Schokken met remmen

 
 
 
 
 
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Schokken met remmen

 · 
Posted: 10.06.2016 - 09:27  ·  #1
Dag allen,

Mn v70 (n uit eind 2000) schokt met remmen.
Na het vervangen van de draagarmen, fuseekogels, veerschotels en veerpootlager plus schokbrekers is het wel minder geworden, maar nog steeds duidelijk voelbaar.
De schijven achter zijn ook pas vervangen maar dat maakt geen verschil.
Schijven en blokken voor zijn nog geen 10.000 km oud.
Heb bij mn vorige auto voor kromme schijven gehad en dat voelde anders aan, dat was meer trillen ook met hard remmen. Nu is het meer schokken en vooral voelbaar als je normaal remt.
Banden zijn ook nieuw.

Ik voel een lichte speling in mn stuur. Denk dat het misschien iets met de stuurinrichting te maken heeft.
Zou dat kunnen. Of aandrijfassen?
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 10.06.2016 - 09:29  ·  #2
Hij remt verder goed?
Remolie is ook niet te oud en geen lucht in?
Voel je het ook in je pedaal?
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 10.06.2016 - 09:37  ·  #3
Remt verder prima ja. Toen de schijven er voor op gekomen zijn is ook de remolie vervangen, dat is wat ik uit het serviceboekje opmaak. De auto was toen nog niet in mijn bezit. Echt in mn pedaal voel ik het niet nee, het is meer de voorkant die schud/schokt. Misschien dat er een zuigertje in de remklauw blijft hangen. De klauwen zien er goed verroest uit, al hoeft dat niks te zeggen natuurlijk.

Als de schijven nou wat ouder waren geweest had ik wel de gok willen nemen die te vervangen, maar aangezien ze vrij nieuw zijn lijkt het me verspild geld. Eerst is kijken wat het anders zou kunnen zijn.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 10.06.2016 - 09:47  ·  #4
haal de klauw eens eraf inderdaad. Zuiger zou kunnen. Zou niet de eerste keer zijn iig.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 10.06.2016 - 16:35  ·  #5
Zijn de remzadels wel mooi schoon? Misschien zit hier veel rotzooi op waardoor de remblokken hier niet mooi overheen glijden.
Wiel eraf, klauw losmaken, remblokken eraf en de blokken en het remzadl goed gaan poetsen met remmenreiniger en staalborstel. Daarna alle vlakken waar blok en zadel in contact komen insmeren met keramisch vet.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 10.06.2016 - 16:59  ·  #6
Zal ze er binnenkort afhalen om te kijken. Keertje schoonmaken en invetten kan sowieso geen kwaad. Als blijkt dat de zuigers stroef gaan dan weet ik dat ook gelijk en kunnen er eventueel andere op.

Maar het schokken/schudden heeft dus niet te maken met zaken als stuurkogels, aandrijfassen of stuurkolom. Zouden er dan ook andere symptomen zijn
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 10.06.2016 - 17:05  ·  #7
Kan ook gewoon met het oppervlak van de schijven te doen hebben .
Keer te heet geweest , of matige kwaliteit , een noodstop kan oorzaak zijn geweest , zeker als de boel nog niet ingeremd was .
Dat is ook de reden dat ik origineel spul gebruik , schijven en blokken, dat verminderd de kans op dit soort vervelende sympthomen vrijwel tot nul .
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 12.06.2016 - 08:29  ·  #8
Ik heb dit ook gehad en na 2x de olie van de automaat bak te hebben vervangen kort achter elkaar ( 7000km ) was het schudden en hobbelen tijdens het remmen vrijwel weg.

Geen idee of dat de oorzaakwas maar ik was er mee geholpen en het waren ook niet de kosten. :D :D :D
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 12.06.2016 - 08:36  ·  #9
Ik denk het eerst aan kromme schijven...
Slechte schijven zullen snel kromtrekken.
En de combi blokken/schijven zullen ook een rol kunnen spelen...
Dus welk merk schijven heb je er onder?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 12.06.2016 - 08:38  ·  #10
Oh, en dan nog iets, de naven moeten brandschoon zijn als er nieuwe schijven geplaatst worden, geldt ook voor velgen.
Kleine roestvorming kan al een rol spelen.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 13.06.2016 - 11:15  ·  #11
Quote door Marc de Rooij

Ik heb dit ook gehad en na 2x de olie van de automaat bak te hebben vervangen kort achter elkaar ( 7000km ) was het schudden en hobbelen tijdens het remmen vrijwel weg.

Geen idee of dat de oorzaakwas maar ik was er mee geholpen en het waren ook niet de kosten. :D :D :D


Die heb ik bij aanschaf laten flushen (nog geen 3000 km geleden).
Maar omdat nou nog een keer te doen, was toch iets van 350 euro kwijt. Of is vervangen iets anders dan flushen
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 13.06.2016 - 11:18  ·  #12
Quote door TPR Powerflush

Oh, en dan nog iets, de naven moeten brandschoon zijn als er nieuwe schijven geplaatst worden, geldt ook voor velgen.
Kleine roestvorming kan al een rol spelen.


Daar zat ik ook aan te denken.
Binnenkort eraf halen en zuigers checken plus naven en deze goed schoonmaken. De schijven achter kreeg ik haast niet los, zo vast(ik neem aan door roest) zaten ze.
Merk weet ik niet, zaten er al op.
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 15.06.2016 - 06:49  ·  #13
Quote door joriz

Quote door Marc de Rooij

Ik heb dit ook gehad en na 2x de olie van de automaat bak te hebben vervangen kort achter elkaar ( 7000km ) was het schudden en hobbelen tijdens het remmen vrijwel weg.

Geen idee of dat de oorzaakwas maar ik was er mee geholpen en het waren ook niet de kosten. :D :D :D


Die heb ik bij aanschaf laten flushen (nog geen 3000 km geleden).
Maar omdat nou nog een keer te doen, was toch iets van 350 euro kwijt. Of is vervangen iets anders dan flushen


vervangen is inderdaad iets anders dan flushen.

Bij vervangen tap je de olie af en vul je weer bij. Bij een classic houd dat in dat je maar de helft kan aftappen en daarom dus 2x gedaan.

Bij flushen gaat men echt spoelen ( ook met schoonmaakmiddelen geloof ik ) en wordt de complete olie vervangen.

Als jij al aangeeft dat de auto is geflushd dan kan hij er weer 100k tegenaan geloof ik.

Was dit probleem voor het flushen ook al aanwezig
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 15.06.2016 - 21:55  ·  #14
Ik denk schijven. Er zijn vele redenen waarom ze krom kunnen worden. afhankelijk van mate schokt t meer of minder. bv laatste tijd hier en daar nogal nat geweest. met hete remschijven door diepe plas en t kan raak zijn. of roestvorming op pasvlak van schijf. kortom schijf controleren.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Schokken met remmen

 · 
Posted: 06.07.2016 - 12:50  ·  #15
Morgen een afspraak bij de garage voor een remproef, dan kunnen ze zien of het aan de schijven ligt. Ben benieuwd, een setje nieuwe schijven kost de wereld niet dus zou fijn zijn als het daarmee opgelost is. We zullen zien.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0