slippende koppeling?

Is dit een versleten koppeling of iets anders?

 
 
 
 
 
johannes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

slippende koppeling?

 · 
Posted: 27.11.2011 - 21:20  ·  #1
Beste roffelaars,

sinds een enkele dagen heb ik een onduidelijk probleem. Bij het optrekken verhoogt het toerental erg snel terwijl mijn auto nauwelijks vooruit komt, daarna neemt het toerental weer af (zonder dat ik iets met de koppeling doe)

Normaal optrekken is geen probleem maar als ik bijv. 80 rij en geef dan flink gas dan gaat het toerental in eerste instantie normaal omhoog, dan verhoogt het snel en valt het weer terug Ik merk dit het meeste in de 3e en 4e versnelling.

Heb ik hier te maken met een versleten koppeling of kan er wat anders aan de hand zijn? Iemand suggesties?

PS
Ik las ergens op het forum dat vervangen van de koppeling wel eens 800 euro kon kosten. Zijn dat dealerprijzen of is dit gewoon echt zo duur?

Groeten Johannes,
2001 T5, benzine, handgeschakeld, 185.000 dkm
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 27.11.2011 - 21:21  ·  #2
...
johannes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 27.11.2011 - 21:29  ·  #3
Hey Laguna,

dat deed het mij ook, vandaar dus ook de vraag!

Hoop eigenlijk dat er iemand reageert met: "ja, exact, dat had ik ook". En dan uiteraard de tekst: "valt allemaal wel mee, was ongeveer X euro" of iets dergelijks.

Ik hou het (topic en de auto) maar even in de gaten komende tijd. Anders toch maar eens langs de dealer...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 27.11.2011 - 21:33  ·  #4
...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 27.11.2011 - 22:50  ·  #5
Het is heel eenvoudig, het zijn of doorslippende wielen of het is je koppeling.
Aangezien je geen besneeuwd of anderzins glad wegdek hebt op dit moment durf ik je te garanderen dat het hier om je koppeling gaat.
Niet te lang mee doorrijden ander help je je vliegwiel ook nog om zeep.

Wat ik een keer gehad heb met mijn Franse auto was dat de kering van de primaire ad lekte waardoor de koppelingsplaten gesmeerd werden. Je kunt je wel voorstellen wat voor effect dat had. Juist, een slippende koppeling bij het geven van veel gas.

Succes
mennoV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 06 / 2010
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 28.11.2011 - 05:59  ·  #6
Hoi Johannes,

Van de zomer had ik hetzelfde probleem in de vierde versenlling en ik merkte het vooral toen ik op vakantie ging en de auto zwaar beladen was. Bij mij was ook het vliegwiel stuk :( en dat verhoogd de prijs aanzienlijk. Ik heb gelijk ook mijn krukas kering laten vervangen omdat ik heb gehoord dat die ook nog wel eens willen gaan lekken. Mijn reparatie heb ik op vakantie in Polen laten doen voor ongeveer 1000 euro totaal, hiervan was het arbeidsloon 150 euro. Ben bang dat je hier een stuk duurder uit bent.

Groet Menno
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 28.11.2011 - 07:54  ·  #7
Arbeidsloon €150,--?????

Bij Broekhuis in Assen rekenen ze € 72,50 excl. BTW per uur.

Mannen! Voor reparaties kunnen we dus inclusief brandstof best naar Polen rijden wat de prijs betreft.

Maar, nogmaals, vooral niet doorrijden met een slippende koppeling.

Succes
mennoV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 06 / 2010
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 28.11.2011 - 17:04  ·  #8
Hoi Steve,

dit was geen dealer maar een gewone garage waar ik heb het laten doen bij de dealer in Polen is het ook duurder! Maar wel een stuk goedkoper!! :D
loe
 
Avatar
 
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 28.11.2011 - 19:01  ·  #9
heren

voor een complete koppeling ben je bij de dealer al snel 1300 euri kwijt, heb je daar het vliegwiel ook nog bij nodig?
laat dat vliegwiel door een deskundige met ervaring beoordelen!! (anders kom je weer snel voor dezelfde reparatie te staan)

dan kom je al gauw richting de 2200 euro tesamen. (amen!)
en heren, voor de autos met flink vermogen daar moet je originele onderdelen voor gebruiken..
je wil het toch niet riskeren dat de klus na een jaar nog een keer moet?

klus is oa erg prijzig omdat het volledige subframe gedemonteerd moet worden (dat komt tegenwoordig bij vele merken voor)
vergeet daarna niet om de auto uit te lijnen. Uitlijnen is daarna een must.

Vroeger kon je, als je daar zin in had, zelf de koppeling op straat wisselen. Die tijd is echt voorbij..

tja tis duur

mzzl Loe
dilson
 
Avatar
 
Subject:

Reparatie tips

 · 
Posted: 20.05.2012 - 19:02  ·  #10
Johannes, hoe is het afgelopen met je koppeling?
Zojuist kwamen wi terug met caracavan achte v70 (400k) en ik moet mijn koppeling vervangen...
:'(

Wellicht dat je ondertussen de reparatie tips kan delen?
Gr. Koen
johannes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 30.05.2012 - 20:45  ·  #11
Auto is bij Scholten Arnhem in onderhoud. Daar was ik uiteindelijk ook iets minder dan €1000 kwijt. Blijft veel geld maar auto rijd weer heerlijk. Ik durfde geen risico te nemen met een gechipte T5, dat is wellicht in mijn nadeel.

Ben overigens tevreden over de service daar.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 30.05.2012 - 23:13  ·  #12
Quote door johannes

Auto is bij Scholten Arnhem in onderhoud. Daar was ik uiteindelijk ook iets minder dan €1000 kwijt. Blijft veel geld maar auto rijd weer heerlijk. Ik durfde geen risico te nemen met een gechipte T5, dat is wellicht in mijn nadeel.

Ben overigens tevreden over de service daar.


Niet meer teveel meer over na blijven denken, maar genieten zou ik zeggen.
Fijn voor je dat het allemaal weer ok is.
Veel plezier voor de toekomst. ;-)
elianmars
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 02.06.2012 - 23:50  ·  #13
Ik was voor ca. 1200 euro klaar. Nieuwe koppeling, koppelingscilinder en vliegwiel. Inclusief montage.

Koppeling en vliegwiel besteld bij Ford (Focus RS heeft dezelfde onderdelen als de T5 MY2005. Er staat Volvo op, maar de kosten zijn veel lager) en laten monteren door een bevriend monteur voor een net uurloon :lol:

De doos met de koppelingset:



De koppelingset:

Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 04.06.2012 - 07:49  ·  #14
Ik heb hier al meer gelezen over dat ford/volvo gedoe, ik snap alleen niet dat het voor een volvo dan duurder is als de onderdelen hetzelfde zijn! het lijkt erop dat volvo hele dikke winst wil maken op materialen.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: slippende koppeling?

 · 
Posted: 06.06.2012 - 00:36  ·  #15
en zo gebeurt dat met zoveel producten, wasmiddelen, schoonmaakproducten en ga maar door.
Voor A-merk of status betaal je vaak (te)veel.

Hier zat een Chrysler/Mercedes dealer, arbeidstarief Chrysler 90 p/u. en Mercedes 150 p/u.
Zelfde garage, zelfde monteurs, zeg het maar........ :bandit:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0