Schokdempers

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 18.06.2019 - 19:52  ·  #16
https://youtu.be/j0vhTg82Pz0

Na het filmpje te hebben bekeken, en in ogenschouw jouw aantekening tijdens de keuring of beurt denk ik dat jouw schokbrekers best voor trillingen kunnen zorgen.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 18.06.2019 - 22:16  ·  #17
Quote door rolvio

Ik zou je schokdempers vervangen, krijg je een heel andere auto voor terug. Zeker met jouw km stand. Ook verdere onderdelen van de voorwielophanging (wieldraagarm, veerpootlager en rubber) hebben wel hun beste tijd gehad.

Om uit te sluiten of het aan de wielen ligt, zou je voor en achter eens kunnen wisselen. Of een compleet andere velgenset eronder (anders ff lenen of zo).


Een wagen van die leeftijd heeft dat op een gegeven moment gewoon nodig, veel bestuurders weten dat prima te negeren, zo lang het nog maar vooruit komt.

Op fora zitten al vaker mensen die zelf meer betrokken zijn bij hun wagens, die zijn meestal kritischer.

Ik ben er ook zo een, doe gelijk alles, en geniet er nog jaren van, in plaats van achter de feiten aanlopen en het allemaal alsnog moeten doen wanneer de problemen zich voordoen.

Draagarmen+fusee kogel
Schokbrekers met schotel en lager.
Maar ook als alles al los is en uitgelijnd moet worden, de stuurkogels zijn weinig extra.

Laat goed de aandrijfassen/homokineet en lagers inspecteren, die kunnen ook de nodige trillingen en geluiden produceren.

Daarbij zijn de schijven en blokken alweer 6 jaar oud, dat kan zeker een factor zijn, evenals een remklauw.


Als de planning is nog jaaaren te willen genieten van de wagen, doe de hele rit en je problemen zullen waarschijnlijk weg zijn, de rest is dan alvast preventief.
ReVolvoR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 95
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 18.06.2019 - 22:41  ·  #18
Mijn S60 is een jaartje jonger en heeft 30dkm minder, maar ik heb de laatste tijd ook enorm veel vervangen omdat t gewoon nodig was. Je kan ook iedere keer wachten tot iets het begeeft, maar dan is het gewoon wachten op het volgende onderdeel dat faalt. Begin je aan de ophanging, doe dan genoeg ineens en je krijgt zoals hierboven al gezegd een anderr wagen terug...en wat je nu niet vervangt sneuvelt dan toch over weken of maanden. Een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel gaat hier ook voor een groot deel op.
Qua remmerij heb ik afgelopen jaar schijven, blokken, leidingen, booster, hoofdremcilinder en vacuumpomp vervangen, dus qua remmen zit ik goed. Vorige maand dan ophanging aangepakt, draagarmen, fuseekogels, stabistangen, stuurstangen, axiaalkogels, rubbers en lagers van de veerpoten. Vorig jaar alle motorsteunen gedaan.

Enorm veel goede info hier op het forum gevonden en veel zelf kunnen doen en onderdelen kunnen aankopen aan goede prijzen wegens de vele tips hier.

Mijn auto rijdt terug als toen ik hem kocht met maar 60dkm op de teller.

Thx forum(leden)!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 19.06.2019 - 00:20  ·  #19
De zogenaamde "stage zero" moet je zeker doen als je nog lang door wilt rijden. Ja.

Maar trillingen hebben 9/10 keer te maken met ronddraaiende delen. Dus dan heb je het over de motor (Brandstof/lucht/multiriemdelen) , wielen, banden, wiellagers, bak etc.

Je bent natuurlijk vrij om te vervangen wat je wilt, maar mijn ervaring is dat het beter is om eerst wat simpele dingen uit te sluiten. Dus gewoon checken of alle draaiende delen inderdaad mooi rond draaien.

Vind je dan niets, dan idd de ondersteldelen. Maar dat is een lange zoektocht, als er geen dingen zijn die echt (objectief) gaar zijn...
Frans67
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Venray
Leeftijd: 57
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 19.06.2019 - 09:48  ·  #20
Feit blijft dat volgens de garage de schokdempers matig zijn.
Rechts voor lekt.
Als ik de sckokdemper zelftest doe dan zie ik niks geks. Met rijden zou je misschien zeggen dat de auto wat 'Amerikaans' veert.
Ik zit ff in een dilemma.
De hele auto uit elkaar trekken en lukraak gaan vervangen omdat misschien iets ooit kapot kan gaan is geen optie. Daar maakt de auto ook te weinig km's voor.
vman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 47
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 19.06.2019 - 10:47  ·  #21
Laat je wielen nog eens door een andere GOEDE bandenhandel balanceren.

Was bij mijn ML ook pas de derde (?!) keer goed...

Ik zie dat je uit Venray komt, probeer het eens bij Hopmans in Heijen, en maak dan een afspraak met René.
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 19.06.2019 - 17:43  ·  #22
Quote door Frans67

Feit blijft dat volgens de garage de schokdempers matig zijn.
Rechts voor lekt.
Als ik de sckokdemper zelftest doe dan zie ik niks geks. Met rijden zou je misschien zeggen dat de auto wat 'Amerikaans' veert.
Ik zit ff in een dilemma.
De hele auto uit elkaar trekken en lukraak gaan vervangen omdat misschien iets ooit kapot kan gaan is geen optie. Daar maakt de auto ook te weinig km's voor.


Als er een demper lekt, weet je toch voldoende? Nogmaals, bij zo'n km stand krijg je nu eenmaal dit soort onderhoud.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39719
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 19.06.2019 - 18:23  ·  #23
Quote door rolvio

Als er een demper lekt, weet je toch voldoende? Nogmaals, bij zo'n km stand krijg je nu eenmaal dit soort onderhoud.


Mee eens, een lekkende schokbreker is einde oefening.
Moet er even niet aan denken wat er gebeurd, als je nu een onverwachte uitwijk manouvre moet maken.
Frans67
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Venray
Leeftijd: 57
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 19.06.2019 - 18:37  ·  #24
Daar is de auto onlangs toch mee APK goedgekeurd.
De vermelding op apk keuringsbewijs.
zag ik vandaag pas.
Op de factuur staat: 'schokdempers matig'
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 19.06.2019 - 18:56  ·  #25
Schokdempers mogen helemaal lek/leeg zijn, dat zal geen afkeur zijn. Zoang ze maar niet visueel lek zijn (olie die er aan hangt ofzo). Met een gasgevulde demper zie je dat dus niet :p
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 19.06.2019 - 18:57  ·  #26
Een schokdemper mag zeker wel visueel ‘lek’ zijn bij apk. Aantekening op rapport.

Gasgevulde schokkers hebben ook gewoon olie erin....
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 22.06.2019 - 01:02  ·  #27
Dus om op je vraag terug te komen:
Ja het is wel verstandig om je dempers te vervangen met name vanwege een betere wegligging.
Maar de kans is klein dat je daarmee de hinderlijke trilling verhelpt.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 24.06.2019 - 08:18  ·  #28
Quote door Blade

Een schokdemper mag zeker wel visueel ‘lek’ zijn bij apk. Aantekening op rapport.

Gasgevulde schokkers hebben ook gewoon olie erin....


Schokdemper houder van m'n rally was gevuld met olie voor betere koeling en hingen altijd wel wat druppels aan de buitenkant, Nooit apk afkeur geweest maar de keurmeester wist er ook van op voorhand.

Je schokdemper zelf mag weer geen olie naar buiten lekken, Hij mag wel compleet dood zijn en lekker op de veer 5 minuten na veren na indrukken.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 24.06.2019 - 09:34  ·  #29
Precies. Elke schokker heeft olie erin voor ‘koeling’ en ja die mogen lekken/zweten bij de apk.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Schokdempers

 · 
Posted: 24.06.2019 - 09:41  ·  #30
Quote door Blade

Precies. Elke schokker heeft olie erin voor ‘koeling’ en ja die mogen lekken/zweten bij de apk.


De rally had buizen waar de losse demper in zat, Die buis had iets speling en daar ging dus olie in. Dempers waren zeg maar losse patronen die in de veerpoot gingen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0