D5 slaat af op de snelweg

 
 
 
 
 
DJ
 
Avatar
 
Subject:

D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 03.05.2013 - 21:20  ·  #1
Gisteren reed ik op de snelweg, slaat de motor af.
Geeft de BC aan motor management spoed vereist. Naar de garage, bleek dat de kruk as poeli stuk is.
De buitenzijde van de poeli kwam los van de binnenkant waardoor de multiriem opschoof. En de helft van de riem doorsneed. Vervolgens maakt de multiriem een klapper door de distributie riem die 5 tanden verspringt. De distributie riem weer op tijd gezet en eerst met de hand rond gedraaid, dit ging goed toen gestart en hij liep weer. Ik heb er nog niet mee kunnen rijden maar morgen hoop ik hem op te halen. Hij heeft nu 414dkm gereden bij de 480dkm zou de riem vervangen moeten worden. Dus nu de riem en de spanrol vervangen poeli en multi riem vervangen. En bij de 480dkm alles weer volgens het schema. Volgens de monteur heb ik heel veel mazzel gehad, de kleppen hadden wel krom kunnen zijn en de tuimelaars gebroken. Het schijnt dat de krukas poeli bijna nooit stuk gaat. Ik zal is proberen om een foto te plaatsen.

Gr DJ
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 03.05.2013 - 21:53  ·  #2
deze trillingsdemper ging bij de 'oude' 2punt5 diesels wel vaker stuk. je hebt inderdaad veel geluk gehad. je kunt dit soort ellende voorkomen door tijdens onderhoud even te kijken of er scheuren in zitten. Jouw poelie is al een tijdje zichtbaar gescheurd geweest, alleen wist je dat niet.

dus voor 1 ieder die dit leest, (laat) even kijken naar je trillingsdemper vanaf tonnetje of 3
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 03.05.2013 - 22:00  ·  #3
Nou Dennis, ik probeer het te zien maar ben dus duidelijk echt een leek.
Ik heb geen idee wat je bedoeld maar ik zal het inderdaad na laten kijken. Dit soort ellende kun je beter voorkomen.
Ik ben blij dat er in dit geval niet al te grote schade is aangericht.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 03.05.2013 - 22:03  ·  #4
je bedoelt die motorsteun??
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2403
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 03.05.2013 - 22:23  ·  #5
Klinkt niet helemaal onbekend voor mij.
Ik heb mijn V70 gekocht toen hij 200k had gereden. Bij de 1e beurt die ik liet uitvoeren contateerde mijn garage dat er onbalans in de krukaspoelie zat, was te zien toen de wagen met draaiende motor op de brug stond. Heb deze toen laten vervangen.
Bij mijn garage had men al bij BMW's en Audi's meegemaakt dat die stil waren komen te staan omdat de krukaspoelie was afgebroken. Vorig jaar had mijn buurman ook dit probleem met zijn Opel Frontera.
Het komt dus wel vaker voor.
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 03.05.2013 - 22:35  ·  #6
Quote door raysa

Nou Dennis, ik probeer het te zien maar ben dus duidelijk echt een leek.
Ik heb geen idee wat je bedoeld maar ik zal het inderdaad na laten kijken. Dit soort ellende kun je beter voorkomen.
Ik ben blij dat er in dit geval niet al te grote schade is aangericht.



je kunt het vrij simpel zien door je wielen naar rechts te draaien en in de wielkast de plastic kap omhoog te trekken. Je kunt de poelie dan zien zitten. Als er dan scheuren zitten in het rubber deel is het misschien tijd om te vervangen. Ik heb er nog wel 1 liggen mocht het nodig zijn. Maak anders een foto en zet hem hier neer
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 05.05.2013 - 01:20  ·  #7
Quote door dennis850estate

Quote door raysa

Nou Dennis, ik probeer het te zien maar ben dus duidelijk echt een leek.
Ik heb geen idee wat je bedoeld maar ik zal het inderdaad na laten kijken. Dit soort ellende kun je beter voorkomen.
Ik ben blij dat er in dit geval niet al te grote schade is aangericht.



je kunt het vrij simpel zien door je wielen naar rechts te draaien en in de wielkast de plastic kap omhoog te trekken. Je kunt de poelie dan zien zitten. Als er dan scheuren zitten in het rubber deel is het misschien tijd om te vervangen. Ik heb er nog wel 1 liggen mocht het nodig zijn. Maak anders een foto en zet hem hier neer


Het is allemaal niet zo moeilijk Ray! ;)
DJ
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 06.05.2013 - 21:32  ·  #8
Ik heb dikke pech, alle tuimelaars zijn gebroken. Ik laat er nu een ander blok in leggen dat circa 130dkm gedraaid heeft.
Ik had de keuze tussen een kop van de sloop of een ander blok ook van de sloop. De keuze voor een ander blok is omdat er ook olie lekkage aan de achterkant tussen het onder en bovenblok uit komt. En dan kan ik er voorlopig weer even tegen. De koppeling en duo massa vliegwiel zitten er 74dkm in.
Ik laat ook gelijk de distributie riem en waterpomp vervangen.

Gr DJ
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 06.05.2013 - 21:43  ·  #9
Een geluk bij een ongeluk.
Komt het toch weer goed en ook niet verkeerd, een lage kilometerstand.
Succes.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 06.05.2013 - 22:44  ·  #10
Dat nieuwe blok is uiteraard super met die kilometerstand! Kan de auto weer jaren mee. Wel balen dat dit je dan weer overkomen moet heh. Distributieriem en waterpomp vernieuwen is natuurlijk dan een must. Kijk ook ff naar de span -en meelooprollen en natuurlijk de riemspanners. ;)

Succes man!

Tristan
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 07.05.2013 - 19:31  ·  #11
DJ,

Ik vraag me iets af, je schrijft in het begin:
Quote

De distributie riem weer op tijd gezet en eerst met de hand rond gedraaid, dit ging goed toen gestart en hij liep weer.


En later:
Quote

Ik heb dikke pech, alle tuimelaars zijn gebroken.


Liep de motor met gebroken tuimelaars??
DJ
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 07.05.2013 - 21:30  ·  #12
Stationair deed de motor het wel, en bij gas geven ook toen hoorde ik wel een geluid maar dat leek op een verstuiver.
Bij het rijden kregen we geen vermogen.

Gr DJ
DJ
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 08.05.2013 - 21:59  ·  #13
Vandaag is het motorblok opgehaald door de garage. Productie jaar maand 2004 12e maand 126000km gedraaid. Ik kijk er al naar uit als tie klaar is.

Gr DJ
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 08.05.2013 - 22:01  ·  #14
Anders ikke wel DJ! Maar het lijkt mij helemaal goed te gaan komen! Mooi dat je zo een jong blok kon vinden? Viel de prijs mee of dat niet?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 slaat af op de snelweg

 · 
Posted: 08.05.2013 - 22:05  ·  #15
Weinig kilometer resulteert normaliter in een stevige prijs.
Maar ja, nu kan hij wel 8ton + op zijn auto klokken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0