Schokken/stoten

Inhouden op snelweg

 
 
 
 
 
Wooter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 25.09.2018 - 08:54  ·  #31
Garage heeft mij trouwens verzekerd dat de ETM niet het problem is.
We gaan nu te injectie trein vervangen, inclusief alle injectoren.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 25.09.2018 - 09:11  ·  #32
Etm kan je testen in Vida. Als jouw garage geen vida heeft, dan kunnen ze ook nooit met zekerheid zeggen dat de Etm goed is.

Etm kan heel rare storingen als gevolg hebben als ie net buiten zijn bereik zit.

Je kan trouwens ook nog even kijken of de bedrading van de sensoren niet beschadigd zijn waardoor ze af en toe aan massa komen te liggen.

PS ik denk niet dat het aan je injectoren ligt.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 25.09.2018 - 09:17  ·  #33
Ik dus ook niet, zie ook niet hoe de injectierail incl injectors deze storing zou kunnen veroorzaken.... Er zou een injector kunnen blijven hangen cq open staan, maar dat merk je a) al onder het rijden en b) dat gebeurt nooit met alle 5 tegelijk. Ik krijg steeds meer het gevoel (hoop dat ik het mis heb) dat de garage bezig is op de trail and error methode en van alles aan het vervangen zijn om de storing proberen op te lossen, zonder echt specifiek op zoek te zijn.

Daarbij vraag ik mij nog steeds bepaalde dingen af, o.a. over de ETM software. Ik heb al eerder gevraagd om screenshots van de foutcode zodat we gerichter zouden kunnen mee kijken. Poika heeft al aangeboden om mee te kijken. Ook is het zo dat als er een lampje brand er altijd een foutcode is opgeslagen, die met Vida is uit te lezen. Een universeel apparaat kan dit (vaak) niet.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 25.09.2018 - 09:37  ·  #34
Voordat er onduidelijkheden ontstaan. De auto staat al een paar dagen bij mij. Ik kom er ook 1 2 3 niet uit helaas.

Zat nog een originele ETM op met witte sticker. Gekloond met vdash en een gele sticker etm gemonteerd. Helaas geen verbetering. Software was wel de nieuwste, daar de ETM in 2015 al was herladen door dealer. Tweedehands is niet zaligmakend, maar er is totaal geen verandering. Nieuwe is peperduur. Overigens geen ruildeer meer.

De enige relevante foutcode is ECM-261A actieve lambda regeling van de lange termijn bovengrens. Zie vida voor mogelijk oorzaken heren.

Voorste lambdasone al gewisseld met een andere.

Rooktest inlaat, lekkage verholpen.

ETC ETC.

Ding loopt van begin af aan meteen heel rijk, en slaat dood. Heel vreemd.

Uiteraard al meermaals met Vida live uitgelezen (ettelijke uren)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 25.09.2018 - 10:00  ·  #35
OK, kun je de volgende waardes geven cq uitsluitingen ?

waarde etm ?
waarde gaspedaal ?
voltage gemeten over lmm stationair ?
evap in orde ?
lekkage uitlaat ?
verwarming lambda gemeten en getest ?
ltft en stft waardes ?
welke injectors zitten erin ?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 25.09.2018 - 10:06  ·  #36
Hoi Dirk, als je het leuk vind mag je zelf even langs komen. ik heb geen tijd om dit zo via het forum te doen.

De dingen die je opnoemt heb ik voor 98% gecheckt.

LMM al uitgewisseld.

Voorste lambda sensor is een wideband. Is NIET te meten. Ook nie te controleren (zie vida)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 25.09.2018 - 10:23  ·  #37
Snap ik maar ik kan hier ook niet weg helaas. Een widebandsensor kun je wel meten, vergis je hier aub niet in ! Gewoon met een digitale multimeter. Zie hier: https://www.tiepie-automotive….-broadband. Dit verhaaltje geld ook, een heel eind, voor de Bosch sensoren. Het mooiste is natuurlijk deze sensoren te meten een scoop. Maar als hij te rijk loopt moet dit aan de STFT te zien zijn, deze zal dan vaak negatief moeten zijn. LMM uitgewisseld maar wat is het voltage over de LMM heen bij stationair draaien ? Deze moet ergens rond de 1.7V liggen en mag echt niet veel anders zijn.

Is de KVSsensor nog nagekeken / doorgemeten want die kan het ook nog veroorzaken bedenk ik mij net.
sweets60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 152
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Schokken/stoten

 · 
Posted: 25.09.2018 - 10:45  ·  #38
Het klinkt misschien gek hoor. Maar ik zou is gewoon een goede live uitlezing doen zowel stilstaan als rijdend, en dan niet geheel onbelangrijk de goede componenten selecteren die je live wil lezen. Dan haal je het probleem zo naar voren.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 26.09.2018 - 06:16  ·  #39
Even met Poika aan het brainstormen geweest en meegekeken via Whatsapp. Je ziet de lambdasensor op bank 2 totaal de mist ingaan als hij gaat 'verzuipen' 'te rijk gaat lopen. Waarschijnlijk toch de ETM, de rest mag/kan Poika beter vertellen :)
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 26.09.2018 - 08:10  ·  #40
gaat het om een turbo variant ? TCV turbo druk regelaar ook al getest ?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 26.09.2018 - 08:25  ·  #41
Ik ben wel benieuwd!
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 26.09.2018 - 09:01  ·  #42
Quote door Dimitri1970

gaat het om een turbo variant ? TCV turbo druk regelaar ook al getest ?
Ben er eigenlijk wel van overtuigd dat Poika hier naar gekeken heeft, maar is verder ook niet interessant voor dit probleem wat de auto heeft. Het verzuipen heeft absoluut niets te maken of de turbo wel of niet werkt (als het al een turbo model is :) ) Turbo staat hier compleet los van namelijk.
sweets60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 152
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Schokken/stoten

 · 
Posted: 26.09.2018 - 09:53  ·  #43
Ik zou nogmaals maar is een goede live uitlezing met de goede gekozen componenten doen. En daarna eventueel met Vida gaan doormeten. Dan heb je het probleem zo naar boven gehaald!
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 06.10.2018 - 10:24  ·  #44
Is er al iets bekend over de oorzaak? Of is het probleem nog niet getackelt ?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Schokken/stoten

 · 
Posted: 06.10.2018 - 19:49  ·  #45
Zoals ook door Dirk aangegeven, lijkt dit toch sterk op een gasklephuis probleem.
Een nieuw gasklephuis is niet meer te koop voor een MY 2001. Wel een door Volvo gereviseerde versie.

Ik heb soortelijke problemen gehad. Destijds nagenoeg alles uitgezocht, omdat er net een jaar daarvoor een door Volvo gereviseerd gasklephuis in was gekomen.
Bleek het uiteindelijk toch weer het gasklephuis te zijn. De testen in Vida doorstond dat gasklephuis prima, foutmeldingen kwamen pas naar boven in de 'advanced mode' in Vida (als de normale controles niets opleveren).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0