Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

V70 MY2008, 5254T6 blok

 
 
 
 
 
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 03.08.2022 - 21:37  ·  #1
Jullie weten alles, vandaar nog een vraag O-)

Gezien de wagen ondertussen ruim 275k gelopen heeft en de achterkant nogal slap is geworden zou ik graag de dempers zelf willen vervangen. Vida beschrijft het als een simpel klusje, waar je in principe niet hele bijzondere tools voor nodig dient te hebben. Enkel opkrikken, boven 2 bouten los, onder 1 bout los en klaar is kees.

Echter, in Vida worden vele nummers genoemd als geschikte dempers, maar er staat bijgeschreven 'voor markering - zie auto informatie'. Ik kan helaas die markeringen niet vinden. Tips waar ik dat alsnog kan vinden?

Wellicht kan iemand me helpen met het chassisnummer ==> YV1BW565081006880

Vervangen jullie ook alle bouten (5+6) en de lagcup (4)? Toen ik het origineelnummer invoerde op skandix.de was het originele volvo dempertje uitgerust met een nieuwe lagcup (4), de andere merken zijn dat niet....

Alvast bedankt :)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 04.08.2022 - 04:45  ·  #2
Aan het chassisnummer heb je niks, het nummer wat je nodig hebt staat linksonder het chassisnummer op de sticker bij de passagiersdeur (onder "Made in Sweden"). Brinkie legt een en ander in detail uit in dit topic: topic.php?t=22896&page=3

Wat het vervangen van de achterschokdemper betreft, dat is inderdaad vrij eenvoudig. Kwestie van drie bouten loshalen, de oude eruit halen en de nieuwe erin zetten. Daarbij zou ik zowel die bouten als het schokdemperlager inderdaad vervangen wanneer je toch bezig bent, zeker de onderste bout zat in mijn geval flink vastgeroest en ook het lager was behoorlijk geoxideerd.

Mocht je bij de dempers kiezen voor een aftermarket alternatief (bijvoorbeeld de Bilstein B4) zal je alleen de stofhoes van de oude schokdemper over moeten zetten op de nieuwe, maar ook dat is vrij eenvoudig. Ik geloof dat alleen de Sachs dempers met nieuwe stofhoes erbij geleverd worden, maar in principe heb je geen nieuwe nodig omdat de oude hergebruikt kan worden.

Ik hoop overigens niet dat je nivomaten blijkt te hebben, dan gaat het laatste deel van bovenstaand verhaal niet op en gaat de vervanging behoorlijk in de papieren lopen.
boelens
Forumlid.
Avatar
Afwezig
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 04.08.2022 - 15:55  ·  #3
Check even of de bovenkant een dubble d socket heeft of niet. kun je met een 8mm sleutel vasthouden of tang maar met socket en ring sleutel gaat het makkelijker los. of een krachtige snelle lucht sleutel. Had die van sachs en geroest dus wilde niet loskomen.
En ja check even welke je nodig hebt. kan ook onder de motorkap staan. als je wilt weten welk je precies nodig hebt.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 04.08.2022 - 17:39  ·  #4
Quote door Thomox

Jullie weten alles, vandaar nog een vraag O-)

Gezien de wagen ondertussen ruim 275k gelopen heeft en de achterkant nogal slap is geworden zou ik graag de dempers zelf willen vervangen. Vida beschrijft het als een simpel klusje, waar je in principe niet hele bijzondere tools voor nodig dient te hebben. Enkel opkrikken, boven 2 bouten los, onder 1 bout los en klaar is kees.

Echter, in Vida worden vele nummers genoemd als geschikte dempers, maar er staat bijgeschreven 'voor markering - zie auto informatie'. Ik kan helaas die markeringen niet vinden. Tips waar ik dat alsnog kan vinden?

Wellicht kan iemand me helpen met het chassisnummer ==> YV1BW565081006880

Vervangen jullie ook alle bouten (5+6) en de lagcup (4)? Toen ik het origineelnummer invoerde op skandix.de was het originele volvo dempertje uitgerust met een nieuwe lagcup (4), de andere merken zijn dat niet....

Alvast bedankt :)

Heb bij 100.000 km ook mijn achterschokbrekers vervangen. Hij begon in de bochten raar over te hellen. Het is echt een fluitje van een cent. Heel eenvoudig zonder speciaal gereedschap. Kijk wel even of de rubber boven bevestiging plaat het rubber nog goed is. Ik heb ze bij mij voor de zekerheid vervangen.
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 04.08.2022 - 20:34  ·  #5
Linksonder de deur staat: 152612231324, volgens het lijstje van het andere topic zou dan '31' de demper zijn, dat komt overeen met een nummer van vida, top!

Via motointegrator kan ik de Billstein B4 voor een nette prijs krijgen, het lager en de bouten hebben ze echter niet.
Morgen bel ik de Volvo dealer even voor de bouten en de lagers. Mocht dat nou extreem duur zijn, waar bestellen jullie zoiets?
Ik zag ze ook bij Skandix.de, maar zij hadden de billstein helaas niet, dus dan worden de verzendkosten wel heel hoog bij twee shops in DE.
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 04.08.2022 - 20:35  ·  #6
Quote door yes996

Quote door Thomox

blablabla...

Heb bij 100.000 km ook mijn achterschokbrekers vervangen. Hij begon in de bochten raar over te hellen. Het is echt een fluitje van een cent. Heel eenvoudig zonder speciaal gereedschap. Kijk wel even of de rubber boven bevestiging plaat het rubber nog goed is. Ik heb ze bij mij voor de zekerheid vervangen.


Welk rubber bedoel je hiermee?
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 04.08.2022 - 21:27  ·  #7
Ik kan me herinneren dat de typenummers van het veerpootlager van de V70NN nogal een zooitje is, toen ik met de renovatie van de vering van de V70 bezig was heb ik een tijdje moeten zoeken voordat ik vond wat ik nodig had. Uiteindelijk heb ik ze gevonden door de zoeken op de Ford Mondeo of Volvo XC60, die hebben precies hetzelfde lager. Wanneer je bij Skandix zoekt op het lager wordt je ook doorgestuurd naar een ander onderdeelnummer, dus Volvo zal het wel meerdere keren hebben aangepast.

In principe koop ik voor zaken met rubber erin alleen maar Lemförder, en ik ben dus uiteindelijk veerpootlagers van Lemförder met typenummer 31765 01 gekocht. Sachs kan ook, die verkopen ze met nummer 802 416. Die zouden sowieso moeten passen. Mocht motointegrator ze niet verkopen is is even kijken op daparto.nl (check daar ook de prijzen van de Bilstein B4) of even googlen op het typenummer bij andere webshops wellicht het makkelijkste. De bouten zou ik inderdaad bij de Volvo dealer halen, dan heb je meteen de goeie en zit er al loctite op.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 05.08.2022 - 09:50  ·  #8
Quote door Thomox

Quote door yes996

Quote door Thomox

blablabla...

Heb bij 100.000 km ook mijn achterschokbrekers vervangen. Hij begon in de bochten raar over te hellen. Het is echt een fluitje van een cent. Heel eenvoudig zonder speciaal gereedschap. Kijk wel even of de rubber boven bevestiging plaat het rubber nog goed is. Ik heb ze bij mij voor de zekerheid vervangen.


Welk rubber bedoel je hiermee?

Het plaatje wat boven op de schokbreker zit vastgeschroefd. Op Vida nummer 4 bij schokbrekers.
Daar zit rubber in die de trillingen enz opvangen.
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 05.08.2022 - 11:49  ·  #9
Bouten besteld bij de dealer, bilstein besteld bij motointegrator.

De flensen met rubber (4) zijn nergens te krijgen van Lemförder of Sachs, of je betaald de hoofdprijs. €45 per stuk bij de dealer.... Denk dat ik voor de Monroe ga, iemand slechte ervaringen mee?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 05.08.2022 - 12:57  ·  #10
Quote door Thomox

Bouten besteld bij de dealer, bilstein besteld bij motointegrator.

De flensen met rubber (4) zijn nergens te krijgen van Lemförder of Sachs, of je betaald de hoofdprijs. €45 per stuk bij de dealer.... Denk dat ik voor de Monroe ga, iemand slechte ervaringen mee?

Niets mis met Monroe.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 05.08.2022 - 16:08  ·  #11
Quote door yes996

Quote door Thomox

Bouten besteld bij de dealer, bilstein besteld bij motointegrator.

De flensen met rubber (4) zijn nergens te krijgen van Lemförder of Sachs, of je betaald de hoofdprijs. €45 per stuk bij de dealer.... Denk dat ik voor de Monroe ga, iemand slechte ervaringen mee?

Niets mis met Monroe.

Rubbers onderdeel 4, bij Estateservice 23 euro perstuk.
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 05.08.2022 - 16:34  ·  #12
Ondertussen Monroe rubbers besteld, bouten bij de dealer en de bilstein bij motointegrator :) volgende week maar eens sleutelen...

Bedankt voor alle tips!
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 12.08.2022 - 15:03  ·  #13
Alles gemonteerd, wat een verschil! Echt niet normaal :w00t:

De originele dempers zaten er nog onder, ook de originele rubbers (fomoco - Ford motor company).

Het viel me wel op dat de originele dempers heel iets langer zijn, is dat een probleem? Zie foto.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 16.08.2022 - 19:55  ·  #14
Sinds vandaag valt me op dat linksachter kraakt, waarschijnlijk door de nieuwe schokdempers, aangezien het daarvoor nooit was...

Ben ik iets vergeten?

Ondernomen stappen:
Nieuw rubber bovenin, twee bouten op moment vastgezet (30 Nm). Bout onderin aangelegd, toen auto wat in en uitgeveerd, daarna op moment vastgezet in rijstand (150 Nm).

Toeval dat er iets anders aan het licht komt bij het vervangen van de schokdempers?
Thomox
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 124
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Schokdempers vervangen v70NN, welk type?

 · 
Posted: 19.08.2022 - 21:40  ·  #15
Het zat me toch niet lekker, dat kraakje. Niet zozeer het kraakje, maar wel in combinatie met de nieuwe schokdemper. Kortom, vanmorgen even de onderste bout gedemonteerd, grof en subtiel inveren en luisteren, 'gelukkig' was het kraakje nog steeds aanwezig. Misschien later even opzoeken. Ik verwacht het stabilisator stangetje..

Vanmorgen ook alle zooi voor de vooras besteld, gezien het me echt heel goed bevallen is. Voor komen nieuwe Lesjofors veren en Bilstein B4 lagers en schokdempers, laat maar komen die handel :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0