schokken op laag toerental

geartronic

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39719
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: schokken op laag toerental

 · 
Posted: 20.09.2016 - 22:09  ·  #16
Klopt, het inleren, waarover gesproken wordt, is bedoeld de bak aan te passen als er nieuwe onderdelen zijn gemonteerd (koppelomvormer, kleppenhuis, o.g.).
Er is nog een vorm van inleren, echter, hiervoor hoef je de bak niet in de adaptiemodus te zetten.
Bedenk dat de adaptiemodus ook averechts kan werken.
peer54
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dommelen
Leeftijd: 69
Berichten: 17
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: schokken op laag toerental

 · 
Posted: 23.09.2016 - 23:54  ·  #17
De automaat van onze S80 3.2 2007 185.000klm ( bak gewisseld bij 95.000) schakelt als voorbeeld 'na een bocht' op zeer lage snelheid na gasgeven eerst in zijn tweede versnelling om vervolgens terug te schakelen naar de eerste versnelling. Ook heel storend tijdens file rijden.

Groet, Peer
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: schokken op laag toerental

 · 
Posted: 30.10.2020 - 22:23  ·  #18
Mijn geartronic heeft hier ook last van.
Gekke is dat bij een koude motor en rustig accelereren er niets aan de hand is en de bak bijna onmerkbaar overschakelt bij lagere toerentallen.
Dan, na ongeveer een kwartiertje rijden en nog steeds rustig accelereren, schokt de bak behoorlijk bij schakelen van 2 naar 3. Daarna treedt het probleem niet meer op. Zelfs niet bij lange ritten zoals gisteren van Twente helemaal naar Amsterdam. Ook na een lange snelwegrit blijft de bak gewoon super soepel schakelen ook van 2 naar 3.
Zoals gezegd is het meestal 1 à 2 keer dat het schokkerige gedrag van 2 naar 3 optreedt en dan ongeveer 15 minuten na de koude start.
Gisteren van Amsterdam terug naar Twente zelfs helemaal geen last van gehad. Rijdt dan na ongeveer 5 minuten de snelweg op en ga er pas bij Oldenzaal weer af. Ook dan niets geen problemen met schokkerig schakelen. Vreemd ook dat het probleem alleen maar optreedt van 2 naar 3.
Moet ik mij nu zorgen gaan maken? Ik lees ook veel over de B4 servo cover dat schokkerig gedrag van 2 naar 3 kan veroorzaken. Maar ik neem toch aan dat deze al eens een keer vervangen is na meer dan 330.000km. Kunnen die B4 servo covers na vervanging weer stuk gaan?
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: schokken op laag toerental

 · 
Posted: 30.10.2020 - 22:36  ·  #19
Zou dit schokkerige schakelgedrag dat alleen maar optreedt 15 minuten na de koude start ook niet gewoon veroorzaakt kunnen worden door het zelflerende karakter van de Geartronic bak? Ik bedoel maar, de eerste minuten geef ik bewust weinig gas en laat ik de bak vroeg en rustig overschakelen. Dan opeens wordt er plotseling meer vermogen gevraagd en wordt er behoorlijk gas gegeven. Het is net of de automaat dan niet weet wat deze overkomt en gaat twijfelen bij overschakelen. Daarna is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: schokken op laag toerental

 · 
Posted: 20.11.2020 - 22:05  ·  #20
Nu na zo'n beetje 3000km te hebben gereden na de Powerflush is het net of de bak steeds vloeiender en soepeler gaat schakelen.
Ik merk gewoon bijna niet meer dat de bak schakelt.
Zelfs het schokkerige gedrag van 2 naar 3 dat mijn bak soms vertoonde +/- een kwartier na de koude start is helemaal verdwenen.
Ik ben tot nu toe zeer tevreden over de Powerflush bij MMTS Oldenzaal.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: schokken op laag toerental

 · 
Posted: 22.11.2020 - 18:48  ·  #21
Op Youtube zag ik vandaag een filmpje over iemand die zijn Mercedes S-klasse liet Powerflushen.
Daarbij werd verteld door diegene die de flush deed dat een automaatbak na te zijn gespoeld eerst een bepaalde tijd nodig heeft om weer in te leren.
Een automaatbak past zich namelijk aan op slijtage in de bak en stelt de waarden steeds bij.
Ook als de bak vervuilt raakt past de automaatbak zich hierop automatisch aan.
Als je dus een bak gaat flushen en het vuil wordt verwijderd moet de bak zich hierop eerst opnieuw inleren. Daarbij maakte de beste man ook de opmerking dat door het toegevoegde additief werkelijk alle vuil wordt verwijderd uit de bak. Er zijn namelijk sceptici die beweren dat door een flush aangekoekt vuil kan loslaten en de bak daardoor raar kan beginnen te doen. Hij garandeert dat door het additief werkelijk alle vuil uit de bak wordt verwijderd.
Dat zou dus goed kunnen verklaren waarom mijn automaatbak kort na de flush sporadisch rare sprongen maakte en nu na pakweg 3000km schakelt als een nieuwe.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: schokken op laag toerental

 · 
Posted: 22.11.2020 - 19:02  ·  #22
Ik ben benieuwd of de ‘spoeler’ ook de carterpan vd automaat los heeft gehad van die s klasse? Filter vernieuwd? Pan schoon gemaakt en magneet?

Met een reiniger krijg je inderdaad veel weg, maar helaas niet alles weet ik inmiddels. Haal maar eens een brein los bij een Volvo bak, die recent gespoeld is, dan zul je zien dat er nog best wat troep in blijft wat domweg niet weg gaat. Helemaal niet erg, als het maar daar op zn plek blijft. Neemt niet weg dat autm olie onderhoud niet vergeten moet worden, het liefst wat vaker dan te weinig. Jammer dat de volvo bakken geen pan hebben met een filter en magneet.

Als je de zelf lerende werking wilt versnellen, dan haal je simpelweg de accu even los voor 20min.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: schokken op laag toerental

 · 
Posted: 22.11.2020 - 22:33  ·  #23
Inderdaad. De spoeler heeft de pan los gehad, filter vernieuwd, nieuwe magneten erin en de pan schoon gemaakt met een speciaal reinigingsmiddel.
Hij vertelde ook dat je geen remmenreiniger moet gebruiken om de pan schoon te maken. Dit laat volgens hem lichte vlekken na wat alkalisch is en daardoor vocht aangetrokken kan worden door de afdichting van de carterpan heen. En vocht moet je natuurlijk niet hebben in je versnellingsbakolie.

Overigens hier even het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=BJ8oXhn_Q0s
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: schokken op laag toerental

 · 
Posted: 22.11.2020 - 22:58  ·  #24
Huh? De afdichtingen laten geen olie door naar buiten, maar zouden wel vocht naar binnen toe laten??😂😂

Die extra dure bus reiniger hebben ze hem goed verkocht 😎😎

Prima spoeling lijkt me.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: schokken op laag toerental

 · 
Posted: 23.11.2020 - 10:33  ·  #25
Ik volg dat kanaal al een tijdje.
Die jongen die de spoeling heeft gedaan heeft ook pas geleden de hele motor van die S-klasse zo goed als gereviseerd. De koppen zijn gelicht...etc.
Er moest heel wat aan gebeuren voor het ding goed liep. Er is voor volgens mij € 11.000,- geïnvesteerd in die S-klasse.
De timing was van slag af en er moest ondermeer een nieuwe ECU in. Er werd verteld dat hij 1 van de beste monteurs was in Duitsland. Had meegedaan in een competitie.
Tja, zo'n S-klasse dat is een hele dure jongen in onderhoud en om überhaupt fatsoenlijk aan het lopen te houden. Niet te vergelijken met onze Volvo's die heel wat minder onderhoud vragen en ook betrouwbaarder zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0