Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 
 
 
 
 
Sankatommy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 38
Berichten: 117
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Slecht contactje in richtingaanwijzer (Opgelost)

 · 
Posted: 12.11.2013 - 12:43  ·  #1
Goedemiddag!

Ik heb sinds een aantal maanden de situatie waarbij mijn knipper naar links soms wat slecht contact maakt. Wanneer ik dan het stuur wat verder draait pakt ie em opeens weer wel en begint ie weer te knipperen. Heeft iemand dit ook al eens gehad en zou het voldoende zijn om de schakelaar te vervangen (door bijv. http://www.elferink.nl/onderdeel.php?stat=3) of loopt dan alles in soep/incompatible etc.

Hoor graag jullie gedachten hier over.

Alvast bedankt!

Groet Tommy
adufresne
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: omgeving Arnhem
Leeftijd: 52
Berichten: 67
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 12.11.2013 - 15:39  ·  #2
Ik heb hetzelfde probleem en vond het volgende op een forum:

1. Even de kap verwijderen, schroefjes loshalen en het schakelmechanisme openen.
2. Drie kleine koperen stiftjes wat aandrukken/reinigen en invetten met zuurvrije vaseline.
3. Probleem zou opgelost moeten zijn.

Ik heb er zelf nog geen tijd voor gehad om dit uit te testen en wilde dit op de sleutelmeeting even oppakken. Hopelijk is dit de oplossing!
Sankatommy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 38
Berichten: 117
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 12.11.2013 - 15:50  ·  #3
Tristan, dat kabeltje zou te vinden moeten zijn achter de stuurkappen bedoel je? Ga vanavond ff de tip van Dave proberen. Hou jullie wel op de hoogte, als dat het is ben ik mooi goedkoop klaar :P
Sankatommy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 38
Berichten: 117
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 12.11.2013 - 18:21  ·  #4
Is het slim om ook hierbij de accu er even af te halen? Zoja, alleen de minpool is afdoende lijkt me?
Sankatommy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 38
Berichten: 117
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 12.11.2013 - 19:08  ·  #5
Nou... Nu lach je je helemaal scheel! Ik vol goede moed begonnen. Accu los, richtingschakelaar los (ging verrassend makkelijk!), gooi de deur dicht want ik moet weer naar boven (appartement) om die schakelaar open te maken. Zonder erbij na te denken dus ook de kofferbak dicht. Maar die krijgen we zonder accu niet meer open he!! En waar zit die accu? ACHTERIN DE KOFFERBAK!!

Kortom.. iemand een idee hoe ik toch die kofferbak open krijg?
Sankatommy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 38
Berichten: 117
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 12.11.2013 - 19:16  ·  #6
Nevermind, bedenk me nu opeens dat er ook een sleutelgat zit. Goeiemorgen!!
Sankatommy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 38
Berichten: 117
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 12.11.2013 - 19:47  ·  #7
:D :D :D Ja geniaal! Ik zat eerst een kwartier met die achterbank te Oeps om een van die delen naar beneden te krijgen. Lukte ook niet natuurlijk! Dus toen maar rustig een soepje gegeten en even nadenken. Ik kon het al de hele tijd niet rijmen, want wat als je accu leeg is... dan moet je er ook gewoon bij kunnen komen. En toen viel het kwartje ineens! Hahaha.

Maargoed, ik ben weer klaar met de 'reparatie', en het lijkt nog gelukt ook!! o.O Je moet inderdaad:

1. De drie schroefjes Torx 25 als ik het me goed herinner, loshalen
2. Dan met kalmte (zie verderop in dit relaas), de boven- en onderdelen van elkaar verwijderen
3. Even kijken naar de schakelaar; juist! Die twee hele kleine zilveren kruiskopschroefjes waarmee de schakelaar vastzit losdraaien
4. Dan de schakelaar wederom met grootse kalmte RECHT eruit trekken. Als je achter het stuur zit dus strak naar LINKS. Doe echt ff voorzichtig hier, want het contactje met je stuurkolom bestaat uit hele dunne ijzeren pinnetjes die er heel breekbaar uitzien
5. Dan heb je de schakelaar in je hand. Draai hem om en je ziet een printplaat
6. Ook loshalen en daar zie je het mechaniekje. Geef maar eens een slinger aan de hendel, dan zie je wat het mechaniekje doet
7. Als je het snapt, dan snap je ook dat wanneer je dus naar 'links' knippert, met welke palletjes hij contact maakt
8. Bij mij waren die (en dan vooral het middelste van de drie contactjes), een beetje naar beneden gebogen. Ik begreep daarom wel waarom hij soms na wat morren pas contact maakte. Met een platte schroevendraaier (o.i.d.) dus even die drie contactjes iets omhoog buigen
9. Hoppa, you're halfway there!
10. Printplaat terug, VOORZICHTIG(!!) de schakelaar weer over de contactjes heen schuiven richting de stuurkolom, 2 zilveren schroefjes weer vastdraaien en de boven en onderplaat van de stuurkolom vastzetten
11. Paar keer hengsten aan die hendel om te kijken of je goed werk of prutswerk geleverd hebt. Indien het eerste, ga naar stap 12
12. Trek een biertje open, je hebt het immers eigenhandig gemaakt! Klasse!

PS. Na het loshalen van de onderste plaat om die stuurkolom heen, kwam dit dingetje eruit rollen. Iemand een idee wat dat is? (heb de foto's expres zo groot gelaten, dan kun je ze van dichtbij bekijken).
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39714
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 12.11.2013 - 20:33  ·  #8
Wel iets om je even in te verdiepen.
Sankatommy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 38
Berichten: 117
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 13.11.2013 - 11:31  ·  #9
Ik zal binnenkort eens kijken of er bij mij iets niet werkt.. Jullie horen nog!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 13.11.2013 - 20:26  ·  #10
Deze heb ik hier ook liggen. Viel er bij mij ook uit toen ik de kappen eraf haalde. Is inmiddels al een maand geleden en alles werkt nog gewoon. Het kan geen afstandsbusje van een kap zijn want dat heb ik al uitgebreid bestudeerd.
Het dunne deel is wat gesleten, dus het is wel een mechanisch iets. Twee monteurs bij scholten konden het niet thuisbrengen.
Sankatommy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 38
Berichten: 117
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 15.11.2013 - 09:21  ·  #11
Vanmorgen een stuk gereden. Niets vreemds gemerkt, knipper doet het weer, stuurt prima, geen rammels, kappen zitten vast, sleutel draaide in één keer om etc. Ik bewaar het palletje uiteraard wel.
Sankatommy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 38
Berichten: 117
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 15.11.2013 - 16:33  ·  #12
Goeie.. Zal ik zo eens checken!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 15.11.2013 - 19:25  ·  #13
Help me eraan herinneren morgen. Stuurslot werkt bij ook gewoon goed.
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 28.10.2014 - 10:59  ·  #14
Richtingaanwijzer weer als nieuw!

3, 2 en 1 schroefje los zoals eerder in dit topic beschreven, schoonmaken beetje buigen en weer in omgekeerde volgorde terug zetten.

En geen los palletje tegen gekomen..

En weer eens bedankt Forum / Forum mede rijders
mdl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 27
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Slecht contactje in richtingaanwijzer

 · 
Posted: 15.08.2015 - 12:59  ·  #15
Ik had hetzelfde euvel al een tijdje. Vond dit topic en binnen een half uurtje is het weer tip-top in orde.
Nog even de deurtjes nagesteld vandaag (na een aanvaring met een tractor had ik het een en ander noodgedwongen moeten vervangen) en de koplampjes verwisseld. Kan die er weer 50 k tegen aan. Op naar de 4 ton.
En misschien nog belangrijker, vrouw ook weer gelukkig dat andere deelnemers zien als ze wil afslaan :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0