Schuine bandenslijtage achter

 
 
 
 
 
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Schuine bandenslijtage achter

 · 
Posted: 01.03.2023 - 16:02  ·  #1
Gister even aan het kijken geweest naar de remschijven ivm vervanging en kwam tot de ontdekking dat mijn rechter achterband schuin is afgesleten. Links heb ik nog niet kunnen kijken helaas. Nou vond ik een uitlijn rapport uit 2022 kan dat er iets mee te maken hebben?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Schuine bandenslijtage achter

 · 
Posted: 01.03.2023 - 17:49  ·  #2
Een fotootje van de banden achter zal helpen bij de analizen

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de spooring aan 1 kant ook maar aan 1 kant extra slijtage geeft
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Schuine bandenslijtage achter

 · 
Posted: 01.03.2023 - 18:07  ·  #3
Quote door bartk

Een fotootje van de banden achter zal helpen bij de analizen

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de spooring aan 1 kant ook maar aan 1 kant extra slijtage geeft


Dat snap ik maar is lastig foto’s maken nu ben aan het werk haha doe het morgen ochtend even vanavond is het donker.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Schuine bandenslijtage achter

 · 
Posted: 01.03.2023 - 19:50  ·  #4
De uitlijning is een 2 wiel uitlijning geweest en duidelijk geen 4 wiel uitlijning. Laat hem maar vierkant uitlijnen dan zal je probleem wel weg zijn.
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Schuine bandenslijtage achter

 · 
Posted: 01.03.2023 - 20:09  ·  #5
Quote door Johan XC70

De uitlijning is een 2 wiel uitlijning geweest en duidelijk geen 4 wiel uitlijning. Laat hem maar vierkant uitlijnen dan zal je probleem wel weg zijn.


Klopt inderdaad alleen de voorwielen na het vervangen van draagarmen (overigens niet mijn voorkeur als je toch bezig bent doe ze allemaal).
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Schuine bandenslijtage achter

 · 
Posted: 01.03.2023 - 22:40  ·  #6
Zeker als je ziet dat het achter niet goed staat....
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1460
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Schuine bandenslijtage achter

 · 
Posted: 02.03.2023 - 04:57  ·  #7
De stelmogelijkheden achter zijn zeer beperkt. Mogelijk kunnen de achterwielen niet meer in het groen komen wegens slijtage van de rubbers. Dan zou je andere links moeten monteren (met stelmogelijkheid ipv zonder) om daarvoor te compenseren.

En zelfs als alles op de brug in het groen staat....als je rubbers in de achterwielophanging gaar zijn, dan wijzigt de stand van de wielen toch bij het rijden (rolweerstand) en zeker remmen.
Zelf heb ik er ook last van dat de buitenzijde van de band sneller slijt dan de binnenzijde. (teveel toespoor ??)

Natuurlijk geldt altijd: als je het niet probeert, dan gaat het ZEKER niet lukken.
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Schuine bandenslijtage achter

 · 
Posted: 02.03.2023 - 11:07  ·  #8
Bij mij is het inderdaad de buitenzijde die harder slijt daar heeft de band een goeie mm minder profiel. Vooral aan de rechterkant.

Op de foto’s is het niet heel goed te zien.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Schuine bandenslijtage achter

 · 
Posted: 02.03.2023 - 12:03  ·  #9
Vaak wordt de achterzijde idd niet meegenomen. De garages denken vaak dat dat niet kan of vinden het lastig . Bij onze Volvo's wel belangrijk en meestal wel te stellen. Het is dus wel wat lastiger dan voor , maar prima te doen. en ja als de rubbers slecht zijn is het natuurlijik kansloos, maar een goede uitlijner checkt dat eerst, anders is stellen sowieso kansloos. In dit geval is de toespoor achter de groot. Dat moet normaliter prima bijgesteld kunnen worden. Toespoor is slijtage aan de buitenkant van de band.
Maartenwk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uitgeest
Leeftijd: 33
Berichten: 158
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Schuine bandenslijtage achter

 · 
Posted: 02.03.2023 - 14:39  ·  #10
Ja precies. Het is inderdaad de buitenzijde van de banden. Het is ruim een millimeter en wil het eigenlijk wel opgelost hebben voor ik er nieuwe banden onder zet. Achter is nu op het dunste deel nu 3 a 4 mm dus ze kunnen nog even maar voor komt er wel aan. Vandaar dat ik alle 4 wil gaan vervangen. Eerst maar even laten uitlijnen achter haha.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0