Snelheidsafhankelijk geluid

Kunnen jullie met me meedenken?

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Snelheidsafhankelijk geluid

 · 
Posted: 23.04.2022 - 13:19  ·  #1
Kan ik mijn gedachten met jullie delen over een probleem met onze V40? Ik wil even weten of ik in de goede richting denk.

Ik hoor een zoemend geluid wat opkomt vanaf zo'n 60 km/h. Het geluid wordt hoger waneer de snelheid toeneemt.

Airco en kachelventilator uit --> geluid blijft
Op de snelweg rijdend koppeling ingedrukt en toerental stationair --> geluid blijft
Toeren maken terwijl de auto stilstaat --> geen geluid te horen
De velgen blijven koel

Ik denk dat ik hiermee de lagers en rollen van de multiriem kan uitsluiten net zoals de kachelventilator en een hangende remklauw.
Volgens mij is het enige dat overblijft 1 van de wiellagers. Voor m'n gevoel komt het geluid van rechtsvoor, dat is apart want dit wiellager is een aantal jaar geleden vervangen door een nieuw exemplaar van SKF.

Het vervelende is dat een V40 aan de voorzijde een los lager heeft die moet worden ingeperst in het fuseestuk. En om dat te doen moet het fuseestuk in een speciale houder omdat je anders het fuseestuk niet onder de pers kan leggen...

Oh nu schiet me te binnen dat er op de lange as natuurlijk een steunlager zit. Komt het wel eens voor dat deze zo'n herrie gaan maken dat je het hoort in het interieur?

Omdat het geluid pas bij hogere snelheden zich voordoet ben ik bang dat ik het niet kan reproduceren wanneer ik aan het wiel draai wanneer de auto op een brug staat.

Wat zouden jullie doen?
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Snelheidsafhankelijk geluid

 · 
Posted: 23.04.2022 - 17:01  ·  #2
Terechte denkwijze, wiellager of gecupte banden ( dit gebeurd vaak achter)
Je kan de auto op een 2 kolomsbrug hangen, starten en in de 2e versnelling stationair laten lopen. Als je dan aan de schroefveer voelt ben je er 9 van de 10 keer achter of het links of rechts is.
LET WEL OP MET JE ARM TUSSEN WIEL EN SCHERM !!
Liefst onder vandaan aan de schroefveer voelen.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Snelheidsafhankelijk geluid

 · 
Posted: 23.04.2022 - 18:03  ·  #3
Komt het niet uit de versnellingsbak?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Snelheidsafhankelijk geluid

 · 
Posted: 23.04.2022 - 20:36  ·  #4
Quote door Johan XC70

Terechte denkwijze, wiellager of gecupte banden ( dit gebeurd vaak achter)
Je kan de auto op een 2 kolomsbrug hangen, starten en in de 2e versnelling stationair laten lopen. Als je dan aan de schroefveer voelt ben je er 9 van de 10 keer achter of het links of rechts is.
LET WEL OP MET JE ARM TUSSEN WIEL EN SCHERM !!
Liefst onder vandaan aan de schroefveer voelen.


Ik zou de motor uit laten en met de hand het wiel draaien, dan de andere hand op de veer, dan voel je het ook en heb je geen gevaar van het aangedreven wiel.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Snelheidsafhankelijk geluid

 · 
Posted: 23.04.2022 - 20:38  ·  #5
Versnellingsbak zou ook nog kunnen natuurlijk.... Had ik nog niet aan gedacht. Dan lijkt mij dat het geluid moet veranderen wanneer ik in z'n 4 zou rijden? Dat kan ik makkelijk testen natuurlijk.
Gecupte banden kunnen we uitsluiten want ik heb net nieuwe banden laten monteren en het geluid is hetzelfde gebleven...
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Snelheidsafhankelijk geluid

 · 
Posted: 23.04.2022 - 20:40  ·  #6
Quote door ravado


Ik zou de motor uit laten en met de hand het wiel draaien, dan de andere hand op de veer, dan voel je het ook en heb je geen gevaar van het aangedreven wiel.


Ga ik binnenkort eens proberen, maar omdat het geluid pas boven de 60km/h hoorbaar is ben ik bang dat ik niets ga voelen bij een langzame omwenteling.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Snelheidsafhankelijk geluid

 · 
Posted: 23.04.2022 - 21:58  ·  #7
Versleten lager voel je al heel snel hoor.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Snelheidsafhankelijk geluid

 · 
Posted: 23.04.2022 - 22:45  ·  #8
idd kapotte lager is echt te voelen bij draaien met de hand.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Snelheidsafhankelijk geluid

 · 
Posted: 24.04.2022 - 11:56  ·  #9
Bij lagers moet je echter een ding niet vergeten en dat is het verschil tussen belast en onbelast. Een lager kan onbelast best nog prima lijken, maar met gewicht er op wel degelijk symptomen vertonen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Snelheidsafhankelijk geluid

 · 
Posted: 24.04.2022 - 12:20  ·  #10
Truukje wat ik hier heb gelezen/geleerd van Blade, veer vastpakken en dan een slinger aan het wiel geven. Bij een gaar wiellager voel je het in de veer.
Ik had een wiellager (LV) wat je wel duidelijke hoorde in een bocht naar rechts. Op de brug/krik zelf voelde je niks als je het wiel een slinger gaf. Maar als je de veer vast pakte voelde je het wel degelijk
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Snelheidsafhankelijk geluid

 · 
Posted: 25.04.2022 - 10:05  ·  #11
Das wat we bedoelen draaien en voelen aan de veer.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Snelheidsafhankelijk geluid

 · 
Posted: 07.01.2023 - 11:31  ·  #12
Toch nog even inhakend op dit onderwerp. Laatst is de auto weer gekeurd en de garage gaf aan dat het uit de bak komt. Dat kan natuurlijk, maar volgens mij is de M56 een vrij degelijke bak. Ik wil toch eens proberen om het tussenlager/steunlager op de lange as te vervangen. Ik kan alleen nergens vinden wat daarvoor de werkwijze is. Het is een M56 bak, dus in principe hetzelfde als een S60 of V70.
Kan ik het lager gewoon van de as afschuiven of zit deze geborgd/geperst? Hoe wordt dat dan gedaan? Het lager is los te krijgen dus het zou mogelijk moeten zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0