Sissend/fluitend geluid bij gas los

 
 
 
 
 
Beau
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 's-Hertogenbosch
Leeftijd: 54
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Sissend/fluitend geluid bij gas los

 · 
Posted: 05.05.2014 - 10:10  ·  #1
Ik heb sinds een week mn V70. Afgelopen weekend een flink stuk gereden, niet aan het racen geweest ofzo. Bij de eerste proefrit merkte ik dat als ik de auto zonder gas en in zn versnelling liet uitrollen er vanaf de linkerkant van het dash een sissend/fluitend geluid komt. Gisteren merkte ik dat dat sterker is geworden, als ik langs een huis rijd met het raam open hoor ik het buiten ook. Wat kan dat zijn? Google vertelt me alles van te weinig koudemiddel in de airco tot kapotte lagers of turbo's die het aan het begeven zijn. Het is echt alléén als ik de auto uit laat lopen in de versnelling, op het moment dat ik weer vermogen vraag is het direct weer weg. De motor loopt verder soepel en rustig, daar is niets aan te merken. De bak is een automaat.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Sissend/fluitend geluid bij gas los

 · 
Posted: 05.05.2014 - 11:00  ·  #2
is het een turbo moter? zo ja, dan kan het zijn dat je de CBV hoort afblazen.
Deze CBV (compressor bypass valve) wordt door het vacuum in het inlaatspruitstuk open getokken.
Dat vacuum ontstaat doordat de gasklep dicht staat en de moter wel draait.

De functie van een CBV is om de turbo ook bij gas los te laten doordraaien zodat deze direct weer 'bij de les' is als je weer gas geeft.

Een andere mogelijke oorzaak zou je kunnen zoeken in de rembekrachtiger, die werkt op vacuum. Maar als de bekrachtiger trommel lek is hoor je het vacuum zuigen.
Beau
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 's-Hertogenbosch
Leeftijd: 54
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Sissend/fluitend geluid bij gas los

 · 
Posted: 05.05.2014 - 13:33  ·  #3
Oke dank voor de info, ik denk dat ik er toch maar vandaag of morgen even mee langs de dealer rijd, de auto heeft nu nog garantie namelijk. Merkte net dat hij het ook bleef doen (soms wel soms niet) als ik het gas erop heb namelijk.
gomo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 59
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Sissend/fluitend geluid bij gas los

 · 
Posted: 16.05.2014 - 14:58  ·  #4
HoI Beau,

Ben je eruit wat het euvel was. Wellicht dat ik hetzelfde meemaak met mijn S80.

Gomo
 
Selected quotes for multi-quoting:   0