Slotbouten

 
 
 
 
 
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Slotbouten

 · 
Posted: 19.03.2013 - 20:13  ·  #1
Oude slotbouten waren aan vervanging toe, zie foto.
Nu lees ik hier enkele negatieve reacties betreft slot bouten.
Nu weet ik niet of mijn oude slotbouten origineel Volvo waren, de nieuwe zijn dat wel (via Edward van de Onderdelenstunter voor goede prijs).

De nieuwe hebben een veel grotere draaicirkel (zullen we maar zeggen) waardoor de kracht beter verdeeld wordt en niet op het kleine cirkeltje in de bouten komt te staan.

De chromen bout zelf zit (denk ik) met een kogellagertje in het draad zodat deze altijd draait.
Mooie is dat je niet kunt zien dat je slotbouten hebt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 19.03.2013 - 20:39  ·  #2
Deze kende ik nog niet.
Glimmen doen ze wel, ik kan precies zien hoe je camera eruit ziet.
Veel safe plezier ermee.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 20.03.2013 - 09:25  ·  #3
Held... Ik zeg wegl*zeren, begin er niet meer aan. Heb nu 2 slechte ervaringen met slotbouten, en hoe fancy het systeem er ook uit ziet, ik draai er gewoon normale bouten in.

Sorry, moest er ff uit, weet waar je aan begint :lol:
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 20.03.2013 - 16:11  ·  #4
Is inderdaad wel grappig, op het ene draadje worden slotbouten helemaal uitgekotst en op het andere draadje ragt iemand ze in z'n wielen... :sick:
Ik heb er zelf ook nare ervaringen mee en zie niet in waarom je ze hebben wilt (mits je niet naar de balkan op vakantie gaat ;-) ).

Mijn advies: Doe het gewoon lekker niet :-/ .
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 20.03.2013 - 16:16  ·  #5
...
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 20.03.2013 - 17:18  ·  #6
Quote door OttoV

Held... Ik zeg wegl*zeren, begin er niet meer aan. Heb nu 2 slechte ervaringen met slotbouten, en hoe fancy het systeem er ook uit ziet, ik draai er gewoon normale bouten in.

Sorry, moest er ff uit, weet waar je aan begint :lol:


Jaja, ik ben een echte durfal (haha)......wilde mensen die wel interesse hebben het nieuwe type laten zien en op zich is de contructie erg goed.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 20.03.2013 - 18:18  ·  #7
Ik kan het wel waarderen.
En ik denk dat er genoeg zijn, welke er ook zo over denken.
Kennisdelen is altijd mooi. ;-)
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 20.03.2013 - 23:46  ·  #8
Vind het nieuwe type ook interessant te zien.
Die oude gaven bij mij ook alleen maar troubles, ben nu overgestapt op Kleeblatt.

En ook al is het geen Servië hier, wel gebeurt dit nog wel eens in onze hoofdstad, mij zul je dus niet zonder zien (zie foto)!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 21.03.2013 - 13:48  ·  #9
Dat geloof ik dat je in een grote(re) stad eerder kans heb op deze geintjes.
Daarbij hoeft het niet altijd de velg te zijn, een goed setje(winter)banden
levert ook het nodige op voor sommige die niet bang zijn hun handen vies te maken.

Daarbij heb ikzelf nog nooit negatieve ervaringen gehad met slotbouten voor mij dus ook geen reden om ze niet te nemen (maar dat is natuurlijk een persoonlijke ervaring).
elianmars
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 22.03.2013 - 23:16  ·  #10
Ook ik heb geen problemen met de slotbouten. Als deze op normale wijze en op het juiste moment worden vastgedraaid, is er niks aan de hand.

De nieuwe slotbouten zien er fraai uit, alleen zijn deze volgens mij toch makkelijker zonder sleutel los te draaien.
Bij de oude bouten, draait de ring rond. Dus als je er een dop overheen zou rammen, kun je draaien wat je wil, maar je krijgt de bout er niet uit.

Bij de nieuwe bouten draai je de bout los, juist aan die ring. Dus volgens mij is het dan een kwestie van een dop er overheen slaan en je draait de bout er uit.

Of zie ik het verkeerd?
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 28.03.2013 - 02:15  ·  #11
Quote door elianmars

Ook ik heb geen problemen met de slotbouten. Als deze op normale wijze en op het juiste moment worden vastgedraaid, is er niks aan de hand.

De nieuwe slotbouten zien er fraai uit, alleen zijn deze volgens mij toch makkelijker zonder sleutel los te draaien.
Bij de oude bouten, draait de ring rond. Dus als je er een dop overheen zou rammen, kun je draaien wat je wil, maar je krijgt de bout er niet uit.

Bij de nieuwe bouten draai je de bout los, juist aan die ring. Dus volgens mij is het dan een kwestie van een dop er overheen slaan en je draait de bout er uit.

Of zie ik het verkeerd?


Tja, zou kunnen, geloof alleen niet dat je zo eenvoudig een dop over de ring sla, gezien de ring niet echt heel dik is moet de dop er toch goed invallen om hier goed kracht op te kunnen zetten.
Ga er vanuit dat ze daar bij Volvo wel over nagedacht hebben.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 28.03.2013 - 18:37  ·  #12
Ik denk ook dat ze er wel over na hebben gedacht, alleen zijn er telkens weer van die onverlaten welke dit met een luchtsleutel op full power vast menen te moeten zetten.
wijnj00
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oud Gastel
Leeftijd: 75
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 28.03.2013 - 22:59  ·  #13
Begin er maar NIET!!! aan.
Toen ik de wielbouten van mijn S60, i.v.m. vernieuwen van de remblokken, wilde losmaken gingen de slotbouten er bij 3 van de 4 wielen met grote moeite los. Om de 4e los te krijgen zijn we bij elkaar zeker een dag bezig geweest! Tenslotte bij een goede gereedschapszaak in Etten Leur een stuk gereedschap gekocht (50 euries) op advies van de verkoper en daarmee lukte het ons om de slotbout los te krijgen. (Toen ik aan de balie stond en het probleem aan de verkoper uit legde stond er een klant die mij vertelde hetzelfde probleem te hebben gehad. Hij adviseerde om de 3 andere bouten iets los te draaien en dan langzaam een 100 meter voor- en achteruit te rijden. Dat hebben we ook geprobeerd maar dat had ook geen enkel resultaat).
Na het vernieuwen van de remblokken hebben wij er weer de standaard bouten in gedraaid. Nu weet ik zeker dat als ik met een lekke band kom te staan dat ik in ieder geval de bouten los kan krijgen! :happy:
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 04.04.2013 - 09:45  ·  #14
Wel of niet aan beginnen is weer een andere discussie. Ben er van overtuigt dat het probleem niet zo zeer bij de slotbouten op zich ligt maar degene die ze monteren.
Net wat Bigdog zegt, met volle kracht met de luchtsleutel erop, dat is denk ik het hele probleem.

Mijn garage monteert het eerst stuk met luchtsleutel en het laatste stukje altijd handmatig met momentsleutel en ze monteren de slotbouten altijd als laatste (in zoverre dat veel uitmaakt?).

Anderzijds als je ooit zo probleem hebt gehad kan ik me wel voorstellen dat je ze niet meer wilt.
Maar misschien moeten we dan ook geen Volvo meer rijden ( :'( ) met geartronic en gasklephuis met witte sticker enz.......misschien helemaal geen auto meer rijden....maarja de NS maakt er ook vaak zo'n zooitje van :D , haha zeg het maar!
break
 
Avatar
 
Subject:

Re: Slotbouten

 · 
Posted: 06.04.2013 - 13:16  ·  #15
Bij mijn Volvo heeft de Volvodealer stukjes uit het boutgat moeten hakken van 2 velgen om de slotbouten te verwijderen. Heb dus gelukkig 2 nieuwe velgen gekregen omdat ik meteen bij aankoop van de auto een zomer/winter ruil heb laten doen. Maar voor mij geen slotbouten meer.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0