Schokkerig optrekken T5 (2003)

 
 
 
 
 
arjenvaalburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Schokkerig optrekken T5 (2003)

 · 
Posted: 25.12.2016 - 14:03  ·  #1
Lijkt erop dat ik een oplossing heb gevonden, naar aanleiding van een opmerking van een niet-volvo monteur.

Mijn T5 trekt schokkerig op, net alsof de lucht/brandstof telkens beetje geknepen is. Inmiddels al een nieuwe IPD TCV geplaatst, Inlaatsensor vervangen, turbo af laten stellen, bobines vervangen, EGR laten reinigen.

Kwam deze monteur met de suggestie van vervangen van het membraan van de BOV (blow of bypass) daar zit een membraan rubber in, die hij bij gelijksoortige problemen aan een Ford Siera had vervangen. Dit hoedje gaat lekken en dan is de turbodruk regeling corrupt.

Dit lijkt me heel logisch!

Ga ik dus vervangen. Iemand anders dat al eens gedaan? Gaat dus om het driehoekige kapje, nabij de actuator.
arjenvaalburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Schokkerig optrekken T5 (2003)

 · 
Posted: 25.12.2016 - 22:22  ·  #2
Heb het 1 voor 1 vervangen, iets verbetering, maar echt euvel loste het niet op.

Skandix is mooie prijs, weet niet wat de verzendkosten zijn.

Via Aliexpress (Kynaguwa) wordt ook een set aangeboden voor $43 + verzending. Ik bestel er dan ook een gele veer bij (15-23 psi). Mijne is gechipt tot 18 psi. Op eBay wordt ook een set aangeboden, in AU$, komt in de bus voor 70 euro totaal (kap+membraan+veer).

Heb eerder al een High Performance actuator van Kyanguwa besteld en gekregen, dat zag er erg kwalitatief uit. Heb ik weer doorverkocht met een 18t turbo en high flow uitlaatspruitstuk. Was van plan te upgraden, maar vindt 't wel goed zo. Heb nu ook al snel wielspin.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Schokkerig optrekken T5 (2003)

 · 
Posted: 26.12.2016 - 07:22  ·  #3
Denk dat een kleine waarschuwing wel op zijn plaats is hier.... Ik rij zelf met een complete Kinugawa 19T met Billetwheel (als een van de weinige) rond en heb er een verstelbare wastegate en versterkte BOV spring inzitten, beide ook van Kinugawa.

De standaard MHI veren voor zowel de wastegate als BOV zijn 0.5 bar en die voldoen normaliter voor de meeste mensen afdoende. De standaard veren van 0.5 bar van Kinu zijn echt te slap en daar haal je de drukken niet mee. Maar pas op, met de zogenaamde 1 bar veren (idd de rode) in de BOV en een 1 bar veer in de wastegate draai je zo een load van 12.4 en heb je een turbodruk van 1.4-1.5 bar (20-22 PSI) en daar zal je tune toch echt op aangepast moeten worden anders trap je alles kapot. Heb er al genoeg gezien.....

Maar advies is dus ga niet zo maar, zonder tune aan te passen, de veren vervangen van of wastegate of BOV, of zonder te weten waar je nu mee bezig bent en wat voor gevolgen dit kan hebben.
arjenvaalburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Schokkerig optrekken T5 (2003)

 · 
Posted: 26.12.2016 - 09:18  ·  #4
Gezamenlijk bestellen is goed idee. Heb nog even de vraag uitstaan bij Kinugawa wat 't kost om 't te combineren.

Heb zelf inderdaad ook de actuator laten afstellen (4.4 psi). Wat doet het dichten van de boutjes klepsmering? Ik rijd overigens niet op LPG.

Laten tunen bij Tunex, zou naar 275 pk moeten gaan. Piekte echter niet, wsn ook met de bypass valve te maken. Gisteren bougies vervangen, Volvo T5 origineel.

Heb ook een IPD turbodrukmetertje (=mechanisch drukmeter), die is vrij constant. Dus denk dat mijn sensor wel goed is. Via een obd2 stekker (ook een paar euro bij aliexpres) kun je ook een app gebruiken omdat te meten (en je foutcodes te lezen en te wissen).
arjenvaalburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Schokkerig optrekken T5 (2003)

 · 
Posted: 27.12.2016 - 00:26  ·  #5
Ah. Ook nog vergeten. Heb een RVS custom downpipe en uitlaat. Ruim 3,5 inch verjongend naar achteren 2,5 inch. En cat back uiteraard. Bromt me wel teveel naar m'n zin, maar tis kaal of kammen...

Tunex heeft een goede reputatie. De waarschuwing van Dirk snijdt hout overigens. Heb voor de tuning aangegeven pas vanaf 3000 tpm serieus te boosten. Uit diverse fora heb ik geconcludeerd dat onze motoren gevoelig zijn onder de 2500 tpm, maar erboven heel veel kunnen hebben... Hij is ook op de rollenbank geweest overigens, aldaar werd ook de limiet vastgesteld. Na vervanging van de bov gaat ie weer naar Tunex en op de bank.
arjenvaalburg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Schokkerig optrekken T5 (2003)

 · 
Posted: 27.12.2016 - 09:37  ·  #6
Heb je een PM gestuurd ivm bestellen BOV set.
Heb het drijfstangen verhaal nergens echt kunnen checken, heb je een overzicht welke chasisnummers?

Was trouwens nog wat vergeten in de upgrade lijst: een strut bar/veerpootbrug. Kostte me 125 euro en is veruit de beste investering geweest tot op heden. Strakker in de bochten en op hoge snelheden (Autobahn), geen comfort verlies.
VolvoLexie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 46
Berichten: 83
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Schokkerig optrekken T5 (2003)

 · 
Posted: 02.01.2017 - 12:09  ·  #7
Wie heeft die 3,5 en 3 inch pijpen gemaakt ik kan er weinig over vinden? ben ook aan het kijken naar zo'n r spruitstuk maar ook daar is het moeilijk zoeken op ebay.de:(

oja en wat hebben jullie voor een intercoolers? gewoon standaard of ook een andere / aliexpress model?
groeten Alexander
 
Selected quotes for multi-quoting:   0