schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 
 
 
 
 
marksawyer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 36
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 01.09.2018 - 17:22  ·  #16
Ok. Ik heb het rubber gecheckt maar ziet er niet slecht uit. Geen droogte scheutjes ofzo. Ik zal het toch preventief verwijderen als ik de verdamper ga vervangen. Dan ben ik in de buurt.

Verder even gekeken naar de speling op de as. Een wiel op de grond, een in de lucht en toen aan het wiel gedraaid. Zit wel degelijk speling in de assen. Wellicht was die goedkopere variant toch duurkoop... Ik zal de oude er nog eens in doen om te zien of dat veel verschil geeft.

Kunnen de splines van de versnellingsbak zelf ook dit soort problemen geven? Neem aan dat die niet zomaar de grote boosdoener zijn... Zal eerder de optelsom van de vier splines in de assen zijn gok ik...
marksawyer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 36
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 01.10.2018 - 18:26  ·  #17
Zo, tijdje later toch een update.

Blijkt toch een combinatie van dingen te zijn.
Ten eerste de computer uitgelezen tijdens de fout. Bleek code P0500 te zijn, snelheidssensor. Onderzoek en beetje Google gaf de krusassensor, ofwel de sensor bij het dubbelmassavliegwiel. Deze bij de Volvo dealer besteld voor een whopping 85 euro... Deze geïnstalleerd en toegegeven was het snel gepiept maar wel een rommelklusje. Gasklephuis verwijderen en dan kan je er goed bij is mijn tip,anders kan je de stekker moeilijk verwijderen. De stekker zit met twee stuks vast op een beugeltje, dit beugeltje losmaken scheelt een boel getrek aan de kabels...
Daarna reed de auto al stukken beter en soepeler. Maar ondanks dat ging het abs lampje wel af en toe aan dus mocht ik het probleem nog niet als verholpen beschouwen.
Ik had de abs computer al eens verwisseld voor een tweedehands en besloot de oude nog eens uit de kast te halen en elk soldeerpunt wat ik kon vinden door te solderen. Ff wisselen met een dopje 8 en dichtgeplakt met ducttape. Eerst maar ff testen toch? En zowaar... Nu anderhalve week later is het probleem weg, geen abs lampje en geen noemenswaardige schokken. Ook remt ie beter en loopt ie mooier... Nu nog de aandrijfassen checken voor een kleine tik en lichte trilling... Dan is ie helemaal klaar...

Owja, wellicht goeie toevoeging; voor de apk is sinds dit jaar een brandend abs lampje toegestaan. (blijkbaar was nu de ducttape een groter probleem dan dat het lampje gebrand had. Als ik dat geweten had, had ik het later aangepakt)...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0