Schokje tijdens rijden

 
 
 
 
 
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Schokje tijdens rijden

 · 
Posted: 21.06.2012 - 23:36  ·  #1
Wat me de laatste tijd opvalt is als ik op de snelweg rij (vanaf ca. 100 km/u en hoger) en ik rij constante snelheid krijgt de auto regelmatig een schokje, misschien is een schokje wel een te groot woord een tikje is misschien beter.

Verder blijft toerental gelijk vermogen valt niet weg want daar is het te kort voor (fractie van een seconde).

Iemand enig idee wel onderdeel hier verantwoordelijk voor kan zijn.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Schokje tijdens rijden

 · 
Posted: 22.06.2012 - 03:53  ·  #2
Quote door Bert69

Wat me de laatste tijd opvalt is als ik op de snelweg rij (vanaf ca. 100 km/u en hoger) en ik rij constante snelheid krijgt de auto regelmatig een schokje, misschien is een schokje wel een te groot woord een tikje is misschien beter.

Verder blijft toerental gelijk vermogen valt niet weg want daar is het te kort voor (fractie van een seconde).

Iemand enig idee wel onderdeel hier verantwoordelijk voor kan zijn.


Kan zo veel zijn, bouwjaar auto?

Hoe is het gesteld met je bougies? Is het erger bij nat weer? Hoe is het gesteld met je brandstofverbruik?

Mijn eerste vermoeden is, iets bij de ontsteking gaat mis, wat dat schokje of tikje geeft. Maar, dat wil niet zeggen dat het probleem bij de ontsteking zelf zit.

1. Gasklep;
2. Lambdasonde
3. Bobines
4. Bougies
5. Luchtfilter

Kwestie van zoeken lijkt me.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Schokje tijdens rijden

 · 
Posted: 22.06.2012 - 06:42  ·  #3
heb je de airco aan?
De airco trekt best veel en merk je ook wel eens in de vorm van een schokje. Klinkt stom: Een software update heeft het bij mij ernstig verminderd.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Schokje tijdens rijden

 · 
Posted: 22.06.2012 - 07:25  ·  #4
Mij lijkt dat je het inschakelen van de airco bij 100+ km/u niet voelt, of deze moet wel errug veel vermogen vragen. Mijn eerste ingeving is ook richting ontsteking. Bougies? Bobine? Ik heb hetzelfde eens gehad, werd na verloop van tijd erger en uiteindelijk deed één cilinder niet meer mee: bobine stuk. Zolang het één klein schokje is, dat heel af en toe eens voorkomt, zul je dit niet kunnen (laten) uitlezen. "Hopelijk wordt het erger", dan kun je het namelijk wel (laten) uitlezen en de storing lokaliseren.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Schokje tijdens rijden

 · 
Posted: 23.06.2012 - 01:35  ·  #5
Zal de garage maar eens laten kijken, heb zelf ook het idee dat het gasklephuis wat smerig is.

Zit wel een 2e versie in maar heb wel eens eerder gehad dat deze vuil was, na reiniging was alles weer oke. Die overige punten zou ik echt naar moeten laten kijken heb er zelf geen verstand van.

@ Maurits: het is al erger geworden de laatste tijd, echter krijg ik nog geen melding op de BC, misschien nog niet ernstig genoeg.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0