naar standaard schokbrekers.
Je hebt bovenop de wielkasten nieuwe schoteltjes (vanwege foute vertaling lagers genoemd) nodig + sterkere veren.
Bij elkaar kosten veren en schokbrekers van een A-merk je de kop niet, terwijl die Nivomats nogal aan de prijs zijn.

Je verliest dat de achterkant zelf hoogte stelt. Ik zie hem duidelijk een paar cm zakken met bagage + fietsen achterop.
Ook melk ik dat de troep onder de kofferbakvloer wat harder rammelt.
Zolang ik geen caravan of een winnend staatslot heb, is voor mij de keus makkelijk --> converteren die hap.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1684
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Schokdempers aan vervanging toe, maar...

 · 
Posted: 26.04.2023 - 07:19  ·  #5
Die schotels zijn echt lagers
Engelse noemen ze strut bearings En bij ons is het veerpootlager

Die is nodig om er voor te zorgen dat de veer niet gaat wringen als je stuurt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0