sludge vorming

sludge vorming aan peilstok????????

 
 
 
 
 
michieldings
 
Avatar
 
Subject:

sludge vorming

 · 
Posted: 07.03.2010 - 16:21  ·  #1
Hallo,
Ik heb bij mijn volvo v70 '98 op lpg veel sludgevorming aan de peilstok. Aan de onderkant van de vuldop (olie) zit het gelukkig niet. Wie weet wat de oorzaak kan zijn van deze sludgevorming.
Bedankt,
Michiel
martink
 
Avatar
 
Subject:

Re: sludge vorming

 · 
Posted: 07.03.2010 - 19:36  ·  #2
Rij je veel korte stukjes? Als de motor niet goed op temp komt, komt er condens in je olie waardoor je dit krijgt.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: sludge vorming

 · 
Posted: 07.03.2010 - 20:27  ·  #3
Martink heeft helemaal gelijk, het komt overigens vaker voor, en dan vaker bij benzine motoren als dieselmotoren.

Veel korte stukjes rijden bij de huidige, lage, temperaturen is de oorzaak.
Ik had het ook, echter, de rit naar de wintersport (Frankrijk) heeft het opgelost :)
michieldings
 
Avatar
 
Subject:

kan sludge-vorming problemen veroorzaken????

 · 
Posted: 07.03.2010 - 20:36  ·  #4
Bedankt voor jullie snelle reacties!!!
Kan deze sludge ook voor problemen gaan zorgen? Hoe kom ik ervan af? Kan ik de peilstok buis eventueel beschermen tegen rijwind of misschien isoleren??
Michiel
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: sludge vorming

 · 
Posted: 08.03.2010 - 23:43  ·  #5
In principe kan het niet direct kwaad. Feit is wel dat door de condens-vorming in je olie, deze schraler wordt en dus de kwaliteit minder.
Niet al te lang wachten met verversen dus.

Om er snel vanaf te komen kun je, net als ik, een langere rit maken, waarbij de motor goed op temperatuur komt.

De condens verdampt dan, waarna de olie weer vrij hiervan is. De sludge verdwijnt dan ook weer vanzelf van je peilstok, hooguit nog 1 of 2 keer afvegen (zit dan alleen nog aan de peilstok).
Sta er niet raar van te kijken als je oliepeil na een lange rit iets (Mag niet heel veel zijn hoor, bij de mijne zag ik er amper iets van) lager is, het aanwezige vocht in je olie bepaald nu mede je oliepeil en is na zo´n rit verdampt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0