Silent coat dempingsmateriaal

Voor betere audio en stiller interieur

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 19.01.2020 - 10:09  ·  #16
Ik hoop het niet.
Het is toch speciaal ontworpen voor gebruik in auto's, dus hier zullen ze toch wel over hebben nagedacht.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 31.01.2020 - 20:08  ·  #17
Inmiddels ook de achterklep en achterportieren voorzien van silent coat.
Effect hiervan is gering.
Tevens mijn hp speakers achter en tweaters vervangen door premium versies.
Dit is weer een flinke sprong voorwaarts qua geluid. Nu alleen nog een keer de voorportierspeakers incl deurpanelen en de software upgrade.
Toch is er links bij sommige nummers met veel bas soms nog een trilling te horen, alsof er iets niet goed vast zit. Dit was er voor de tijd al en is dus niet verdwenen na de behandeling met silent coat. Een keertje goed onderzoeken bij mooier weer.

Maar nu de auto een stuk stiller is geworden, ga je andere dingen horen. Mijn schuifdak zat al een tijdje niet goed recht wist ik. Maar nu viel het windgeruis dat dit veroorzaakte des te meer op.
Inmiddels al opgelost mbv deze how-to.
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=176304

Ook hoor ik de fan nu een stuk duidelijker, maar ik weet niet of hier echt wat aan gedaan kan worden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 31.01.2020 - 21:08  ·  #18
Het is mij opgevallen dat de popnagels waarmee het raammechanisme vast zit, ruimte krijgen. Er komen toch behoorlijke krachten op die stalen strip die ongeveer in het midden van boven naar beneden loopt. Op de onderste popnagel ontstaat zo op een gegeven moment ruimte, wat kan resulteren in trilling. Misschien de moeite om daar eens naar te kijken. Het is een wat grotere popnagel, beetje messing kleur, in het midden van het deurpaneel.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 31.01.2020 - 21:15  ·  #19
Quote door Doeke Dobma

Het is mij opgevallen dat de popnagels waarmee het raammechanisme vast zit, ruimte krijgen. Er komen toch behoorlijke krachten op die stalen strip die ongeveer in het midden van boven naar beneden loopt. Op de onderste popnagel ontstaat zo op een gegeven moment ruimte, wat kan resulteren in trilling. Misschien de moeite om daar eens naar te kijken. Het is een wat grotere popnagel, beetje messing kleur, in het midden van het deurpaneel.


Thnx Doeke, zal het cntroleren.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 31.01.2020 - 21:17  ·  #20
Ik heb ook een rammelende popnagel in het bijrijdersportier, goed te horen bij dichtgooien portier. Nog geen zin gehad er iets aan te doen. Kan je die uitboren en een nieuwe plaatsen of moet het deurpaneel eraf om het mechanisme op zijn plek te houden?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 31.01.2020 - 21:24  ·  #21
Of een stukje tape erop, rammelt het ook niet meer.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 31.01.2020 - 21:35  ·  #22
Quote door ohz274

Of een stukje tape erop, rammelt het ook niet meer.


Dat is niet helemaal waar, er blijft ruimte op zitten, dus is het niet de popnagel die rammelt, dan is het mogelijk die strip van het raammechanisme die achter het deurpaneel zit. Maar met een popnageltang is het een kleine moeite om ze te vervangen.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 31.01.2020 - 21:42  ·  #23
Dan blijft mijn vraag, moet het deurpaneel eraf of blijft het geheel op zijn plek en kan ik hem van buitenaf uitboren en een nieuwe erin knijpen?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 31.01.2020 - 22:04  ·  #24
Nou ja, deurpaneel moet er sowieso af om überhaupt iets erachter te kunnen doen. Je hebt van dat gevormde schuim in de ‘gaten’ in de binnenste plaat van de deur, dat moet je langs de lijm laag een stukje open snijden. Dan kun je met je hand bij de achterkant en dus ook bij de popnagel. Uitboren, restant uit de deur halen. Omdat er lichte spanning op die strip staat, trekt ie wat van de deur weg en moet je hem dus met de hand tegen het binnenste paneel drukken terwijl je er een nieuwe popnagel in zet.
Een vieze vette linkerhand/arm gegarandeerd ;)
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 01.02.2020 - 13:40  ·  #25
Dat schuim kun je, als je het netjes hebt losgehaald tenminste, prima met een holt-melt lijmpistool weer vastzetten.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 07.02.2020 - 22:47  ·  #26
Het getril komt toch niet van een losse popnagel. Waarschijnlijk van het deurpaneel, want zonder was er geen rammel hoorbaar.
Maar de ene keer trilt het helemaal bovenaan, de andere keer trilt het in het midden op de armsteun. Beide kanten, maar links meer.
Maar misschien ligt het ook een beetje aan mijn muziekkeuze:
https://youtu.be/V5Watai4qPM
🤔
Wilmans
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlissingen
Leeftijd: 53
Berichten: 106
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 08.02.2020 - 09:34  ·  #27
Quote door ohz274

Het getril komt toch niet van een losse popnagel. Waarschijnlijk van het deurpaneel, want zonder was er geen rammel hoorbaar.
Maar de ene keer trilt het helemaal bovenaan, de andere keer trilt het in het midden op de armsteun. Beide kanten, maar links meer.
Maar misschien ligt het ook een beetje aan mijn muziekkeuze:
https://youtu.be/V5Watai4qPM
🤔


Hmmmmmmm ik heb nergens last van :-)
https://youtu.be/qVHyl0P_P-M
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 08.02.2020 - 11:05  ·  #28
Ik heb op mijn telefoon een app, tone generator, geluid gaat via bt naar de radio (kan ook via aux), en daarmee kun je een toon uitsturen tussen 20 en 20000 Hz. Op die manier hoor je vrij snel dat er iets gaat trillen bij een bepaalde frequentie. Zit meestal tussen de 25 en 500 Hz. En als het dan bij een bepaalde frequentie trilt kun je heel makkelijk vaststellen wat het precies is. Tijdens muziek hoor je alleen kort dat er iets meetrilt, maar niet wat het is.
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 08.02.2020 - 11:23  ·  #29
on topic:
Een dergelijk project staat bij mij bovenaan de todo-list: auto heeft toch behoorlijk last van rammeltjes en trillingen, veelal in de deuren, en dat valt met toch wel wat tegen voor een auto die zo solide in elkaar zit.
Overigens ben ik dan van zins om ook direct instap- en waarschuwingsverlichting aan te brengen, dus nog even goed kijken hoe ik die het beste kan aansluiten.

off topic:
Kan de muziekbijdragen van de vorige reacties prima waarderen; ik ga zelf voor: https://www.youtube.com/watch?v=Lw6NYhYRKTY&t=92s
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Silent coat dempingsmateriaal

 · 
Posted: 08.02.2020 - 11:50  ·  #30
Quote door Wilmans

Quote door ohz274

Het getril komt toch niet van een losse popnagel. Waarschijnlijk van het deurpaneel, want zonder was er geen rammel hoorbaar.
Maar de ene keer trilt het helemaal bovenaan, de andere keer trilt het in het midden op de armsteun. Beide kanten, maar links meer.
Maar misschien ligt het ook een beetje aan mijn muziekkeuze:
https://youtu.be/V5Watai4qPM
🤔


Hmmmmmmm ik heb nergens last van :-)
https://youtu.be/qVHyl0P_P-M


😄😄👍
 
Selected quotes for multi-quoting:   0