Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 
 
 
 
 
Vinny01_nl
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 56
Berichten: 116
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

tatatata...met los palletje

 · 
Posted: 29.08.2015 - 13:21  ·  #16
Zelfde probleem, op de beschreven "how to" manier gerepareerd...

Zelfde losse palletje.... wel bewaard natuurlijk...

Bedankt voor de duidelijke beschrijving dikke +!!! :thumb: :thumb:
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 29.08.2015 - 14:02  ·  #17
o en je hebt een accu aansluiting onder je motorkap, achter het luchtfilter, bv voor het geval je mbv een andere auto je volvo moet starten. je kunt daar dus stroom opzetten en je klep openen. :D. Er was iets met dat slot in de kofferbak. bij mij doet ie het niet met een van de twee contactsleutels" das dan geloof ik de valet parking :thumb: sleutel. kunnen ze wel je auto parkeren maar niet bij je kofferbak.
splinter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 39
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 31.08.2015 - 20:25  ·  #18
Cool topic +1 dit probleem heb ik ook, binnenkort even aanpakken.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 31.08.2015 - 21:41  ·  #19
Klopt en ook terug te vinden in "Handige Linkjes".
Scheelt een half uur zoeken. :-)
c7rl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 12.11.2015 - 21:37  ·  #20
Quote door Sankatommy

:D :D :D Ja geniaal! Ik zat eerst een kwartier met die achterbank te Oeps om een van die delen naar beneden te krijgen. Lukte ook niet natuurlijk! Dus toen maar rustig een soepje gegeten en even nadenken. Ik kon het al de hele tijd niet rijmen, want wat als je accu leeg is... dan moet je er ook gewoon bij kunnen komen. En toen viel het kwartje ineens! Hahaha.

Maargoed, ik ben weer klaar met de 'reparatie', en het lijkt nog gelukt ook!! o.O Je moet inderdaad:

1. De drie schroefjes Torx 25 als ik het me goed herinner, loshalen
2. Dan met kalmte (zie verderop in dit relaas), de boven- en onderdelen van elkaar verwijderen
3. Even kijken naar de schakelaar; juist! Die twee hele kleine zilveren kruiskopschroefjes waarmee de schakelaar vastzit losdraaien
4. Dan de schakelaar wederom met grootse kalmte RECHT eruit trekken. Als je achter het stuur zit dus strak naar LINKS. Doe echt ff voorzichtig hier, want het contactje met je stuurkolom bestaat uit hele dunne ijzeren pinnetjes die er heel breekbaar uitzien
5. Dan heb je de schakelaar in je hand. Draai hem om en je ziet een printplaat
6. Ook loshalen en daar zie je het mechaniekje. Geef maar eens een slinger aan de hendel, dan zie je wat het mechaniekje doet
7. Als je het snapt, dan snap je ook dat wanneer je dus naar 'links' knippert, met welke palletjes hij contact maakt
8. Bij mij waren die (en dan vooral het middelste van de drie contactjes), een beetje naar beneden gebogen. Ik begreep daarom wel waarom hij soms na wat morren pas contact maakte. Met een platte schroevendraaier (o.i.d.) dus even die drie contactjes iets omhoog buigen
9. Hoppa, you're halfway there!
10. Printplaat terug, VOORZICHTIG(!!) de schakelaar weer over de contactjes heen schuiven richting de stuurkolom, 2 zilveren schroefjes weer vastdraaien en de boven en onderplaat van de stuurkolom vastzetten
11. Paar keer hengsten aan die hendel om te kijken of je goed werk of prutswerk geleverd hebt. Indien het eerste, ga naar stap 12
12. Trek een biertje open, je hebt het immers eigenhandig gemaakt! Klasse!

PS. Na het loshalen van de onderste plaat om die stuurkolom heen, kwam dit dingetje eruit rollen. Iemand een idee wat dat is? (heb de foto's expres zo groot gelaten, dan kun je ze van dichtbij bekijken).


Is dat niet een contact wat bij een sleepring (stuur) gebruikt wordt om contact te maken? toevallig ook een veertje ergens gezien?
Scaniafan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 01.07.2018 - 12:24  ·  #21
Zo, met een half uurtje werk ook weer opgelost bij de V50 2009. Bedankt!
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 743
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 01.07.2018 - 16:38  ·  #22
Laat ik hier af en toe ook last van hebben! Binnenkort dus even oppakken.
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 53
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 01.07.2018 - 17:20  ·  #23
werkt dat het zelfde met de ruitenwisserhendel ? Die van mij weigert soms dienst, en das soms wel lastig..................................
Scaniafan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 04.07.2018 - 20:27  ·  #24
Quote door Scaniafan

Zo, met een half uurtje werk ook weer opgelost bij de V50 2009. Bedankt!


Helaas was de vreugde van korte duur, het werkt nu weer niet. Ik las ergens dat het geheel schoonmaken en zuurvrije vaseline aanbrengen op de contacten een oplossing kan zijn, maar één van de drie pootjes is korter dan de andere twee.

Weet er iemand of deze even lang horen te zijn en zo ja, of het "kammetje" los te koop is ergens?
germ
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 13.07.2018 - 21:18  ·  #25
Ik heb het vandaag ook gedaan, probleem lijkt opgelost. Ik heb geen losse onderdelen overgehouden. Enigste waar ik lichtelijk mijn twijfels over heb is het bovenste kruiskop schroefje, deze ging behoorlijk zwaar terug, en de kop is wel aardig beschadigd. Ik heb nog denk ik 1 a 2 mm over nu, en het contactje is veel langer dan dat en onder zit hij wel strak, dus ik zie daar geen problemen van komen.
Ik heb hetzelfde probleem ook gehad met mijn vorige auto, Peugeot 406.

Scaniafan: Ik heb er niet specifiek op gelet, maar wel goed gekeken natuurlijk, volgens mij horen alle 3 de lipjes even lang te zijn. Ik heb eerst gezocht naar sloop onderdelen en zag volop gebruikte schakelaars voor 25 euro ps, dus dat zou ik dan denk ik doen. Bij je lokale sloop langsgaan is nog sneller denk ik. Ik ben redelijk 'nieuw' in de Volvo en reparatie wereld, maar ik verwacht niet dat dat kammetje los ergens passend te vinden is, zeker niet tov de moeite om gewoon een andere schakelaar te halen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 13.07.2018 - 21:27  ·  #26
Bij een 2001 v70 is dit echt een simpel en doeltreffend klusje.

Diegene die ik heb gedaan werken tot de dag van vandaag weer als nieuw.
Scaniafan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 31.07.2018 - 12:51  ·  #27
Quote door germ
Scaniafan: Ik heb er niet specifiek op gelet, maar wel goed gekeken natuurlijk, volgens mij horen alle 3 de lipjes even lang te zijn. Ik heb eerst gezocht naar sloop onderdelen en zag volop gebruikte schakelaars voor 25 euro ps, dus dat zou ik dan denk ik doen. Bij je lokale sloop langsgaan is nog sneller denk ik. Ik ben redelijk 'nieuw' in de Volvo en reparatie wereld, maar ik verwacht niet dat dat kammetje los ergens passend te vinden is, zeker niet tov de moeite om gewoon een andere schakelaar te halen.


Ik heb het hele zaakje laatst nog een keer los gehaald en nu ook nieuwe zuurvrije vaseline op de contacten gedaan. Lijkt voor nu weer goed te werken. Het kammetje nog nergens los gevonden, dus als het weer eens stuk gaat dan is het inderdaad een sloopschakelaar regelen
vstrien
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 06.09.2019 - 21:16  ·  #28
Super topic!

Hier ook problemen met de richtingaanwijzer (V70 II, 2004). Garage had er al eens contactspray in gedaan, maar mocht niet baten. Nu zelf even opengemaakt.

Toen ik het er (RECHT en HEEL VOORZICHTIG) uit probeerde te halen, viel me op dat de arm heel erg klem zat. Bij het eruit halen bleek één van de buitenste stekkertjes volledig scheef te zitten (het pinnetje zat vermoedelijk buiten de stekker). Teruggebogen, alles schoongemaakt en alles weer teruggeplaatst. Dat ging aanmerkelijk soepeler dan op de heenweg.

Het is me een raadsel dat de rest van de arm het wel altijd deed (bediening meldingen e.d.)

De problemen waren bij mij nogal onvoorspelbaar (het was alleen bij linksaf slaan, en dan nog kon ik er geen pijl op trekken wanneer het optrad - had regelmatig geprobeerd er een filmpje van te maken maar dat lukte nooit). Hopelijk nu opgelost!

Bij het schoonmaken viel me wel op dat er veel vaseline (denk ik) zat, maar ook met een grijsachtig goedje (leek op grafiet). Zou dat gewoon afgesleten metaal door 15 jaar heen zijn, of iets om het contact te verbeteren?
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 493
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 06.09.2019 - 21:33  ·  #29
Hallo vstrien

Je probleem is niet op gelost het is een probleem dat vaak voorkomt bij de volvo het is namelijk de fitting waar het lampje in zit.

Als je de fitting aan de binnenkant bekijk zul je een breuk vinden in een van de aan sluit strippen die naar het lampje gaan.

Wanneer je aan de fitting zit dan kan de breuk weer tijdelijk contact maken.


Groeten BUM
vstrien
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 06.09.2019 - 21:55  ·  #30
Quote door meijer

Hallo vstrien

Je probleem is niet op gelost het is een probleem dat vaak voorkomt bij de volvo het is namelijk de fitting waar het lampje in zit.

Als je de fitting aan de binnenkant bekijk zul je een breuk vinden in een van de aan sluit strippen die naar het lampje gaan.

Wanneer je aan de fitting zit dan kan de breuk weer tijdelijk contact maken.


Groeten BUM


Ik vraag me af of dat hier het geval is. Het gaat namelijk niet om het lampje, maar om het gehele relais.

Wanneer de richtingaanwijzer het namelijk (haperend) doet, is het heel onregelmatig (alsof ik aan de arm jutter). Ook wanneer ik iets duwde op de (even niet goed werkende) richtingaanwijzer hervatte het knipperen weer normaal. Dat lijkt me beter aan te sluiten bij het eerder beschreven probleem van de veertjes dan een loszittende lichtfitting.

Anyhow, ik laat over een paar weken weten of het probleem opgelost is of niet :-).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0