Schudden

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 04.06.2019 - 20:11  ·  #16
Quote door hermanusb

Quote door Blade

Is het niet steeds de lockup die in en uitschakelt? Automaat toch?

Alleen gaat dat niet op bij accelereren. Wel bij constante snelheid. Als je dan nog wat in je toerenteller ziet.


Het is juist als ik veel gas geef en bij gas en benzine,


Geen slechte motorsteun?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 04.06.2019 - 22:44  ·  #17
Quote door martijn-a

Quote door hermanusb

Quote door Blade

Is het niet steeds de lockup die in en uitschakelt? Automaat toch?

Alleen gaat dat niet op bij accelereren. Wel bij constante snelheid. Als je dan nog wat in je toerenteller ziet.


Het is juist als ik veel gas geef en bij gas en benzine,


Geen slechte motorsteun?


Heeft dat ook invloed op de toerenteller?

Volgens mij zijn ze goed.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 04.06.2019 - 22:53  ·  #18
Quote door Blade

Is het niet steeds de lockup die in en uitschakelt? Automaat toch?

Alleen gaat dat niet op bij accelereren. Wel bij constante snelheid. Als je dan nog wat in je toerenteller ziet.


Vanavond een langere rit gehad naar de schietvereniging.

Als ik 110 rij en ik trap het gas diep in voel ik duidelijk de acceleratie en het inhouden.
Het is dan een cyclus van 6 a7 keer accelereren, inhouden, accelereren, inhouden enz.
dan kachel ik tegen de 160 en laat ik het gas los.

Nu ben ik zoals sommigen weten nogal slechthorend en de turbo hoor ik vrij goed.

Ik kan me ook voorstellen als de turbo niet fijn meer werkt dat dit fenomeen zich ook kan gaan voordoen.
Wel turbo, geen of mimder turbo wel turbo enz enz.

Kan ik de turbo op enige manier testen?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.06.2019 - 07:51  ·  #19
De turbo zelf heeft een hevel die je op en neer kunt bewegen als hij niet vast zit.

Verder natuurlijk de TCV (ooit vervangen?) en niet vergeten de vacuüm actuator: die kunnen lekken. Is te testen met een vacuümpomp.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.06.2019 - 09:10  ·  #20
Quote door JJM

De turbo zelf heeft een hevel die je op en neer kunt bewegen als hij niet vast zit.

Verder natuurlijk de TCV (ooit vervangen?) en niet vergeten de vacuüm actuator: die kunnen lekken. Is te testen met een vacuümpomp.


Die hevel weet ik.
Wat een tcv precies is en waar dat ding zit moet ik naar zoeken.
Naam zegt me niks.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.06.2019 - 09:33  ·  #21
TCV = Turbo Control Valve. Een zwart blokje van Volvo en/of Pierburg met wat vacuumaansluitingen, en soms een electrische connector. Plaatje Zat bij mijn vorige diesel vlakbij het luchtfilterhuis, bij mijn huidige heb ik 'm nog niet zien zitten, maar ook niet op gelet. Zal bij een benzine ook weer anders zijn, aangezien het vacuum daar doorgaans uit het inlaatspruitstuk komt, terwijl het bij een diesel van de vacuumpomp komt.
JackC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag Beach :-)
Berichten: 163
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.06.2019 - 09:58  ·  #22
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.06.2019 - 10:10  ·  #23
JackC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag Beach :-)
Berichten: 163
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.06.2019 - 12:50  ·  #24
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.06.2019 - 13:43  ·  #25
als de tcv niet meer lekker werkt werkt de turbo ook niet meer naar behoren en dan kan de auto zekker gaan schokken en inhouden bv
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.06.2019 - 14:25  ·  #26
Quote door Bolbo

TCV = Turbo Control Valve. Een zwart blokje van Volvo en/of Pierburg met wat vacuumaansluitingen, en soms een electrische connector. Plaatje Zat bij mijn vorige diesel vlakbij het luchtfilterhuis, bij mijn huidige heb ik 'm nog niet zien zitten, maar ook niet op gelet. Zal bij een benzine ook weer anders zijn, aangezien het vacuum daar doorgaans uit het inlaatspruitstuk komt, terwijl het bij een diesel van de vacuumpomp komt.


Die op je luchtfilterhuis zit is niet de TCV, maar de regelklep voor de motorsteunen. De TCV zit bij een Euro 3 D5 op het blok zelf, achter de slang van EGR mixer naar inlaat.

Quote door JackC70

Zeg ook niet dat je moet vervangen, voor testen van de tcv heeft iemand dit filmpje gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=qvpjhN-2DdI.


Dat is dus de regelklep voor de motorsteunen.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.06.2019 - 14:47  ·  #27
Wastegate actuator testen is zeker aan te raden, zeker als die een stukje ouder zijn. De veer die erin zit verslapt en je rijd voordat je het weet op wastegate druk rond (0.3 BAR) ipv de 0.5-0.6 BAR die je hoort te halen.

Ik heb het zelf allemaal meegemaakt en gekozen om een nieuwe actuator te kopen, dat was bij mijn stage 0 het missende puzzelstukje. Ik zeg niet dat dit jouw oplossing is, maar het kan zomaar zijn dat dit ermee te maken heeft.

Volvo S80 2.4T New Mambatek Turbo Wastegate Actuator by ND-Photo.nl, on Flickr

Volvo S80 2.4T New Mambatek Turbo Wastegate Actuator by ND-Photo.nl, on Flickr

Volvo S80 2.4T New Mambatek Turbo Wastegate Actuator by ND-Photo.nl, on Flickr

Volvo S80 2.4T New Mambatek Turbo Wastegate Actuator by ND-Photo.nl, on Flickr
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.06.2019 - 14:53  ·  #28
Quote door Tenck

Quote door Bolbo

TCV = Turbo Control Valve. Een zwart blokje van Volvo en/of Pierburg met wat vacuumaansluitingen, en soms een electrische connector. Plaatje Zat bij mijn vorige diesel vlakbij het luchtfilterhuis, bij mijn huidige heb ik 'm nog niet zien zitten, maar ook niet op gelet. Zal bij een benzine ook weer anders zijn, aangezien het vacuum daar doorgaans uit het inlaatspruitstuk komt, terwijl het bij een diesel van de vacuumpomp komt.


Die op je luchtfilterhuis zit is niet de TCV, maar de regelklep voor de motorsteunen. De TCV zit bij een Euro 3 D5 op het blok zelf, achter de slang van EGR mixer naar inlaat.

Quote door JackC70

Zeg ook niet dat je moet vervangen, voor testen van de tcv heeft iemand dit filmpje gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=qvpjhN-2DdI.


Dat is dus de regelklep voor de motorsteunen.


Waarom zou je het vacuum op de motorsteunen willen regelen vraag ik mij af? Ik heb al in Vida zitten kijken en die video maar het is mij niet logisch...
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.06.2019 - 15:08  ·  #29
Quote door martijn-a

Quote door Tenck

Quote door Bolbo

TCV = Turbo Control Valve. Een zwart blokje van Volvo en/of Pierburg met wat vacuumaansluitingen, en soms een electrische connector. Plaatje Zat bij mijn vorige diesel vlakbij het luchtfilterhuis, bij mijn huidige heb ik 'm nog niet zien zitten, maar ook niet op gelet. Zal bij een benzine ook weer anders zijn, aangezien het vacuum daar doorgaans uit het inlaatspruitstuk komt, terwijl het bij een diesel van de vacuumpomp komt.


Die op je luchtfilterhuis zit is niet de TCV, maar de regelklep voor de motorsteunen. De TCV zit bij een Euro 3 D5 op het blok zelf, achter de slang van EGR mixer naar inlaat.

Quote door JackC70

Zeg ook niet dat je moet vervangen, voor testen van de tcv heeft iemand dit filmpje gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=qvpjhN-2DdI.


Dat is dus de regelklep voor de motorsteunen.


Waarom zou je het vacuum op de motorsteunen willen regelen vraag ik mij af? Ik heb al in Vida zitten kijken en die video maar het is mij niet logisch...


Als er vacuum op je motorsteunen staat is de steun zachter, boven een bepaald toerental is er geen vacuum door dit klepje en dan is de steun harder. Dat komt het rijden weer ten goede. Zonder deze vacuum motorsteunen tril je bij stationair redelijk de auto uit.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden

 · 
Posted: 05.06.2019 - 15:43  ·  #30
Oke.

Ik ben weer een klein stapje verder, nog niet naar een oplossing maar bij toeval geconstateerd.
Ik heb net nieuwe bandjes die stil zijn en dan beginnen andere geluidjes ineens op te vallen.

Bijvoorbeeld de turbo die ik dacht te horen.
Dat was de turbo niet,

Vandaag moest ik naar Fortex in Enschede om een nieuwe voortent te laten aanmeten.
Babbelend met moeders de vrouw zonder radio aan.
Ik nog zo van hoor jij die fluittoon. Zegt ze ja de turbo.

Alleen omdat de auto half. Zoveel lawaai maakte als eerder valt het meer op.

Omdat mijn lpg bijna op was schakelde ik over op benzine en de fluittoon is weg.
eerst viel me dat niet zo op maar als ik gas geef rond de 1500 of meer toeren meende ik de turbo te horen.

Na een paar km rijden viel het op dat het turbo geluid weg was en al nadenkend had ik zoiets vanmik zet hem op lpg en ja hoor....
Mij zogenaamde turbo geluid weer terug.

Minuut later op benzine.... geen geluid,
Minuut lateer lpg fluit toon.....

Minuut later. Hééé geen fluittoon...

Oftewel.

Er zit een fluittoon in de lpg installatie.
Blijkbaar iets met de omschakeling??

Nu kan ik me best voorstellen dat als er iets in die omschakeling niet zuiver is dat dit het geluid EN misschien onvoldoende brandstof genereerd waardoor bij acceleratie en soms bij starten een probleem ontstaat?

Iemand dus ervaring met lpg installatie die fluit bij accelaratie? Want zodra ik stabiel rijd is hij stil

Uiteraard ga ik hiervoor sowieso naar Agit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0