Schommelen Stationair Warm 2.4T XC70 B5244T3

Wie heeft een VIDA omgeving Rotterdam?

 
 
 
 
 
michael_arch
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 28
Berichten: 7
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Schommelen Stationair Warm 2.4T XC70 B5244T3

 · 
Posted: 06.10.2023 - 11:03  ·  #1
Ha iedereen,

Na een tijdje een uitstap naar Saab te hebben gehad heb ik een XC70 op de kop getikt voor de winter. Het is een keurig onderhouden auto met een schappelijke km-stand van 412.000km. Motor loopt in principe keurig en de handbak doet wat hij moet doen. Bij de aankoop meldde de vorige eigenaar dat de auto sporadisch schommelend stationair loopt. Tijdens de proefrit liep hij echter perfect, zowel onder acceleratie als stationair.

Pas later ervaarde na aankoop ik wat hij benoemde, een lichte schommeling in toerental. Niet bijster vervelend en gelijk weg na het opnieuw starten van de auto. Koud komt het niet voor. Het moet voor de vorige eigenaar echter een grotere ergernis zijn geweest, want een reeks aan usual suspects zijn vervangen en//of gereinigd. Gasklephuis (gele sticker) vacuumslangen, koppelingssensor, carterventilatie, distributieriem, krukas- en nokkenaskeerringen en meer.

Ongeacht de leeftijd en ervaring van de auto wil ik hem wel goed functionerend houden en ga ik langzaamaan zoeken naar de oorzaak. Wellicht dat de werking van de VVT op de uitlaatklep beperkt is. Ik zou graag hem laten uitlezen met VIDA, maar beschik niet over de hard- en software noch de juiste kennis om het goed te interpreteren. Is er iemand in omgeving Rotterdam/Den Haag die mij hiermee kan helpen?

Bedankt!
Groet
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1618
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Schommelen Stationair Warm 2.4T XC70 B5244T3

 · 
Posted: 06.10.2023 - 12:55  ·  #2
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Schommelen Stationair Warm 2.4T XC70 B5244T3

 · 
Posted: 07.10.2023 - 13:19  ·  #3
uitlezen idd maar LMM en lekkage aanzuiging zijn bekende verdachten. is LMM ook vervangen?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Schommelen Stationair Warm 2.4T XC70 B5244T3

 · 
Posted: 07.10.2023 - 17:34  ·  #4
Quote door GRUNNS60

uitlezen idd maar LMM en lekkage aanzuiging zijn bekende verdachten. is LMM ook vervangen?


Door een originele, of door een b merk?

Bij mij was vacuĆ¼m lekkage en een smerige gasklep oorzaak van het schommelen.
Ook het evap systeem zit daar aan, die hele boel is sowieso erg gevoelig. Bij het kleinste lekje gaat de LTFT alweer omhoog.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0