Expertise over dubbel massa vliegwiel gevraagd
Situatie
Volvo S60 T5 2001 met 230.000 km.
Al van toen ik deze aankocht (20.000 km geleden) moet je heel precies schakelen (koppeling niet te snel loslaten en gelijktijdig beetje gas geven) om te voorkomen dat de auto schokt / bokt bij het terugkoppelen. Vooral in lage versnellingen. Ik ben er ondertussen zodanig in getraind dat het niet merkbaar is, maar als ik iemand anders laat rijden lijkt het alsof het beginnende bestuurders zijn die nog niet soepel kunnen schakelen (terwijl dit niet zo is).
Hetzelfde effect is er als je in een lage versnelling rijdt (1 of 2), het gas loslaat en dan ineens terug gas geeft.
Verder zijn er geen symptomen die duiden op een versleten vliegwiel. Geen trillingen, ook niet op koppelingspedaal of versnellinspook. Geen abnormaal geluid, ook stationair. Geen weerstand of moeilijkheden bij het bedienen van de versnellingspook.
Tegenstrijdige verdikten :think
De volvo-kenner heeft zelf een proefrit gemaakt en zei dat de veren van het dubbel massa vliegwiel zouden versleten zijn waardoor er teveel (of was het te weinig?) speling is tussen de twee massa's. Hierdoor kunnen deze de schokken niet voldoende opvangen wanneer de draaiende motor terug aangekoppeld wordt (op de aandrijfas, via de koppeling e.t.c.). Het is al even geleden dus mogelijk zeg ik het niet correct.
Iedereen kan zich natuurlijk vergissen maar volgens mij heeft hij het bij het rechte eind en twijfel op zich ook niet aan zijn logische uitleg.
Maar waarom spreken 2 andere garagisten dit regelrecht tegen?
Ze waren allebei verbaasd over deze uitleg en probeerden me te overtuigen dat dit met het vliegwiel niets te maken heeft. Ze zeggen al lachend dat ze met plezier een nieuw vliegwiel willen zetten als ik dat wil, maar dat het weggegooid geld zou zijn.
Wat de 3e garagist zegt houdt wel steek. Versleten motorsteunen geven teveel speling waardoor de te sterk kantelende motor het schokken zou veroorzaken. Dit wordt hier bevestigd
Wat is er gedaan =)
Vragen :noidea:
Kan dit effectief aan het dubbele massa vliegwiel liggen? Iemand al ervaring mee gehad?
Welk merk en type vliegwiel zit er origineel in een volvo van dit jaar?
Volgens dit topic is dit LUK, maar wordt verder gezegd dat het ook een ander merk zoals Sachs en Valeo kan zijn.
Ik vind grofweg 3 merken van dubbele massa vliegwielen met sterk variërende prijzen:
LUK 415 0178 10 : 550 € - 1 100 €
Sachs 2294 001 332: 750 € - 1 050 €
Valeo 836196: 950 € - 1 350 €
Wat is het verschil tussen deze 3? Waarom een bepaald merk (of type) kiezen?
Is een revisie of regeneratie van een vliegwiel een goed idee?
Er is een bedrijf www.dubbel-massa.nl dat gespecialiseerd is in regeneratie van dubbele massa vliegwielen.
Een herstelling / regeneratie van een vliegwiel voor mijn wagen zou 300 € excl. BTW kosten. Het vliegwiel moet je los binnenbrengen of opsturen, dus zelf (laten) demonteren en later terug monteren.
Toch een grote besparing als ik zie dat er gebruikte dubbel massa vliegwielen worden aangeboden aan iets meer dan 100 € (behalve dan t.o.v. LUK aan de laagste prijs waar het prijsverschil klein is).
Het is een Pools bedrijf dat net over de Belgische grens in Frankrijk gevestigd is (wel vreemd dat ze dan enkel een .nl adres hebben en ook nog alleen maar Frans spraken aan de telefoon).
Modellen met automatische versnellingsbak hebben geen dubbele massa vliegwiel als ik het juist heb?
Bij voorbaat dank voor jullie bijdragen
Situatie
Volvo S60 T5 2001 met 230.000 km.
Al van toen ik deze aankocht (20.000 km geleden) moet je heel precies schakelen (koppeling niet te snel loslaten en gelijktijdig beetje gas geven) om te voorkomen dat de auto schokt / bokt bij het terugkoppelen. Vooral in lage versnellingen. Ik ben er ondertussen zodanig in getraind dat het niet merkbaar is, maar als ik iemand anders laat rijden lijkt het alsof het beginnende bestuurders zijn die nog niet soepel kunnen schakelen (terwijl dit niet zo is).
Hetzelfde effect is er als je in een lage versnelling rijdt (1 of 2), het gas loslaat en dan ineens terug gas geeft.
Verder zijn er geen symptomen die duiden op een versleten vliegwiel. Geen trillingen, ook niet op koppelingspedaal of versnellinspook. Geen abnormaal geluid, ook stationair. Geen weerstand of moeilijkheden bij het bedienen van de versnellingspook.
Tegenstrijdige verdikten :think
- Een ervaren kenner op dit vlak (actief op dit forum): vliegwiel is versleten
- Andere garagist: dit is eigen aan dit soort motor (lijkt me onwaarschijnlijk)
- Nog andere garagist: motorsteun onder de motorbalk moet vervangen worden
De volvo-kenner heeft zelf een proefrit gemaakt en zei dat de veren van het dubbel massa vliegwiel zouden versleten zijn waardoor er teveel (of was het te weinig?) speling is tussen de twee massa's. Hierdoor kunnen deze de schokken niet voldoende opvangen wanneer de draaiende motor terug aangekoppeld wordt (op de aandrijfas, via de koppeling e.t.c.). Het is al even geleden dus mogelijk zeg ik het niet correct.
Iedereen kan zich natuurlijk vergissen maar volgens mij heeft hij het bij het rechte eind en twijfel op zich ook niet aan zijn logische uitleg.
Maar waarom spreken 2 andere garagisten dit regelrecht tegen?
Ze waren allebei verbaasd over deze uitleg en probeerden me te overtuigen dat dit met het vliegwiel niets te maken heeft. Ze zeggen al lachend dat ze met plezier een nieuw vliegwiel willen zetten als ik dat wil, maar dat het weggegooid geld zou zijn.
Wat de 3e garagist zegt houdt wel steek. Versleten motorsteunen geven teveel speling waardoor de te sterk kantelende motor het schokken zou veroorzaken. Dit wordt hier bevestigd
Wat is er gedaan =)
- Steunen vervangen waar de (horizontaal dwarse) motorbalk (torque-bar ?) op vast zit. Dit gaf inderdaad een verbetering maar het symptoom is nog niet weg.
- Bij de garage waar ik de wagen aankocht zei men destijds dat er onlangs een nieuwe koppeling was gestoken. Eerst dacht ik dat dit hier aan te wijten was (gevoeligheid nieuwe koppeling). Dat lijkt dus niet het geval.
Vragen :noidea:
Kan dit effectief aan het dubbele massa vliegwiel liggen? Iemand al ervaring mee gehad?
Welk merk en type vliegwiel zit er origineel in een volvo van dit jaar?
Volgens dit topic is dit LUK, maar wordt verder gezegd dat het ook een ander merk zoals Sachs en Valeo kan zijn.
Ik vind grofweg 3 merken van dubbele massa vliegwielen met sterk variërende prijzen:
LUK 415 0178 10 : 550 € - 1 100 €
Sachs 2294 001 332: 750 € - 1 050 €
Valeo 836196: 950 € - 1 350 €
Wat is het verschil tussen deze 3? Waarom een bepaald merk (of type) kiezen?
Is een revisie of regeneratie van een vliegwiel een goed idee?
Er is een bedrijf www.dubbel-massa.nl dat gespecialiseerd is in regeneratie van dubbele massa vliegwielen.
Een herstelling / regeneratie van een vliegwiel voor mijn wagen zou 300 € excl. BTW kosten. Het vliegwiel moet je los binnenbrengen of opsturen, dus zelf (laten) demonteren en later terug monteren.
Toch een grote besparing als ik zie dat er gebruikte dubbel massa vliegwielen worden aangeboden aan iets meer dan 100 € (behalve dan t.o.v. LUK aan de laagste prijs waar het prijsverschil klein is).
Het is een Pools bedrijf dat net over de Belgische grens in Frankrijk gevestigd is (wel vreemd dat ze dan enkel een .nl adres hebben en ook nog alleen maar Frans spraken aan de telefoon).
Modellen met automatische versnellingsbak hebben geen dubbele massa vliegwiel als ik het juist heb?
Bij voorbaat dank voor jullie bijdragen
