Spanning tbv Elec. bed. stoel

 
 
 
 
 
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Spanning tbv Elec. bed. stoel

 · 
Posted: 03.03.2023 - 11:41  ·  #1
Sinds mijn stoelverwarming aan bestuurderszijde het heeft begeven ben ik om me heen gaan kijken voor een mooie lederen set als vervanging. Ik heb nu eentje gevonden waarvan de bestuurderszijde elec. verstelbare bediening heeft. Een zoektocht heeft geleerd dat in mijn auto geen voorbereiding is getroffen wat betreft bekabeling. Nu was ik benieuwd of het een relatief eenvoudige klus is om de juiste spanning/amp. daar naar toe te krijgen of dat er toch hogere wiskunde bij komt kijken... :)

(memory functie / can bus mag wel achterwege blijven, wil er alleen genoeg spanning en amperage naartoe krijgen louter voor de bediening)

Gr.
ShahV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 89
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Spanning tbv Elec. bed. stoel

 · 
Posted: 03.03.2023 - 17:17  ·  #2
Kan denk ik geen hogere wiskunde zijn.

Spanning zal wel gewoon 12V zijn en hoeveel Ampere er door de draad moet kunnen kun je bepalen als je de opgenomen vermogen (Watt) van het motortje weet. Op het motortje zal staan hoeveel Watt dat ding opslokt.
Op internet kan je eenvoudig nazoeken hoeveel de draaddikte (mm2) moet zijn bij bepaalde Ampere en Spanning (12Volt) en niet te vergeten lengte van de draad!
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Spanning tbv Elec. bed. stoel

 · 
Posted: 03.03.2023 - 19:37  ·  #3
Uit het electrisch schema van V70 2001 volgt dat elke stoel afgezekerd is met 30A.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Spanning tbv Elec. bed. stoel

 · 
Posted: 03.03.2023 - 21:04  ·  #4
Dank, ik zal vida er 's aanknopen om te kijken of er ook een module aanwezig is voor memorystanden van stoel oid.

Zou de airbag via canbus communiceren met de stoel? Las dat zoiets het geval is bij latere bouwjaren.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Spanning tbv Elec. bed. stoel

 · 
Posted: 03.03.2023 - 21:55  ·  #5
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Spanning tbv Elec. bed. stoel

 · 
Posted: 03.03.2023 - 21:56  ·  #6
Quote

Dank, ik zal vida er 's aanknopen om te kijken of er ook een module aanwezig is voor memorystanden van stoel oid.

Dat is de PSM itemno. 4/52. Die zit misschien nog onder de stoel gemonteerd als je mazzel hebt. Anders voor enkele tientjes te koop bij RIMA.

Quote

Zou de airbag via canbus communiceren met de stoel? Las dat zoiets het geval is bij latere bouwjaren.

Ja, zie schema.

Als ik het schema bekijk, lijkt het erop dat alles bekabeld is tot multi-connectoren 54/24 en 54/25, voor de diverse zaken in de stoelen. Dat zou bij jou ook het geval zijn denk ik.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0