schurend geluid bij rijden

al best veel geprobeerd, help!

 
 
 
 
 
Eugene1974
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 50
Berichten: 19
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 04.12.2014 - 09:34  ·  #1
Hoi Allen,

mijn auto ( Volvo V70 2.4 benzine, 1999, 280dkm) heeft een nieuwe koppeling gekregen. Bij het ophalen van de auto bleek er een schurend geluid hoorbaar, de monteurs hebben het niet kunnen vinden en nu gaat de auto naar een andere garage, maar voordat hij daarheen gaat wil ik kijken of er goede tips van het forum komen:

De klacht:

Schurend geluid ( er loopt iets aan) te horen, volgens van van links aan de achterkant of het midden van de motor.
Toerental afhankelijk, bij iedere versnelling
Bij het nemen van een bocht kan de klacht veranderen van een continu schurend geluid naar een schurend geluid met onderbrekingen
Bij intrappen van de koppeling geluid weg.
Ik heb het idee dat het binnen beter te horen is dan buiten, als je stil staat en de rem intrapt en de koppeling op laat komen hoor je het geluid ook.
Bij achteruitrijden geen klachten
Bij het stuur helemaal naar links draaien hoor je het geluid af en toe ook, ook bij stilstaan in zijn vrij.
De monteur heeft het subframe, als je voor de auto staat, naar links verschoven, daarna was het probleem 2x zo erg.
Als er dus druk op de motor komt ( beetje raar gezegd misschien) ontstaat het schurend geluid
Als ik een bocht neem en bergop rij is neemt het geluid toe ( in een garage bv)

Wat is er inmiddels gedaan onderzocht:
- de koppeling vervangen, incl drukgroep.
- de aandrijfas vervangen.
- dubbel massa vliegwiel is gecheckt en goed bevonden.
- Remflensen gecheckt (lopen niet aan)

Is er nog een andere ventilator of iets dergelijks die alleen draait als je gas geeft ( toerental afhankelijk is) en dus aan kan lopen. Wie o wie heeft dit ook meegemaakt, of wie weet er wat dit eventueel zou kunnen veroorzaken??

grt Eugene
julles
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Doetinchem
Leeftijd: 39
Homepage: facebook.com/julle…
Berichten: 125
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 04.12.2014 - 12:29  ·  #2
Klinkt mij toch een beetje als een verkeerd gemonteerde drukgroep. Of een verkeerde drukgroep. Al eens meegemaakt bij een ander merk, verkeerde drukgroep dit gaf hele vreemde geluiden.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 04.12.2014 - 15:55  ·  #3
is het niet stiekum blazen/sissen van in- of uitlaattraject? kun je kijken of het niet meer belastingafhankelijk is? (bij meer gas andere toon/variatie in sterkte, ook als, in hogere versnelling, het toerental wat langzamer oploopt maar de drukken sneller toenemen..
als het bij (ook hard/belast?) achteruitrijden weg is, kan het je koppeling niet zijn, die draait nog steeds dezelfde kant op en wordt ook gelijk belast.. en dan zou je een gescheurd flexibel uitlaatstuk of lekkende kogelpakking dicht kunnen drukken en bij vooruit rijden opentrekken..
uitleg/voorbeeld:
ik had na een plof in de uitlaat (accu gewisseld, motorregeling moest nog opnieuw inleren en meteen op lpg over!) een prop dempingsmateriaal uit de middendemper die de uitlaat blokkeerde..
in eerste instantie was het vermogen weg, toen ik doortrapte begon de voorste flexibele koppeling te blazen als een turbo, dat zou een leek (zeg niet dat jij dat bent!) kunnen verwarren met schuren als een stuk karton over een werkplaatsvloer.
na nog harder trappen ( in de begrenzer onbelast, maar nog beter in z'n 3 naar de 140 op de snelweg) kwam de prop los..

ik denk niet dat jij nu een prop in je uitlaat hebt, maar door die scheur in het flexibele gedeelte komt uitlaatgas sissend ("schurend") door het vlechtwerk wat er omheenligt, de scheur zou veroorzaakt kunnen zijn bij het laten zakken van motor/subframe/versnellingsbak..
Eugene1974
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 50
Berichten: 19
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 04.12.2014 - 17:50  ·  #4
Hoi Julles, de hele bak is er nog een keer onder vandaan geweest om te kijken of de drukgroep en koppeling problemen gaven, dat bleek niet het geval.

626 Ronin, zoiets zo het inderdaad kunnen zijn. Als ik de wielen helemaal naar links draai hoor ik het geluid ook. dat schurend geluid is overigen niet altijd een constant geluid, maar je hoort het dan versnellen als je meer gas geeft ( bij een oplopend toerental). Verder heb ik het idee dat je het buiten de auto vrijwel niet hoort ( mijn vrouw reed toenstraks met de auto weg en toen hoorde ik niets raar), maar het klinkt alsof het achter het dashboard achter het stuur vandaan komt.
Ik ga morgen in daglicht maar eens kijken of ik iets van een flexibel stuk in het inlaat/ uitlaat systeem kan vinden...Bedankt alvast, wordt vervolgd....
Eugene1974
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 50
Berichten: 19
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 06.12.2014 - 12:29  ·  #5
flexibel uitlaatstuk gecheckt, dat is het niet.

Vreemde is dat het binnen in veel erger klinkt dan buiten, iemand een idee????
julles
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Doetinchem
Leeftijd: 39
Homepage: facebook.com/julle…
Berichten: 125
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 06.12.2014 - 14:13  ·  #6
Niet toevallig een rubber bij de pendalen weg? Een rubber in het schutbord bedoeel ik dan.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 07.12.2014 - 12:30  ·  #7
die kant ging ik ook op denken: afdichtingen in het schutbord, mischien rond stuurkolom?
Eugene1974
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 50
Berichten: 19
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 19.12.2014 - 00:29  ·  #8
Hoi 626Ronin en Julles, zou dat dan een toerenafhankelijk geluid geven? En waar zou dat rubber moeten zitten, want het klinkt nl wel aannemelijk, het blijft vreemd dat als je stuurt het geluid meer of minder wordt.

grt Eugene
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 19.12.2014 - 00:39  ·  #9
Je zou eens kunnen vragen of Dennis850estate je hier mee kan helpen. Hij heeft jaren geleden mijn koppeling in van de Volvo 850 vervangen, dit was toen niet de eerste die hij deed en was vast ook niet de laatste. Grote kans dat hij je op weg kan helpen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5830
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 19.12.2014 - 01:13  ·  #10
Op een brug zetten stuur helemaal naar links en dan met een pijp aan t oor op zoek naar waar t geluid vandaan komt. Pijp om je gehoor te richten . want geluiden vern.. ken je zo met waar het vandaan komt. zeker als je het vooral binnen in de auto hoort. wel eens gemeend dat het links zat en rechts bleek het mis te zijn. ga nog even verder denken. met deze beschrijving moet er toch iets te verzinnen zijn. vind het weg zijn van het geluid als koppeling ingetrap is ook bij stuur helemaal naar links apart ? uh even verder peinzen..
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 19.12.2014 - 11:13  ·  #11
als de koppeling en besturing effect hebben op het geluid blijft er n.m.m. maar 1 ding over: aandrijfas. Die steekt nl. aan eenzijde in de Vbak en heeft via die route contact met de koppeling. De besturing heeft er via de homokineet koppelingen invloed op. Dat schurende geluid is dan wellicht de kom van de aandrijfas die schuurt tegen het bakhuis??
Misschien eens kijken of je slijtsporen kan vinden. Anders ook even voelen of je grote speling hebt in die verbinding tussen aandrijfas en bak.

Ik zou beide kanten checken. En dan meteen bij die lange rechter ook vooral dat steunlager checken. Als dat versleten is kan dat lager misschien ook een malend geluid produceren. De locatie van dat lager is ergens ondervoor de passagiers zitplaats, achter de motor en dat steunlager kan ook beinvloed worden door besturing en koppeling.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5830
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 20.12.2014 - 12:03  ·  #12
maar in vrijloop en stuur naar links hoort hij het ook, ik ga er even wel vanuit als de auto stilstaat. (anders ook moeilijk te checken op een brug:-) dan is de aandrijf as wat onwaarchijnlijk toch?
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: schurend geluid bij rijden

 · 
Posted: 21.12.2014 - 20:25  ·  #13
mij lijkt het vooralsnog het belangrijkst dat het geluid IN de auto het sterkst is.
rond de stuuras zit een rubber manchet, die weer draait in een rubber ring in het schutbord. als het subframe verschoven is bij terugplaatsen, kan dat misschien uit het lood gemonteerd zijn en als je dan stuurt druk/trek je er misschien een kier tussen?
is het stuurhuis hydraulisch los geweest en wel weer goed ontlucht? kijk eens of je schuimbellen in het stuurbekrachtigingsreservoir ziet als je het geluid gehoord/opgewekt hebt?: luchtbellen in een stuurhuis of -pomp kunnen ook gierende geluiden genereren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0