schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 
 
 
 
 
marksawyer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 36
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 10:27  ·  #1
Beste Mensen,

jullie inzicht/hulp gevraagd...

ik heb mijn v70 classic uit 2000 met de handbak en 2.4 motor nu aardig onder handen genomen.
ik ben ondertussen zo goed als uitgezocht in verband met het probleem dat ik heb.

het schakelen en aandrijven verloopt onrustig. belangrijkste probleem is dat bij gas los de auto een schok na geeft.
ook het schakelen verloopt ietsje onrustig en bij het opkomen van de koppeling is het aangrijpen niet soepel.

ik heb de motorsteunen allemaal vervangen alsmede de draagarmen en de subframerubbers (was preventief en toekomstbestendig onderhoud) dus daar kan het niet aan liggen.
de aandrijfassen heb ik eens vervangen en er zitten nu imitatie assen in. (was bijna 1000 euro goedkoper). de aandrijfashoes was kapot gegaan en na een paar honderd kilometer heb ik de homokineet eraf gehad en de hoes vervangen. er zat al wel lichte speling op de splines maar ik weet niet of dat voldoende was om de schok te verklaren.
er zit een hele lichte trilling in de auto in z'n twee wat weer richting de assen zou kunnen wijzen?
ik heb de oude aandrijfas nog liggen dus die zou ik eens kunnen uitwisselen maar ik weet niet of ik dan mijn tijd verdoe.
ook heb ik ondertussen het dubbelmassavliegwiel, koppeling, drukgroep, hulpcilinder en lager en hoofdcilinder vervangen dus daar kan het ook niet aan liggen...

Weet iemand of dit gedrag (ik doe erg voorzichtig) verdere schade kan opleveren bij doorrijden?

eigenlijk baal ik er best wel van want op dit probleem na rijdt ie weer als nieuw en ik ben het eigenlijk behoorlijk beu aan het worden....wie kan me weer nieuwe energie geven om verder te zoeken?

alvast erg bedankt!

P.S. heeft iemand toevallig zo'n gereedschap te leen om de aandrijfas uit de bak te trekken? bestuurderskant wilde er de vorige keer tijdens het vervangen van de koppeling niet uit. heb hem er toen ingelaten maar zou dit eigenlijk wel willen kunnen verwisselen.

groetjes Mark
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 12:23  ·  #2
Buiten een grote schroevendraaier of zeer platte beitel heb je niets nodig om de as aan de linkerkant uit de bak te krijgen (deze druk je tussen de binnenste homokineet en bak zelf in, zodat de as eruit wipt). Het wat raar kunnen ontkoppelen zou nog in de ABS controller kunnen liggen, ik heb net bij een S60 benzine de controller eruit gehaald en de jongen ermee laten rijden (zodat hij de controller op kan sturen), ook deze kwam terug dat de auto raar koppelde ineens. Zelf gereden en idd koppelt hij nu wat bokkig.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 12:30  ·  #3
Volgens mij vergeet je een cruciaal ding. Je zegt de koppeling te hebben vervangen. Schokte hij voor het vervangen ook? Als dat niet zo is denk ik dat je een verkeerd type drukgroep hebt gemonteerd.
marksawyer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 36
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 14:16  ·  #4
Nou, het was inderdaad wel wat schokkerig enzo. Daarom de koppeling als set vervangen. Alles van luk. Dus hele riddel behalve het slangetje. Dat kan het probleem dus niet zijn.
Heb nog een andere abs module liggen, die zou ik kunne proberen of het probleem anders is. Bedankt voor de tip want daar had ik zelf nooit aan gedacht.
De aandrijfas zit echt vast. Ik denk dat het borg veertje er verkeerd voor zit. Ik zou met een lange pen door de versnellingsbak heen kunnen steken en dan een paar tikken geven maar ben bang dat ik het daar ook niet beter op maak.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 14:32  ·  #5
Wat is de staat van de twee rubbers links en rechts waarmee de torsie stang boven op het chassis vast zit? Dus de stang die weer aan de bovenste motorsteun vast zit?
marksawyer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 36
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 14:48  ·  #6
Quote door Arnoud_

Wat is de staat van de twee rubbers links en rechts waarmee de torsie stang boven op het chassis vast zit? Dus de stang die weer aan de bovenste motorsteun vast zit?


ik probeer je te volgen, bedankt voor je vraag.
als ik je goed begrijp bedoel je de bevestiging van de torsiestang op het subframe? deze is vernieuwd. maar ik twijfel of je hetzelfde bedoeld want deze zit namelijk aan de veerpoten vast en niet aan de bovenste motorsteun...

ik heb geen veerpootbrug die bij de V70N wel gebruikelijk is. dus dat kan het ook niet zijn....
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 15:07  ·  #7
Misschien beetje onduidelijk uitgelegd, maar deze bedoel ik:



Hoeveel speling zit hier nog op?
marksawyer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 36
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 15:11  ·  #8
Quote door Arnoud_

Misschien beetje onduidelijk uitgelegd, maar deze bedoel ik:



Hoeveel speling zit hier nog op?


Ja precies, dan heb ik dus half begrepen. Zoals gezegd, dat is bij mijn weten de veerpootbrug ne die heb ik niet. Deze is puur ter compensatie van carosseriestijfheid en mag dus niks te maken hebben met mijn klachten.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 15:12  ·  #9
Heb jij die niet? Waar zit bij jou de bovenste motorsteun dan aan vast?
marksawyer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 36
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 15:22  ·  #10
Quote door Arnoud_

Heb jij die niet? Waar zit bij jou de bovenste motorsteun dan aan vast?


Met een lange arm aan het vuurscherm... En ook die is in nieuwstaat.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 16:25  ·  #11
Quote door marksawyer

De aandrijfas zit echt vast. Ik denk dat het borg veertje er verkeerd voor zit. Ik zou met een lange pen door de versnellingsbak heen kunnen steken en dan een paar tikken geven maar ben bang dat ik het daar ook niet beter op maak.
Een grote platte schroevendraaier tussen de bak en de homokineet intikken, van onder naar boven toe dan komt hij er vanzelf wel uit. De linkse assen kunnen erg vast zitten
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 16:27  ·  #12
Quote door Arnoud_

Heb jij die niet? Waar zit bij jou de bovenste motorsteun dan aan vast?
Een classic heeft deze steun idd niet. Het rubber in de parafaan is meestal ook wel vergaan na zoveel tijd
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 16:31  ·  #13
Quote door Dirk342

Quote door Arnoud_

Heb jij die niet? Waar zit bij jou de bovenste motorsteun dan aan vast?
Een classic heeft deze steun idd niet. Het rubber in de parafaan is meestal ook wel vergaan na zoveel tijd


Ah, over het woord 'classic' heen gelezen...
marksawyer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 36
Berichten: 38
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 31.08.2018 - 18:00  ·  #14
Quote door Dirk342

Quote door Arnoud_

Heb jij die niet? Waar zit bij jou de bovenste motorsteun dan aan vast?
Een classic heeft deze steun idd niet. Het rubber in de parafaan is meestal ook wel vergaan na zoveel tijd


Ok, Bedankt voor de tip. Is dit rubber dan de schuldige aan de schokken?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: schokken bij gas los, niet soepel schakelen

 · 
Posted: 01.09.2018 - 05:43  ·  #15
Kan ik helaas zou niet zeggen zonder de auto te zien natuurlijk. Maar als dit rubber gaar is (bij de meeste van deze leeftijd( dan kantelt de motor teveel. Als dat rubber echt ver weggesleten is komt de bout waarmee de steun vastzit tegen het aluminium aan van de steun en geeft rare geluiden (heb dit pas een keer of 2 meegemaakt). Vervangen stelt niet veel voor; parafaan eraf met de ruitenwissers, 2 moeren en 2 bouten losdraaien en dan valt de steun er zo uit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0