Solenoid??

Rommelige loop warme motor

 
 
 
 
 
robbbie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wijchen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Solenoid??

 · 
Posted: 23.10.2014 - 22:55  ·  #1
Hallo forumleden,
Hulp gevraagd bij het volgende probleem:
Mijn 2001 v70 m 243k start en loopt goed, maar als ie goed warm als ik wat langere afstand rij, snelweg bv, loopt ie rommelig/onregelmatig. Zowel op gas als op benzine. Al paar maanden zo.
Bobines zijn allemaal al vervangen eo uitgewisseld en bougies zijn nieuwe originele van volvo. Heb wat gelezen op t forum over de solenoid van de var.klepbediening en daarom de stekker losgetrokken en zo gaan rijden, maar dit maakte geen verschil: hij blijft rommelig lopen als ie goed doorgewarmd is.
Maak ik nou een denkfout als ik zeg dat de solenoid kapot is omdat ie, aangesloten of niet, even slecht blijft lopen? Of moet ik de oorzaak ergens anders gaan zoeken?
Hoor het graag,
M.vr gr. Rob
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 24.10.2014 - 12:31  ·  #2
Heb je m al eens uitgelezen? Stilstaand en rijdend? Mogelijk kom je dan sneller achter de oorzaak dan door trial en error.
robbbie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wijchen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 24.10.2014 - 14:07  ·  #3
Zowel rijdend als stilstaand uitgelezen, maar een keer maanden geleden de melding gehad: overslaan meerdere cylinders.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 24.10.2014 - 15:39  ·  #4
lijk toch meer op het gasklephuis. Hoe is het daarmee gesteld?
robbbie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wijchen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 24.10.2014 - 23:19  ·  #5
Zit er een in van ac tronics. Doet t al 5 jaar probleemloos. Kreeg destijds wel een melding die bij uitlezen aangaf dat t gasklephuis niet goed was. Krijg nu geen melding helaas.
robbbie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wijchen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 24.10.2014 - 23:24  ·  #6
Kan een gasklephuis "doorgemeten" worden? Misschien door ac tronics?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 25.10.2014 - 09:46  ·  #7
Je kunt de gasklepstand (in graden) tijdens het rijden uitlezen met Vida of met bijv. een ELM327. Voor dit soort snelle checks heb ik tegenwoordig zo'n ELM in de auto en torque op mijn telefoon (totale kosten 25 euro), maar dat terzijde.

Een aantal dingen die mij zo te binnen schieten: (het wordt beetje trial and error voor mij):

Verder nog te checken: gasklephuis (vuil?/klepstand), bekabeling naar de bobines, bougies: zitten die vast? Zitten de kabels vast? Bij mij lagen er drie bougies los, bij Walter ook een meen ik. Probeer ook eens de connector van de LMM eraf te halen. Ik denk niet dat dat het is, maar het is een snelle check en wie weet.

Een volgende zouden nog je injectoren kunnen zijn. Omdat ie het op gas én LPG doet klinkt het onwaarschijnlijk, maar goed, toeval bestaat ook en je kunt het niet helemaal uitsluiten.

LPG-injectoren: zitten de O-ringen nog op hun plek en zuigt ie nergens valse lucht aan?

Oh, en de Lambdasondes al eens uitgelezen? De voorste regelt mee met de inspuiting. Als die rot is gaat er ook van alles verkeerd. Is ook real time uit te lezen in vida en in torque.

Ander dingetje wat zou kunnen (lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar ik noem m toch even): bij onze Fiat Panda heb ik net vier rotte verbindingen in de ECU doorgesoldeerd, voor vergelijkbare klachten. Nou zit de ECU bij Volvo in een eigen doos ipv direct naast het hete motorblok, dus dat risico is hier niet zo snel, maar het zou kunnen, natuurlijk.
robbbie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wijchen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 25.10.2014 - 20:41  ·  #8
Bedankt voor je meedenken weer.
Valse lucht denk ik niet, omdat ik vorige week bij mesman geweest ben ivm injector die los zat. Ze hebben alle injectoren nagekeken en nieuwe buisjes en o-ringen geplaatst. Valse lucht is bekend verschijnsel (ook op t forum) en geeft andere klachten mn bij lang afremmen op de motor bij afritten vd snelweg.

Bij lambda sonde verwacht ik n melding, maar zou goed kunnen, omdat hij slechter gaat lopen met het warmer worden.

De ecu zou ook goed kunnen, staat volgens mij ook n voorbeeld van op t forum. Maar heb je geen speciaal gereedschap nodig om deze uit die kunstof box te halen? Als er ergens n barstje zou zitten in een soldeerverbinding zal deze reageren op het warmer worden bij langere ritten.

Lmm heb ik al uitgewisseld. Had er nog een liggen. Voorste lambdasonde heb ik trouwens ook nog liggen.

Heb wel gelezen op het forum dat solenoid allerlei vergelijkbare vage klachten kan geven. Dus heb ik deze stekker losgemaakt en maakte geen verschil met rijden: liep net zo rommelig. Is ie dan kapot of juist niet? Kan er een gaan halen bij Geenacker om te kijken of t daaraan kan liggen, want voor n nieuwe betaal je 200€ met pakking bij parts4swedes. Wel n dure gok.

Het is altijd n probleem met die vage klachten.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 25.10.2014 - 21:08  ·  #9
Over welke solenoid heb je het dan? De nokkenassensor?
robbbie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wijchen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 26.10.2014 - 00:03  ·  #10
De solenoid vd variabele kl bed. Als je voor de auto staat links naast de bobines.
robbbie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wijchen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 26.10.2014 - 00:07  ·  #11
Aan de kant vd distributieriem.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 26.10.2014 - 00:42  ·  #12
Die gaan vaker kapot en geven niet altijd een melding.
Zou dus heel goed mogelijk kunnen zijn.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 26.10.2014 - 10:19  ·  #13
Ah. Nou, genoeg te checken...
robbbie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wijchen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Solenoid??

 · 
Posted: 24.11.2014 - 12:59  ·  #14
een deel van het rommelige lopen is te verklaren doordat de motorsteunen (bovenste en onderste) kapot zijn. Ik heb ook nog steeds geen melding gehad.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0