De spatlappen van m'n V70 waren na 16 jaar UV-licht goed vaal geworden en doen eigenlijk wel beetje afbreuk aan het uiterlijk. Oppoetsen met spul uit een flesje heeft maar even effect en om nu nieuwe te gaan halen...In een ander topic had ik gelezen dat vale bumperstrippen van een V70N erg opknapten door ze met een verfstripper te 'behandelen'.
Dan moet het ook op de spatlappen werken.
De voorste spatlappen zitten met 6 popnagels vast, wiel eraf en uitboren. Doordat de nagels nauw in de gaten van het spatbord (3x) en side-skirt (3x) zitten, zitten deze nog redelijk vast in de gaten, ze vallen er niet uit en eruit drukken met hand of drevel ging niet. Het boren laat ook een randje achter dat groter is dan het gat. Verder boren gaat niet vanwege de ijzeren nagel. De braam rondom afvijlen is onhandig, tijdrovend en kans dat je door de lak vijlt. Je kan er een tang achter krijgen (wielkuip naar binnen trekken) en als de nagel ver genoeg aan de achterzijde uitsteekt kan je ze er voorzichtig uit wrikken. Nagels waar ik geen tang op kon krijgen heb ik met een hamer voorzichtig naar binnen getikt waarbij ik een 2e hamer achter de spatbordrand hield om de rand niet om te buigen. Dit gaat het snelst en de spatbordrand blijft hierbij het best recht. Zie foto.
Vervolgens de spatlap even wassen, asfaltspatters met thinner verwijderd. Dan met een verfstripper met kleine ronddraaiende bewegingen over het oppervlak. Je ziet op een gegeven moment het oppervlak glanzend donker worden, dit zal denk ik dus smelten. Zodra de directe warmte weer weg is, wordt het glanzende weer mat/zijdeglans. Een super resultaat: hij wordt weer helemaal donkergrijs.
Kosten: voorzijde per spatlap 6 popnagels van de dealer, 0,50 euro incl. BTW/stk. Aan de achterzijde zitten er 3 per lap in. (deze popnagels zijn zwart gecoat en zijn geschikt om zachte plastic delen te poppen. Gewone popnagels vervormen anders en zijn te sterk, je trekt ze er gewoon doorheen mits je misschien grote ringen aan beide zijden gebruikt, maar dit laatste gaat niet omdat je blind moet poppen. En ze zijn niet zwart.)
Dan moet het ook op de spatlappen werken.
De voorste spatlappen zitten met 6 popnagels vast, wiel eraf en uitboren. Doordat de nagels nauw in de gaten van het spatbord (3x) en side-skirt (3x) zitten, zitten deze nog redelijk vast in de gaten, ze vallen er niet uit en eruit drukken met hand of drevel ging niet. Het boren laat ook een randje achter dat groter is dan het gat. Verder boren gaat niet vanwege de ijzeren nagel. De braam rondom afvijlen is onhandig, tijdrovend en kans dat je door de lak vijlt. Je kan er een tang achter krijgen (wielkuip naar binnen trekken) en als de nagel ver genoeg aan de achterzijde uitsteekt kan je ze er voorzichtig uit wrikken. Nagels waar ik geen tang op kon krijgen heb ik met een hamer voorzichtig naar binnen getikt waarbij ik een 2e hamer achter de spatbordrand hield om de rand niet om te buigen. Dit gaat het snelst en de spatbordrand blijft hierbij het best recht. Zie foto.
Vervolgens de spatlap even wassen, asfaltspatters met thinner verwijderd. Dan met een verfstripper met kleine ronddraaiende bewegingen over het oppervlak. Je ziet op een gegeven moment het oppervlak glanzend donker worden, dit zal denk ik dus smelten. Zodra de directe warmte weer weg is, wordt het glanzende weer mat/zijdeglans. Een super resultaat: hij wordt weer helemaal donkergrijs.
Kosten: voorzijde per spatlap 6 popnagels van de dealer, 0,50 euro incl. BTW/stk. Aan de achterzijde zitten er 3 per lap in. (deze popnagels zijn zwart gecoat en zijn geschikt om zachte plastic delen te poppen. Gewone popnagels vervormen anders en zijn te sterk, je trekt ze er gewoon doorheen mits je misschien grote ringen aan beide zijden gebruikt, maar dit laatste gaat niet omdat je blind moet poppen. En ze zijn niet zwart.)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).